Opublikowane
1999-09-30
Słowa kluczowe
- Kodeks cywilny,
- zasada lex retro non agit,
- orzecznictwo,
- Trybunał Konstytucyjny,
- Civil Code,
- principle of lex retro non agit,
- judicial decisions,
- Polish Constitutional Court
...Więcej
Less
Abstrakt
Wyłączenie spod działania uregulowania art. 3 k.c. aktów niższego rzędu wcale nie musiałoby oznaczać pełnej dopuszczalności ich retroakcji w działaniu, lecz wręcz przeciwnie - zawężenie katalogu dopuszczalnych przez prawo wyjątków od zakazu retroakcji, ze względu bądź na granice delegacji zawartej w ustawie, bądź na bardziej restrykcyjne niż treść art. 3 k.c. stanowisko Trybunału Konstytucyjnego.
Sformułowanie art. 3 k.c. dopuszczające wyjątek wynikający z "brzmienia" przepisu trudno uznać za zakaz stanowienia przepisów z mocą wsteczną, gdyż właśnie od ich treści przyznanie tej mocy wstecznej uzależnia. Skoro więc przepis art. 3 k.c. nie jest skierowanym do ustawodawcy zakazem stanowienia przepisów o mocy wstecznej, pozostaje rozumienie go jako dyrektywy adresowanej do organów stosujących prawo. Istnieje bowiem wyraźna różnica pomiędzy skierowanym do ustawodawcy zakazem stanowienia przepisów nakazujących wiązanie skutków prawnych z mocą wsteczną, a dotyczącym organów stosujących prawo nakazem, aby tych aktów prawnych, które same tego nie nakazują, nie stosować do przeszłych stanów rzeczy.
Stosowanie zawartego w art. 3 k.c. wyjątku z celu wskazuje zarówno na dowolność pozostawioną w rękach interpretatora, dotyczącą ustalania tego, jaki "jest" cel ustawy, jak i całkowitą arbitralność w ocenie, czy z tak "ustalonego" celu "wynika" czy też nie "wynika" moc wsteczna.
Retroakcja z celu nie może wchodzić w rachubę wówczas, gdy w nowym akcie prawnym znajduje się przepis expressis verbis nakazujący do faktów prawnych zaszłych przed wejściem w życie nowej regulacji stosować przepisy dotychczasowe. O podobnej sytuacji wykluczenia ewentualnej retroakcji ze względu na cel można mówić także i wówczas, gdy przepisy wprowadzające nowy akt prawny zawierają szczegółową i wyczerpującą regulację dotyczącą czasu wejścia w życie poszczególnych przepisów tego aktu.
Relatywny prymat "brzmienia" nad "celem" odnosi się jedynie do sytuacji, w których owo "brzmienie" oznacza wyraźne i szczegółowe uregulowanie intertemporalnych kwestii wejścia w życie poszczególnych przepisów ustawy, w szczególności zaś zastrzeżenie, iż do sytuacji przeszłych stosuje się nadal przepisy dotychczasowe.
W świetle wartości pewności prawa brak jest uzasadnienia dla istnienia ogólnego przepisu dopuszczającego stosowanie prawa z mocą wsteczną nie tylko wtedy, gdy sama ustawa tak stanowi, lecz także ze względu na jej "cel". Postulat ochrony wartości pewności prawa wskazywałby co najmniej na konieczność powrotu do takiego sformułowania zasady nieretroakcji w kodeksie cywilnym, która dopuszczałaby retroakcję wyłącznie na postawie wyraźnych postanowień ustawy.
The exclusion of inferior acts from the operation of the regulation of Article 3 of the Civil Code would not necessarily imply full admissibility of their retroactivity in action, but, on the contrary, a narrowing of the catalogue of exceptions to the prohibition of retroactivity permitted by law, due to either the limits of the delegation contained in the law or the position of the Constitutional Court, which is more restrictive than the content of Article 3 of the Civil Code.
The wording of Article 3 of the Civil Code allowing for an exception based on the that of the provision can hardly be regarded as a prohibition on retroactive legislation, as it makes the granting of this retroactive effect contingent on its very wording. Since, therefore, the provision of Article 3 of the Civil Code is not a prohibition on retroactive legislation addressed to the legislator, it remains to be understood as a directive addressed to the bodies applying the law. There is, in fact, a clear difference between the prohibition addressed to the legislator of enacting provisions prescribing the retroactivity of legal effects and the injunction concerning the bodies applying the law not to apply those legal acts which do not themselves prescribe this to past states of affairs.
