Nr 1 (131) (1997)
Artykuły

Kultura prawna prawa europejskiego na tle traktatów Rady Europy

[Legal culture of European law against the background of the Council of Europe treaties. List of Council of Europe treaties (1963-1996)]

Opublikowane 1997-03-30

Słowa kluczowe

  • prawo europejskie,
  • Rada Europy,
  • traktat międzynarodowy,
  • kultura prawna,
  • European law,
  • Council of Europe,
  • international treaty,
  • legal culture
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Kultura prawna prawa europejskiego na tle traktatów Rady Europy: [Legal culture of European law against the background of the Council of Europe treaties. List of Council of Europe treaties (1963-1996)]. (1997). Studia Prawnicze The Legal Studies, 1 (131), 5-29. https://doi.org/10.37232/sp.1997.1.1

Abstrakt

Zasadnicze cechy europejskiej kultury prawnej: personalizm, legalizm i intelektualtzm znajdują dobitny wyraz w dorobku traktatowym Rady Europy. Tym samym w dorobku tym zaznaczyła się wyraźnie tradycja romańsko-germańska omawianej kultury. Rozpatrując zagadnienie personalizmu stwierdzić trzeba, ze odnośne traktaty Rady Europy ustanawiają najwyższy na świecie standard w dziedzinie ochrony praw człowieka, jego wolności oraz zaspokajania potrzeb.

Z kolel legalizm wyraża się przede wszystkim w postaci ustanowienia odpowiednich mechanizmów kontroli i nadzoru nad wykonywaniem traktatów Rady Europy. Mechanizmy te są powszechne, skuteczne, a niekiedy bardzo daleko idące. Dodać jednakże trzeba, że niedawne przyjęcie do Rady Europy Ukainy i Rosji oraz zbliżające się przyjęcie Chorwacji, a więc państw, które w sposób wyraźny nie są w stanie sprostać wszystkim standardom ustalonym w Statucie tej organizacji otaz w wielu ważnych traktatach zawartych w jej ramach, może prowadzić do erozji legalizmu - cennej i utrwalonej cechy europejskiej kultury prawnej. W tym kontekście oczekiwania związane z promocją zasadniczych wartości zawartych w traktatach Rady Europy w pewnych państwach Europy Wschodniej mogą okazać się iluzoryczne.

W myśl przekonań zwolenników prawa natury prawo pozytywne możebyć traktowane jako prawo tylko wtedy, gdy “wytrzymuje próbę moralnego wartościowania”. Należy stwierdzić, iż z całą pewnością traktaty Rady Europy wytrzymują taką probe.

Nawiązując do przyczyn wspomnianych wyżej zagrożeń dla Iegalizmu jako cechy europejskiej kultury prawnej, należy się zastanowić nad mozliwością występowania - w zalążkowej jeszcze postaci - nowej cechy europejskiej kultury prawnej, a mianowicie swoistej “misji cywilizacyjnej” prawa europejskiego w stosunku do pewnych państw Europy Wschodniej. Wydaje się, że taką misję cywilizacyjną - na płaszczyźnie politycznej - spełniano wcześniej w ramach organizacji (dawniej – Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie) i nie jest wykluczone, że będzie ona w jakiejś mierze spełniana przez inne organizacje europejskie.

Gdyby zarysowana wyżej perspektywa znalazła odzwierciedlenie w praktyce, nalezałoby mówić o legalizmie moderowanym przez misję cywilizacyjną – jako jednej z cech współczesnej przyszłej europejskiej kultury prawnej.

 

The essential features of European legal culture: personalism, legalism and intellectualism are emphatically expressed in the Council of Europe’s treaty acquis. Thus, the Romano-Germanic tradition of the culture in question was clearly marked in this output. In addressing the issue of personalism, it must be stated that the relevant Council of Europe treaties set the highest standard in the world for the protection of human rights, freedoms and the satisfaction of needs.

In turn, legalism is primarily expressed in the form of the establishment of appropriate mechanisms for the control and supervision of the implementation of Council of Europe treaties. These mechanisms are widespread, effective and sometimes far-reaching. It must be added, however, that the recent admission of Ukraine and Russia to the Council of Europe and the imminent admission of Croatia, countries that are clearly unable to meet all the standards set by the organisation’s Statute and by many of its important treaties, may lead to the erosion of legalism – a valuable and established feature of European legal culture. In this context, the expectations of promoting the core values of the Council of Europe treaties in certain Eastern European countries may prove illusory.

According to the beliefs of proponents of the law of nature, positive law can only be treated as law if it “withstands the test of moral valuation”. It has to be said that certainly the Council of Europe treaties withstand such a probe.

Referring to the reasons for the above-mentioned threats to legalism as a feature of European legal culture, it is necessary to reflect on the possibility that a new feature of European legal culture may exist – in an as yet embryonic form – namely a kind of “civilising mission” of European law towards certain Eastern European states. Such a civilising mission, on a political level, seems to have been fulfilled previously within the framework of the organisation (formerly the Conference on Security and Cooperation in Europe) and it is not excluded that it will be fulfilled to some extent by other European organisations.

If the perspective outlined above were to be reflected in practice, one would have to speak of legalism moderated by a civilising mission, as one of the features of today’s future European legal culture.

Bibliografia

  1. Banaszak B. (oprac.), Główne kultury prawne, współczesnego świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  2. Bleckmann A., European Law [w:] Encyclopedia of Public International Law, vol. 6, North-Holland, Amsterdam-New York-London 1983.
  3. Drzewicki K., Do Brukseli przez Strasburg, „Prawo i Życie” z 23.03.1996 r.
  4. Gautron J.-C., Droit europeen, Dalloz, Paris 1991.
  5. Gessner V., Europaische Rechtskultur [w:] G. Skąpska (red.), Prawo w zmieniającym się społeczeństwie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1992.
  6. Hondius F.W., The New Architecture of Europe and Ius Commune Europeum [w:] B. de Witt, C. Forder (red.), The Common Law of Europe and the Future of Legal Education, Kluwer, Deventer 1992.
  7. Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2, Dz.U. 1993 Nr 61, poz. 284.
  8. Nowicki M.A., Nie będzie procesu o religię w szkołach, „Rzeczpospolita” z 11.03.1996 r.
  9. Nowicki M.A., Wokół Konwencji Europejskiej, Warszawa 1992.
  10. Statut Rady Europy, przyjęty w Londynie dnia 5 maja 1949 r., Dz.U. 1994 Nr 118, poz. 565.
  11. Szafarz R., Man and Environment in All-European Law [w:] R. Sobański, S. Tafaro, W. Myszor, G. Dammacco, B. Sitek (red.), Atti del Congresso Internazionale. I Diritti Fondamentali dell’Uomo e dell’Ambiente nei Cambiamenti dell’Europa Centro-Orientale, Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej, Varsavia 2-4 Giugno 1995.
  12. Szafarz R., Rozwój prawa międzynarodowego Europy. Z problematyki „europejskiej przestrzeni prawnej”, Agencja Scholar, Warszawa 1994.
  13. Tokarczyk R.A., Rozważania o sprawiedliwości w świetle filozofii prawa. Wykłady otwarte UMCS, AWH Antoni Dudek, Lublin 1993.
  14. Wieacker F., Foundations of European Legal Culture, „The American Journal of Comparative Law” 1990, t. 38, nr 1.
  15. Żurek J., Radwan M. (red.), Prawo ochrony środowiska Wspólnoty Europejskiej, t. 1: Zagadnienia ogólne, Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Warszawa 1994.