Nr 16 (2007)
Artykuły

Nauka i zachowanie młodszych nieletnich w szkole

Opublikowane 19.04.2007

Słowa kluczowe

  • szkoła,
  • badania aktowe,
  • nieprzystosowanie społeczne,
  • badania kryminologiczne,
  • nieletni,
  • school,
  • act researches,
  • social maladjustment,
  • criminological research,
  • juvenile
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Nauka i zachowanie młodszych nieletnich w szkole. (2007). Biuletyn Kryminologiczny, 16, 7-25. https://doi.org/10.5281/zenodo.7844974

Abstrakt

Niepowodzenia szkolne i trudności ujawniane na terenie szkoły i domu z reguły znacznie wyprzedzają pierwsze objawy nieprzystosowania społecznego i przestępczości.". Dlatego opisując sylwetkę nieletniego sprawcy czynu karalnego nie sposób pominąć szkoły, jako ważne go elementu w wychowaniu młodego człowieka. Sytuacja szkolna dzieci i młodzieży wpływa bowiem często na ich zachowania pozaszkolne, w tym na przejawianie objawów demoralizacji. Zwraca się uwagę na to, że niepowodzenia szkolne są jednym z ważniejszych determinantów przy pogłębianiu się niedostosowania społecznego. W wielu badaniach anamnestycznych młodocianych przestępców okazywało się, iż większość z nich miała poważne problemy w szkole - wielokrotnie powtarzała klasy, często nie kończyła nawet szkoły podstawowej.

Brak wykształcenia, a co za tym idzie brak zawodu i w konsekwencji znacznie mniejsze możliwości oraz brak pomysłu na życie, skutkowały wykolejeniem tych osób.

