Nr 4 (142) (1999)
Artykuły

Teoretycznoprawne aspekty jednoosobowej spółki. Cz. 1

[Theoretical and legal aspects of a single-member company]

Opublikowane 1999-12-30

Słowa kluczowe

  • spółka jednoosobowa,
  • teoria prawa,
  • prawo spółek,
  • prawo Unii Europejskiej,
  • sole shareholder company,
  • theory of law,
  • corporate law,
  • law of the European Union
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Teoretycznoprawne aspekty jednoosobowej spółki. Cz. 1: [Theoretical and legal aspects of a single-member company]. (1999). Studia Prawnicze The Legal Studies, 4 (142), 49-71. https://doi.org/10.37232/sp.1999.4.2

Abstrakt

Wraz ze zmianą w 1988 r. przepisu art. 158 k.h. w polskim systemie prawnym stworzona została prawna możliwość tworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez jedną osobę, fizyczną lub prawną. Przed powyższą zmianą przepisów możliwość tworzenia spółki przez jedną osobę była ograniczona. Dotyczyła wyłącznie spółek akcyjnych, których jedynym założycielem mógł być Skarb Państwa lub związek samorządu terytorialnego (teraz organ samorządu terytorialnego). Obecnie, wraz z zalegalizowaniem jednoosobowej spółki z o.o. i przyjęciem formy prawnej spółki akcyjnej lub z o.o. dla przedsiębiorstw państwowych w procesie ich komercjalizacji i prywatyzacji, spółka o jednym wspólniku nabrała szczególnego znaczenia gospodarczego.

Spółka jednoosobowa nie jest pojęciem nowym, choć niewątpliwie jest instytucją prawną nową Z punktu legalności jej funkcjonowania, a przede wszystkim dopuszczalności tworzenia spółki jednoosobowo ab initio. Nie jest natomiast kwestionowany fakt korzystania z formy prawnej spółki jednoosobowej w praktyce życia gospodarczego, mimo braku wyraźnych przepisów zezwalających na jej istnienie.

W doktrynie zarówno obcej, jak i polskiej wskazuje się na powszechne użycie formy prawnej spółki przez jedną osobę, jako formy prawnej przedsiębiorstwa, mimo braku przepisów zezwalających na tworzenie jednoosobowo spółki. Powstawały bowiem wtórne jednoosobowe spółki sensu stricto oraz jednoosobowe spółki sensu largo. Zwraca więc uwagę fakt, że spółka o jednym wspólniku rozwijała się przede wszystkim praetern legem lub w formie zakamuflowanej wręcz contra legem. Niewątpliwie spółka jednoosobowa jest instytucją prawa zwyczajowego, ukształtowaną przez praktykę życia gospodarczego w ramach poszukiwań takiej formy prawnej dla indywidualnego przedsiębiorstwa, która gwarantowałaby indywidualnemu przedsiębiorcy przywilej ograniczonej odpowiedzialności. Praktycznie jednak zalegalizowanie możliwości jednoosobowego zakładania spółki z o.o. w wyniku trwającego od lat 80. procesu stanowiło w większości państw uznanie stanu faktycznego – akceptację funkcjonujących już wtórnych spółek jednoosobowych przy jednoczesnym zalegalizowaniu jednoosobowych spółek powstających ab initio.

Zwrócić przy tym należy uwagę na to, iż proces legalizacji jednoosobowej spółki przede wszystkim z ograniczoną odpowiedzialnością, rozpoczęty w latach 80., objął wszystkie państwa Unii Europejskiej. Na taki stan prawny znaczący wpływ miało przyjęcie w 1989 roku przez Radę EWG XII dyrektywy z zakresu prawa o spółkach, zobowiązującej państwa członkowskie do wprowadzenia niezbędnych zmian w przepisach w celu zalegalizowania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o jednym wspólniku. Do uchwalenia tej dyrektywy przyczyniła się m.in. chęć usunięcia rozbieżności istniejących w przepisach krajowych państw członkowskich, które były następstwem legalizacji jednoosobowej spółki w niektórych z państw.

Zalegalizowanie możliwości zakładania spółki przez jedną osobę, wprawdzie jak dotąd w zakresie prawie nieograniczonym w odniesieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i w ograniczonym zakresie - spółki akcyjnej, stanowiło więc odpowiedź na potrzeby życia gospodarczego. Konstrukcyjnie zaś było możliwe tylko wobec określonych form prawnych spółek. Istnienie i funkcjonowanie spółki o jednym wspólniku możliwe jest tylko w przypadku spółek o odrębnej podmiotowości prawnej, cechujących się zasadą zmienności składu osobowego, czyli spółek kapitałowych.

