Nr 2 (194) (2013)
Artykuły

Broń autonomiczna w świetle międzynarodowego prawa humanitarnego

[Autonomous weapon in light of international law]

Opublikowane 2013-06-28

Słowa kluczowe

  • bronie autonomiczne,
  • międzynarodowe prawo humanitarne,
  • wojna,
  • działania wojenne,
  • autonomous weapon,
  • international humanitarian law,
  • war,
  • warfare
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Broń autonomiczna w świetle międzynarodowego prawa humanitarnego: [Autonomous weapon in light of international law]. (2013). Studia Prawnicze The Legal Studies, 2 (194), 143-162. https://doi.org/10.37232/sp.2013.2.8

Abstrakt

W tym opracowaniu autorka skupia się na tym ostatnim rodzaju broni autonomicznej – w zasadzie całkowicie autonomicznej. Na wstępie należy zauważyć, że jak na razie taka broń jeszcze nie istnieje. Jednak prawnicy powinni już teraz przewidywać wpływ takich technologii na międzynarodowe prawo humanitarne oraz sposób prowadzenia konfliktów zbrojnych. Teza tego artykułu jest następująca: użycie broni autonomicznej byłoby niezgodne z podstawowymi zasadami międzynarodowego prawa humanitarnego, takimi jak zasada rozróżniania, proporcjonalności oraz konieczności wojskowej. Broń taka nie jest w stanie sprostać wymogom płynącym z tych zasad. Jako takie jej użycie stanowiłoby zagrożenie dla osób i ludności cywilnej. Są jednak autorzy, którzy uważają, że taki zakaz nie miałby większego sensu oraz że rozwój broni autonomicznej jest nieunikniony i będzie następował stopniowo. Nawet więcej, autonomia systemów broni może pozytywnie wpłynąć na promocję celów praw wojny w niektórych konfi guracjach technologicznych i okolicznościach operacyjnych, lecz w innych nie. Jak postaram się jednak wykazać poniżej, wady zastosowania broni autonomicznej wykluczają jej legalność. W moim przekonaniu legalne jest zastosowanie autonomicznych urządzeń, których celem jest rozpoznanie, identyfi kacja celu, ale nie autonomicznych broni zdolnych atakować cel bez ingerencji czynnika ludzkiego.

 

Along the rapid development and proliferation of autonomous robotic weapons, machines begin to replace people on the battlefields. The use by the USA of Predators or Reapers and other unmanned aerial vehicles (so called drones) in Afghanistan, Pakistan and other places in the world clearly signals distancing of the soldiers from their targets. Some military and robotics experts have predicted that “killer robots” – fully autonomous weapons that could select and engage targets without human intervention – could be developed within 20 to 30 years. At present, military officials generally say that humans will retain some level of supervision over decisions to use lethal force, but their statements often leave open the possibility that robots could one day have the ability to make such choices on their own power. In this paper I will concentrate on the last kind of autonomous weapons, namely fully autonomous ones. It should however be noted that so far such a weapon does not yet exist. Nonetheless, lawyers should already be anticipating the effect of these technologies on international humanitarian law and the conduct of warfare. The thesis of the paper goes as follows: the use of autonomous weapons would be contrary to the basic and fundamental principles of international humanitarian law such as the principle of distinction, proportionality and military necessity and thus illegal. Such weapons are not capable of meeting the conditions enshrined in these principles. As such their use would threaten the well-being, life and health of civilians and civilian populations. On the other hand, there are scholars who are of the opinion that prohibiting the use of autonomous weapons would make no sense at all and that the development of such weapons is inevitable and will take place gradually. Moreover, autonomy in weapon systems might positively promote the aims of the laws of war in some technological configurations and operational circumstances – but not in others. As I will try to demonstrate below, the drawbacks of the use of autonomous weapons are of such magnitude that they exclude its legality. In my opinion, it is legal to use autonomous devices aimed at target identification but not autonomous weapons capable of attacking the target without human interference.

