Opublikowane
19.04.2007
Słowa kluczowe
- szkoła,
- badania aktowe,
- nieprzystosowanie społeczne,
- badania kryminologiczne,
- nieletni,
- school,
- act researches,
- social maladjustment,
- criminological research,
- juvenile
...Więcej
Less
Abstrakt
Niepowodzenia szkolne i trudności ujawniane na terenie szkoły i domu z reguły znacznie wyprzedzają pierwsze objawy nieprzystosowania społecznego i przestępczości.". Dlatego opisując sylwetkę nieletniego sprawcy czynu karalnego nie sposób pominąć szkoły, jako ważne go elementu w wychowaniu młodego człowieka. Sytuacja szkolna dzieci i młodzieży wpływa bowiem często na ich zachowania pozaszkolne, w tym na przejawianie objawów demoralizacji. Zwraca się uwagę na to, że niepowodzenia szkolne są jednym z ważniejszych determinantów przy pogłębianiu się niedostosowania społecznego. W wielu badaniach anamnestycznych młodocianych przestępców okazywało się, iż większość z nich miała poważne problemy w szkole - wielokrotnie powtarzała klasy, często nie kończyła nawet szkoły podstawowej.
Brak wykształcenia, a co za tym idzie brak zawodu i w konsekwencji znacznie mniejsze możliwości oraz brak pomysłu na życie, skutkowały wykolejeniem tych osób.
Bibliografia
- Andrejew I., Oceny prawne karcenia nieletnich, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964.
- Bali C., Connolly J., Educationally disaffected young offenders. Youth court and agency responses to truancy and school exclusion, “British Journal of Criminology” 2000, vol. 4, nr 4, s. 594–616.
- Batawia S., Klimczak M., Kołakowska H., Dzieci moralnie zaniedbane w świetle wyników badań w 15 szkołach podstawowych w klasach III, IV i V, „Państwo i Prawo” 1963, nr 12, s. 850–872.
- Chmieleńska I., Kara w wychowaniu, Państwowy Instytut Higieny Psychicznej, Warszawa 1947.
- Cothran D., Kulinna P.H., Garrahy D.A., This is kind of giving a secret away...: Students’ perspective on effective classroom management, “Teaching and Teacher Education” 2003, nr 19.
- Czapska J., Bezpieczeństwo w opinii nauczycieli. Przestępczość nieletnich, bezpieczeństwo w szkole, poczucie bezpieczeństwa nauczycieli [w:] A. Gaberle (red.), Przestępczość i zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży w Krakowie, Zakamycze, Kraków 2001, s. 195–231.
- Dąbrówska-Bąk M., Przymus w szkole [w:] Człowiek i społeczeństwo. Zagadnienia patologii społecznej, Poznań 1990, t. VII, s. 117-120.
- Esterle-Hedibel M., Leaying school, a new form of juvenile deviance? “Penal Issues” 2005, nr 16, s. 16–19.
- Fluderska G., Sajkowska M., Problem krzywdzenia dzieci. Postawy i doświadczenia dorosłych Polaków. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2001.
- Frączkiewicz A., Wybrane problemy stosowania przepisów upn w praktyce V Wydziału Rodzinnego i Nieletnich Sądu Rejonowego w Lublinie [w:] T. Bojarski, E. Skrętowicz (red.), Teoretyczne i praktyczne problemy stosowania ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001, s. 89–94.
- Grabek A., Trzcinka i pas wrócą do szkół. Dziennik z 8 maja 2007 r., http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=43271 [dostęp: 2007 r.].
- Hopkins B., Just Schools. A Whole School Approach to Restorative Justice, Jessica Kingsley Publishers, London 2006.
- Kamiński A., Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974.
- Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2000.
- Kojder A., Godność i siła prawa, Oficyna Naukowa, Warszawa 1995.
- Kołakowska-Przełomiec H., Przestępczość i nieprzystosowanie społeczne nieletnich w genezie przestępczości dorosłych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa 1977.
- Kołakowska-Przełomiec H., Zagadnienie profilaktyki przestępczości nieletnich w świetle badań kryminologicznych, „Studia Prawnicze” 1972, nr 34, s. 75–99.
- Konopnicki J., Problem opóźnienia w nauce szkolnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1961.
- Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Agencja Wydawnicza CB, Warszawa 1999.
- Kowalska-Ehrlich B., System postępowania z młodzieżą niedostosowaną społecznie w Polsce [w:] B. Kowalska-Ehrlich, S. Walczak (red.), Prawne i pedagogiczne aspekty resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992.