 

With the 1988 amendment of Article 158 of the Polish Commercial Code, the legal possibility for a single person, natural or legal, to form a limited liability company was created in the Polish legal system. Prior to the above regulatory change, the possibility for one person to form a company was limited. It applied only to joint-stock companies whose sole founder could be the State Treasury or a local government association (now a local government body). Nowadays, with the legalisation of the single-member limited liability company and the adoption of the legal form of the joint-stock or limited liability company for state-owned enterprises in the process of their commercialisation and privatisation, the single-member company has acquired a special economic significance.

The single-member company is not a new concept, although it is undoubtedly a new legal institution from the point of view of the legality of its operation and, above all, the permissibility of forming a one-man company ab initio. What is not disputed, however, is the fact that the legal form of the single-member company has been used in the practice of business life, despite the absence of explicit provisions allowing for its existence.

Both foreign and Polish doctrine points to the widespread use of the company form by a single person as the legal form of a company, despite the lack of provisions allowing the formation of a company by a single person. Indeed, secondary single-member companies sensu stricto and single-member companies sensu largo were created. It is therefore noteworthy that the single-member company developed primarily praetern legem or in a camouflaged form even contra legem. Undoubtedly, the single-member company is a common law institution, shaped by the practice of economic life as part of the search for a legal form for an individual enterprise that would guarantee the individual entrepreneur the privilege of limited liability. Practically, however, the legalisation of the possibility of single-member limited liability company formation as a result of a process that had been ongoing since the 1980s represented, in most countries, a recognition of the status quo – an acceptance of secondary single-member companies already in operation while legalising single-member companies formed ab initio.

In doing so, it should be noted that the process of legalising the single-member company primarily with limited liability, which began in the 1980s, has spread to all countries in the European Union. This legal state of affairs was significantly influenced by the EEC Council's adoption of the Twelfth Company Law Directive in 1989, obliging Member States to make the necessary legislative changes to legalise the single-member limited company. One of the factors that contributed to the enactment of this directive was the desire to remove the discrepancies that existed in the national laws of the Member States following the legalisation of the single-member company in some of the countries.

The legalisation of the possibility for a single person to set up a company, admittedly to an almost unlimited extent so far for a limited liability company and to a limited extent for a joint stock company, was therefore a response to the needs of economic life. From the structural point of view, on the other hand, it was only possible in relation to certain legal forms of companies. The existence and operation of a company with a single member is only possible in the case of companies with a separate legal entity characterised by the principle of variability of composition, i.e. capital companies.