Bibliografia

  1. Anderson K., Waxman M., Law and Ethics for Autonomous Weapons Systems. Why a Ban Won’t Work and How the Laws of War Can, Task Force on National Security and Law, Hoover Institution, Stanford University, 2013, http://www.cfr.org/us–strategy–and–politics/law–ethics–autonomous–weapon–systems–why–ban–wont–work–laws–war–can/p30445 [dostęp: 10.05.2013 r.].
  2. Bucholc M., Użycie bezzałogowych aparatów latających w sytuacji konfliktu zbrojnego. Wybrane aspekty z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego, „Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego” 2012, nr 3, s. 169–181.
  3. Dinstein Y., The Conduct of Hostilities under the Law of International Armed Conflict, Cambridge University Press, Cambridge 2004.
  4. Docherty B., Losing Humanity. The Case against Killer Robots (raport International Human Rights Clinic i Human Rights Watch, 2012), http://www.hrw.org/reports/2012/11/19/losing–humanity–0 [dostęp: 2013 r.].
  5. Dorman K., Proportionality and distinction in the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia, „Australian International Law Journal” 2005, nr 12, s. 83–98.
  6. Downes Ch., Targeted killings’ in an age of terror. The legality of the Yemen Strike, „Journal of Conflict and Security Law” 2004, nr 2, s. 277–294.
  7. Fenrick W.J., International Humanitarian Law and combat casualties, „European Journal of Population” 2005, nr 2-3, s. 167–186.
  8. Fenrick W.J., The rule of proportionality and Protocol I in conventional warfare, „Military Law Review” 1982, nr 98, s. 91–127.
  9. Hayashi N., Requirements of military necessity in International Humanitarian Law and International Criminal Law, „Boston University International Law Review” 2010, nr 28, s. 114–118.
  10. Heaton J.R., Civilians at war. Reexamining the status of civilians accompanying the armed forces, „Air Force Law Review” 2005, nr 57, s. 155–208.
  11. Henckaerts J.M., Doswald-Beck L., Customary International Humanitarian Law. Volume I. Rules, Cambridge University Press, Cambridge 2005.
  12. Heynes Ch., Robot wars. After drones, a line we must not cross, 19.06.2013, http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2013/jun/19/robot–wars–drones–life–death–decisions [dostęp: 16.07.2013 r.].
  13. Interim Report of the Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions, Philip Alston, UN Doc. A/65/321, 23.08.2010, http://www.ishr.ch/component/docman/doc_download/1078–extrajudicial–executions–report–ga65–alston [dostęp: 08.05.2013 r.].
  14. International Committee for Robot Arms Control, http://icrac.net/ [dostęp: 2013 r.].
  15. International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, http://www.icty.org/ [dostęp: 2013 r.].
  16. John-Hopkins M., Regulating the conduct of urban warfare. Lessons from contemporary asymmetrical armed conflicts, „International Review of the Red Cross” 2010, nr 878, s. 469–493.
  17. Kalshoven F., The Law of Warfare. A Summary of its Recent History and Trends in Development, Sijthoff, Leiden 1973.
  18. Kanwar V., Post–Human Humanitarian Law. The Law of War in the Age of Robotic Weapons, 2010, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1619766 [dostęp: 11.05.2013 r.].
  19. Komentarz Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża, http://www.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Treaty.xsp?documentId=D9E6B6264D7723C3C12563CD002D6CE4&action=openDocument [dostęp: 10.05.2013 r.].
  20. Konwencja o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, wraz z załącznikami, sporządzona w Genewie dnia 10 października 1980 r., Dz.U. z 1984 r. Nr 23, poz. 104.
  21. Konwencje o ochronie ofiar wojny, podpisane w Genewie dnia 12 sierpnia 1949 roku., Dz.U. z 1956 r. Nr 38, poz. 171.
  22. Manual on the Law of Non-International Armed Conflict, San Remo 2006, http://www.iihl.org/iihl/Documents/The%20Manual%20on%20the%20Law%20of%20NIAC.pdf [dostęp: 2013 r.].
  23. Marcinko M., Podstawowe zasady międzynarodowego prawa humanitarnego [w:] M. Marcinko (red.), Osiągnięcia i wyzwania międzynarodowego prawa humanitarnego, Małopolski Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża, Kraków 2011, s. 9–23.
  24. McCauley L., ‘Historic’ Drone Landing Paves Way for ‘Killer Robots’ Anytime, Anywhere, http://www.commondreams.org/headline/2013/07/10–8 [dostęp: 16.07.2013 r.].
  25. O’Connell M.E., Lawful Use of Combat Drones, Congress of the United States, House of Representatives, Subcommittee on National Security and Foreign Affairs, Hearing. Rise of the Drones II: Examining the Legality of Unmanned Targeting, April 28, 2010, https://www.fas.org/irp/congress/2010_hr/drones2.pdf. [dostęp: 13.01.2013 r.].
  26. O’Connell M.E., Unlawful Killing with Combat Drones. A Case Study of Pakistan, 2004-2005, http://ssrn.com/abstract=1501144 [dostęp: 13.01.2013 r.].
  27. Opinia doradcza MTS w sprawie legalności groźby lub użycia broni jądrowej (1996), http://www.icj–cij.org/docket/index.php?p1=3&p2=4 [dostęp: 2013 r.].
  28. Raport Parlamentu Europejskiego, http://bit.ly/125ZQWS [dostęp: 16.07.2013 r.].
  29. Report of the Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions, Christof Heyns, 9 kwietnia 2013, A/HRC/23/47, http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/RegularSession/Session23/A–HRC–23–47_en.pdf [dostęp: 27.06.2013 r.].
  30. Rogers A.P.V., Zero-casualty warfare, „International Review of the Red Cross” 2000, nr 837, s. 165–182.
  31. Rosen R.D., Targeting enemy forces in the war on terror. Preserving civilian immunity, „Vanderbilt Journal of Transnational Law” 2009, nr 3, s. 683–777.
  32. Schmitt M.N., The law of targeting [w:] E. Wilmshurst, S. Breau (red.), Perspectives on the ICRC Study on Customary International Humanitarian Law, Cambridge University Press, Cambridge 2007, s. 131–168.
  33. Schmitt M.N., The principle of distinction in 21st century warfare, „Yale Human Rights and Development Law Journal” 1999, nr 2, s. 143–182.
  34. Schmitt M.N., Unmanned combat aircraft systems and International Humanitarian Law. Simplifying the oft benighted debate, „Boston University International Law Journal” 2012, nr 30, s. 595–619.
  35. Sharkey N., Making the drone distinction. Autonomous robot awareness, 2013, http://www.scienceomega.com/article/1163/making–the–drone–distinction–increasing–autonomous–robot–awaren [dostęp: 16.07.2013 r.].
  36. Szpak A., Kontrola przestrzegania międzynarodowego prawa humanitarnego w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc, Dom Organizatora, Toruń 2011.
  37. Wagner M., Autonomy in the Battlespace: Independently Operating Weapon Systems and the Law of Armed Conflict, 2012, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2211036 [dostęp: 10.05.2013 r.].