Bibliografia

  1. Andrejew I., Oceny prawne karcenia nieletnich, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964.
  2. Bali C., Connolly J., Educationally disaffected young offenders. Youth court and agency responses to truancy and school exclusion, “British Journal of Criminology” 2000, vol. 4, nr 4, s. 594–616.
  3. Batawia S., Klimczak M., Kołakowska H., Dzieci moralnie zaniedbane w świetle wyników badań w 15 szkołach podstawowych w klasach III, IV i V, „Państwo i Prawo” 1963, nr 12, s. 850–872.
  4. Chmieleńska I., Kara w wychowaniu, Państwowy Instytut Higieny Psychicznej, Warszawa 1947.
  5. Cothran D., Kulinna P.H., Garrahy D.A., This is kind of giving a secret away...: Students’ perspective on effective classroom management, “Teaching and Teacher Education” 2003, nr 19.
  6. Czapska J., Bezpieczeństwo w opinii nauczycieli. Przestępczość nieletnich, bezpieczeństwo w szkole, poczucie bezpieczeństwa nauczycieli [w:] A. Gaberle (red.), Przestępczość i zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży w Krakowie, Zakamycze, Kraków 2001, s. 195–231.
  7. Dąbrówska-Bąk M., Przymus w szkole [w:] Człowiek i społeczeństwo. Zagadnienia patologii społecznej, Poznań 1990, t. VII, s. 117-120.
  8. Esterle-Hedibel M., Leaying school, a new form of juvenile deviance? “Penal Issues” 2005, nr 16, s. 16–19.
  9. Fluderska G., Sajkowska M., Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia dorosłych Polaków. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2001.
  10. Frączkiewicz A., Wybrane problemy stosowania przepisów upn w praktyce V Wydziału Rodzinnego i Nieletnich Sądu Rejonowego w Lublinie [w:] T. Bojarski, E. Skrętowicz (red.), Teoretyczne i praktyczne problemy stosowania ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001, s. 89–94.
  11. Grabek A., Trzcinka i pas wrócą do szkół. Dziennik z 8 maja 2007 r., http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=43271 [dostęp: 2007 r.].
  12. Hopkins B., Just Schools. A Whole School Approach to Restorative Justice, Jessica Kingsley Publishers, London 2006.
  13. Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974.
  14. Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2000.
  15. Kojder A., Godność i siła prawa, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.
  16. Kołakowska-Przełomiec H., Przestępczość i nieprzystosowanie społeczne nieletnich w genezie przestępczości dorosłych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa 1977.
  17. Kołakowska-Przełomiec H., Zagadnienie profilaktyki przestępczości nieletnich w świetle badań kryminologicznych, „Studia Prawnicze” 1972, nr 34, s. 75–99.
  18. Konopnicki J., Problem opóźnienia w nauce szkolnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961.
  19. Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Agencja Wydawnicza CB, Warszawa 1999.
  20. Kowalska-Ehrlich B., System postępowania z młodzieżą niedostosowaną społecznie w Polsce [w:] B. Kowalska-Ehrlich, S. Walczak (red.), Prawne i pedagogiczne aspekty resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
  21. Kowalski M.W., Jasiński D., Prawa uczniów w szkole. Przestrzeganie wybranych praw ucznia na podstawie badań - analiza ogólnopolska, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2006.
  22. Krajewski K., Przemoc w doświadczeniach życiowych młodzieży [w:] A. Gaberle (red.), Przestępczość i zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży w Krakowie, Zakamycze, Kraków 2001, s. 111–193.
  23. Kuśpit M., Agresja w szkole, „Remedium” 2004, nr 11.
  24. Malewska H., Peyre V., Firkowska-Mankiewicz A., Przestępczość nieletnich. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973.
  25. Morrison B., Restoring Safe School Communities. A Whole School Response to Bullying, Violence and Alienation, The Federation Press, Annandale 2007.
  26. Nowakowska A.K., Zachowania nauczycieli wobec agresji w szkole i ich przyczyny [w:] A. Rejzner (red.), Agresja w szkole: spojrzenie wieloaspektowe, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Warszawa 2004.
  27. Olszewska G., Szkoła w polskim systemie profilaktyki i resocjalizacji [w:] B. Kowalska-Ehrlich, S. Walczak (red.), Prawne i pedagogiczne aspekty resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1992, s. 209–218.
  28. Ostrihanska Z., Losy uczniów nieprzystosowanych społecznie, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1997.
  29. Ostrihanska Z., Norma poszanowania cudzej własności w zachowaniu uczniów szkół podstawowych, „Państwo i Prawo” 1980, nr 7, s. 66–75.
  30. Ostrihanska Z., Prognoza recydywy u nieletnich przestępców oraz wyniki badań prognostycznych 180 recydywistów w wieku 15-16 lat, „Archiwum Kryminologii” 1965, vol. 3, s. 121–281.
  31. Ostrihanska Z., Rozmiary nieprzystosowania społecznego uczniów warszawskich szkół podstawowych, „Archiwum Kryminologii” 1982, vol. 8–9, s. 191–231.
  32. Ostrihanska Z., Szamota B., Wójcik D., Młodociani sprawcy przestępstw o charakterze chuligańskim, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa 1982.
  33. Ostrihanska Z., Wójcik D., Karalność uczniów nieprzystosowanych społecznie, „Archiwum Kryminologii” 1984, vol. 11, s. 143–166.
  34. Ostrihanska Z., Wójcik D., Młodzież nie przystosowana społecznie (badania katamnestyczne), „Archiwum Kryminologii” 1989, vol. 16, s. 141–188.
  35. Ostrowska K., Surzykiewicz J., Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997 i 2003, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2005.
  36. Ostrowska K., Milewska E., Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Przewodnik metodyczny, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1986.
  37. Pospiszyl K., Konflikty młodzieży z otoczeniem. Psychologiczna analiza procesu wykolejania się nieletnich, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1970.
  38. Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
  39. Pyżalski J., Nauczyciele - uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007.
  40. Rempel W., Niepowodzenia szkolne i zaburzenia w zachowaniu się nieletnich chłopców, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Poznań 1982.
  41. Salmi V., Kivivuori J., The association between social capital and juvenile crime, “European Journal of Criminology” 2006, vol. 2, nr 3, s. 123–148.
  42. Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973.
  43. Stanik J.M., Warunki opiekuńczo-wychowawcze w rodzinie, radzenie sobie z wymaganiami szkolnymi a stopień ryzyka przestępczości nieletnich [w:] J. Stanik, L. Woszczek (red.), Przestępczość nieletnich. Aspekty psychospołeczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005, s. 87–104.
  44. Stankowski A., Negatywizm szkolny młodzieży niedostosowanej społecznie, Uniwersytet Śląski, Katowice 1991.
  45. Szelhaus S., Młodociani recydywiści. Społeczne czynniki procesu wykolejania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969.
  46. Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków 2005.
  47. Warzywoda-Kruszyńska W., Zjawisko biedy dzieci a zagrożenie wykluczeniem społecznym w przyszłości. Mapa biedy - rozmieszczenie i zakres biedy wśród dzieci na terenie województwa łódzkiego, http://www.brpd.gov.pl/badaniabiedy.html [dostęp: 08.2007 r.].
  48. Wojciechowski M., Czemu idą na wagary? „Remedium” 2005, nr 4.
  49. Wójcik D., Środowisko szkolne a nieprzystosowanie społeczne i przestępczość młodzieży [w:] J. Jasiński (red.), Zagadnienia nieprzystosowania społecznego i przestępczości w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa 1978, s. 185–205.
  50. Żabczyńska E., Przestępczość dzieci a szkoła i dom, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1974.
  51. Żabczyńska E., Przestępczość dzieci. Etiologia i rozwój, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.