Bibliografia

  1. Bastian D., La reunion de toutes les actions d’une societe entre les mains d’une seule personne, „Journal des societes civiles et commerciales” 1933, nr 2.
  2. Bieniek G., Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych według ustawy z 30 sierpnia 1996 r. - część 1, „Praca i Zabezpieczenie Społeczne” 1997, nr 6.
  3. Buczkowski S., Ograniczona odpowiedzialność przedsiębiorcy. Studium prawno-handlowe, nakł. Księgarni F. Hoesicka, Warszawa 1937.
  4. Calais-Auloy M.T., Appreciation critique de la loi du 11 juillet 1985 instituant VEURL - „Receuil Dolloz” 1986.
  5. Domański G., Komentarz do ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym, Twigger, Warszawa 1991.
  6. Farrar J.H., Furey N.E., Hannigan B.M., Farrar’s Company Law, Butterworth, London 1991.
  7. Galgano F., Diritto civile e commercial. Le societa di capitale e le cooperative, t. II, CEDAM, Padova 1994.
  8. Grisoli A., Le societa con un solo socio, CEDAM, Padova 1971.
  9. Grzybowski S., System prawa cywilnego, t. I, część ogólna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1985.
  10. Hicks A., Goo S.H., Cases and Materials on Company Law, Blackstone Press, London 1994.
  11. Horn N., L’entreprise personnelle a responsabilite limitee. L’experience allemande, „Rev. Trim, de Droit Com.” 1984, nr 1.
  12. Hovagemyan H., Transparence et realite economique des societes [w:] F. Dessemntet (red.), Repertoire de jurisprudence, CEDIDAC, Berno 1994.
  13. Jacyszyn J., Wokół ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, „Rejent” 1997, nr 2, s. 14-34.
  14. Jakubecki A., Kidyba A., Mojak J., Skubisz R., Prawo spółek. Zarys, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1997.
  15. Janczewski S., Prawo handlowe, wekslowe i czekowe, Trzaska, Evert i Michalski, Warszawa 1946.
  16. Kruczalak K., Spółka jako forma organizacyjnoprawna działalności gospodarczej, Wydawnictwo Instytutu Morskiego, Gdańsk 1990.
  17. Kruczalak K., Spółki prawa handlowego i cywilnego, Lex, Gdańsk 1992.
  18. Madej M., Stelmachowski A., Zarys prawa gospodarczego, Warszawa 1950.
  19. Michel de H. (red.), La SPRL unipersonnelle, approche theorique et pratique, Bruylant Bruxelles 1988.
  20. Mousoulas S., La societe unipersonnelle a responsabilite limitee communautaire - appreciation de la XII directive du Conseil en matiere de societes, „Rev. des soc.” 1990, nr 3.
  21. Obwieszczenie Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 20 lipca 1992 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo bankowe, Dz.U. 1992 Nr 72, poz. 359.
  22. Okolski J., (red.) Kodeks handlowy. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - Komentarz, Totolotek, Warszawa-Wrocław 1994.
  23. Okolski J., Jednoosobowa spółka z. ograniczoną odpowiedzialnością, „Palestra” 1990, nr 1, s. 10-22.
  24. Okolski J., Spółki handlowe w świetle zmian w niektórych krajach EWG, „Państwo i Prawo” 1986, nr 6, s. 58-68.
  25. Paillusseau J., L’EURL ou des interets pratiques et des consequences theoriques de la sociere unipersonnelle, „JCP” wyd. G, 1986 I, 3242.
  26. Portemer V.J., Du contrat a l’institution, „JCP” 1947.
  27. Rajski J., Założenia ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, „Państwo i Prawo” 1990, nr 12, s. 3-15.
  28. Reformes des societes commercialese „Rev. Trim, de Droit Com.” 1967.
  29. Rotondi M., La limitation de la responsabilite dans l’entreprise individuelle, „Rev. Trim, de Droit Com.” 1968, t. XXI.
  30. Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 czerwca 1934 r. Kodeks handlowy, Dz.U. 1934 Nr 57, poz. 502.
  31. Sayag A., De nouvelles structures pour l’entreprise. La loi nr 85-697 du 11 juillet 1985, „JCP” 1985, I, nr 3217.
  32. Skubisz R. (red.), Zarys prawa spółek, wyd. II, Lublin 1992.
  33. Skubisz R. (red.), Zarys prawa spółek, wyd. III, Meritum, Lubelskie Wydawnictwo Prawnicze, Lublin 1994.
  34. Sołtysiński S., Szajkowski A., Szwaja J., Kodeks handlowy, Komentarz, t. I, C. H. Beck, Warszawa 1994.
  35. Sortais J.-P., La societe unipersonnelle, Melanges en l’honneur de D. Bastion, Paris 1974.
  36. Surdykowska S.T., Prywatyzacja, Warszawa 1996.
  37. Szajkowski A., Prawo spółek handlowych, C. H. Beck, Warszawa 1995.
  38. Szwaja J., Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Zagadnienia ustrojowe, „Studia Prawnicze” 1996, nr 1-4, s. 5-23.
  39. Tunc A., Le droit anglais des societes anonymes, Dalloz, Paris 1978.
  40. Tupin R., Skarb Państwa w okresie reform i przemian własnościowych, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1996, nr 4, s. 2-5.
  41. Uchwała SN z 19 maja 1992 r., III CZP 49/92, OSN 1992, nr 11, poz. 200.
  42. Uchwała SN z 19 maja 1992 r., III CZP 49/92, OSN 1993, nr 2, poz. 32.
  43. Ustawa z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, Dz.U. 1990 Nr 51, poz. 298.
  44. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, Dz.U. 1997 Nr 118, poz. 754.
  45. Ustawa z dnia 23 grudnia 1988 r. o zmianie Kodeksu handlowego, Dz.U. 1988 Nr 41, poz. 326.
  46. Ustawa z dnia 23 lipca 1998 r. o zmianie ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ustawy o rachunkowości oraz ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych, Dz.U. 1998 Nr 107, poz. 669.
  47. Ustawa z dnia 29 września 1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, Dz.U. 1990 Nr 79, poz. 464.
  48. Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, Dz.U. 1996 Nr 118, poz. 561.
  49. Wiszniewski J., Problemy legislacyjne spółek handlowych, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1988, nr 5-6, s. 147-153.
  50. Wiszniewski J., Zarys prawa cywilnego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969.
  51. Wiśniewski A.W., Prawo o spółkach, t. I, Poltext, Warszawa 1990.
  52. Wiśniewski A.W., Prawo o spółkach, t. II, Twigger SA,, Warszawa 1993.
  53. Wiśniewski A.W., Prawo o spółkach, t. III, Twigger SA,, Warszawa 1993.
  54. Włodyka S. ( red.), Prawo spółek, Instytut Prawa Spółek i Inwestycji Zagranicznych, Kraków 1996.
  55. Wooldbrigde F., Company Law in the United Kingdom and European Community. Its Harmonization and Unification, Athlone, London and Atlantic Highlands 1991.
  56. XII dyrektywa Rady nr 89/667/CEE z 21 grudnia 1989 r. „JO” z 30 grudnia 1989, L 395/40.
  57. Żabiński Z., Jednoosobowa spółka kapitałowa, Instytut Wydawniczy "Świat i Wiedza", Kraków 1948.