- Kowalski M.W., Jasiński D., Prawa uczniów w szkole. Przestrzeganie wybranych praw ucznia na podstawie badań - analiza ogólnopolska, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2006.
- Krajewski K., Przemoc w doświadczeniach życiowych młodzieży [w:] A. Gaberle (red.), Przestępczość i zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży w Krakowie, Zakamycze, Kraków 2001, s. 111–193.
- Kuśpit M., Agresja w szkole, „Remedium” 2004, nr 11.
- Malewska H., Peyre V., Firkowska-Mankiewicz A., Przestępczość nieletnich. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973.
- Morrison B., Restoring Safe School Communities. A Whole School Response to Bullying, Violence and Alienation, The Federation Press, Annandale 2007.
- Nowakowska A.K., Zachowania nauczycieli wobec agresji w szkole i ich przyczyny [w:] A. Rejzner (red.), Agresja w szkole: spojrzenie wieloaspektowe, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Warszawa 2004.
- Olszewska G., Szkoła w polskim systemie profilaktyki i resocjalizacji [w:] B. Kowalska-Ehrlich, S. Walczak (red.), Prawne i pedagogiczne aspekty resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1992, s. 209–218.
- Ostrihanska Z., Losy uczniów nieprzystosowanych społecznie, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1997.
- Ostrihanska Z., Norma poszanowania cudzej własności w zachowaniu uczniów szkół podstawowych, „Państwo i Prawo” 1980, nr 7, s. 66–75.
- Ostrihanska Z., Prognoza recydywy u nieletnich przestępców oraz wyniki badań prognostycznych 180 recydywistów w wieku 15-16 lat, „Archiwum Kryminologii” 1965, vol. 3, s. 121–281.
- Ostrihanska Z., Rozmiary nieprzystosowania społecznego uczniów warszawskich szkół podstawowych, „Archiwum Kryminologii” 1982, vol. 8–9, s. 191–231.
- Ostrihanska Z., Szamota B., Wójcik D., Młodociani sprawcy przestępstw o charakterze chuligańskim, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa 1982.
- Ostrihanska Z., Wójcik D., Karalność uczniów nieprzystosowanych społecznie, „Archiwum Kryminologii” 1984, vol. 11, s. 143–166.
- Ostrihanska Z., Wójcik D., Młodzież nie przystosowana społecznie (badania katamnestyczne), „Archiwum Kryminologii” 1989, vol. 16, s. 141–188.
- Ostrowska K., Surzykiewicz J., Zachowania agresywne w szkole. Badania porównawcze 1997 i 2003, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2005.
- Ostrowska K., Milewska E., Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Przewodnik metodyczny, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1986.
- Pospiszyl K., Konflikty młodzieży z otoczeniem. Psychologiczna analiza procesu wykolejania się nieletnich, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1970.
- Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
- Pyżalski J., Nauczyciele - uczniowie: dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007.
- Rempel W., Niepowodzenia szkolne i zaburzenia w zachowaniu się nieletnich chłopców, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Poznań 1982.
- Salmi V., Kivivuori J., The association between social capital and juvenile crime, “European Journal of Criminology” 2006, vol. 2, nr 3, s. 123–148.
- Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973.
- Stanik J.M., Warunki opiekuńczo-wychowawcze w rodzinie, radzenie sobie z wymaganiami szkolnymi a stopień ryzyka przestępczości nieletnich [w:] J. Stanik, L. Woszczek (red.), Przestępczość nieletnich. Aspekty psychospołeczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005, s. 87–104.
- Stankowski A., Negatywizm szkolny młodzieży niedostosowanej społecznie, Uniwersytet Śląski, Katowice 1991.
- Szelhaus S., Młodociani recydywiści. Społeczne czynniki procesu wykolejania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969.
- Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków 2005.
- Warzywoda-Kruszyńska W., Zjawisko biedy dzieci a zagrożenie wykluczeniem społecznym w przyszłości. Mapa biedy - rozmieszczenie i zakres biedy wśród dzieci na terenie województwa łódzkiego, http://www.brpd.gov.pl/badaniabiedy.html [dostęp: 08.2007 r.].
- Wojciechowski M., Czemu idą na wagary? „Remedium” 2005, nr 4.
- Wójcik D., Środowisko szkolne a nieprzystosowanie społeczne i przestępczość młodzieży [w:] J. Jasiński (red.), Zagadnienia nieprzystosowania społecznego i przestępczości w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, Warszawa 1978, s. 185–205.
- Żabczyńska E., Przestępczość dzieci a szkoła i dom, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1974.
- Żabczyńska E., Przestępczość dzieci. Etiologia i rozwój, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.