The application of the purpose exception in Article 3 of the Civil Code indicates both the discretion left in the hands of the entity concerned to determine what the purpose of a statute 'is' and the complete arbitrariness in assessing whether or not retroactivity 'follows' from the purpose so 'determined'.
Retroactivity with a purpose cannot come into play when the new act contains a provision expressis verbis requiring the application of previous provisions to legal facts occurring before the new regulation entered into force. A similar situation of exclusion of possible retroactivity by reason of purpose can also be referred to when the provisions introducing a new legal act contain a detailed and exhaustive regulation of the time of entry into force of individual provisions of that act.
The relative primacy of "wording" over "purpose" only applies to situations where this "wording" implies a clear and detailed regulation of the intertemporal issues of the entry into force of individual provisions of the Act, in particular the restriction that the previous provisions continue to apply to past situations.
In light of the value of legal certainty, there is no justification for the existence of a general provision allowing retroactive application of the law not only when the law itself so provides, but also because of its 'purpose'. At the very least, the postulate to protect the value of legal certainty would indicate the need to return to such a formulation of the principle of non-retroactivity in the Civil Code, which would only allow retroactivity on the basis of express statutory provisions.
Bibliografia
- Alexy R., Theorie der Grundrechte, Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden 1985.
- Błahuta i in. F., Kodeks cywilny. Komentarz, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1972.
- Bogucka I., Funkcje prawa. Analiza pojęcia, maszynopis rozprawy doktorskiej/
- Carpentier A., Code Civil, Paris 1926.
- Dmowski S., Rudnicki S., Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga I. Część ogólna, Wydaw. Prawnicze, Warszawa 1998.
- Dworkin R., Biorąc prawa poważnie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
- Eco U., Interpretacja i nadinterpretacja [w:] U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, Znak, Kraków 1996.
- Ennecerus L., Nipperdey H., Lehrbuch des Burgerlichen Rechts, t. 1, Allgemeiner Teil, Mohr, Tubingen 1959.
- Gizbert-Studnicki T ., Grabowski A., Normy programowe w Konstytucji [w:] J. Trzciński (red.), Struktura i charakter norm Konstytucji, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1997.
- Gizbert-Studnicki T., Wykładnia celowościowa, „Studia Prawnicze” 1985, z. 3-4, s. 51-70.
- Gizbert-Studnicki T., Zasady i reguły prawne, „Państwo i Prawo” 1988, nr 1, s. 16-26.
- Gwiazdomorski J., Międzyczasowe prawo prywatne, „Nowe Prawo” 1965, nr 6, s. 614-626.
- Habicht H., Die Einwirkung des Burgerlichen Gesetzbuchs auf zuvor entstandene Rechtsverhaltnisse, G. Fischer, Jena 1901.
- Larenz K., Allgemeiner Teil des deutschen Burgerlichen Rechts, Beck, Munchen 1967.
- Larenz K., Methodenlehre der Rechtswissenschaft, Springer, Berlin-Heidelberg-New York 1979.
- Leszczyński L., Klauzule generalne w stosowaniu prawa, UMCS, Lublin 1986.
- Luther G., Becher H.J., Italienisches Zivilgesetzbuch (1942), J.C.B. Mohr, Berlin-Tubingen 1968.
- Łętowska E., O potrzebie zmiany poglądów na wykładnią art.3 k.c. [w:] W. Pyzioł (red.), Studia z prawa handlowego i gospodarczego. Księga pamiątkowa ku czci prof. S. Włodyki, Dom Wydawnictw Naukowych, Kraków 1996.
- Łyda Z., Pojęcie „przeznaczenia” prawa, „Studia Iuridica Silesiana” 1984, z. 9.
- Morawski L., Spór o pojęcie państwa prawnego, „Państwo i Prawo” 1994, z. 4, s. 3-12.
- Mourlon M.F., Repetitions ecrites sur le Code Civil, t. 1, Garnier Freres, Paris 1896.
- Nowacki J., Analogia legis, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa 1966.
- Nowacki J., Klauzula „państwo prawne” a orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego [w:] E. Zwierzchowski (red.), Prawo i kontrola jego zgodności z Konstytucją, Wydaw. Sejmowe. Kancelaria Sejmu, Warszawa 1997.
- Nowacki J., O przepisach zawierających klauzule generalne [w:] Prawo i polityka. Księga pamiątkowa ofiarowana prof. Kazimierzowi Opałkowi, Warszawa 1988.
- Nowacki J., O rozumieniach skuteczności przepisów prawa, „Studia Prawnicze” 1986, z. 1-2, s. 199-224.
- Nowacki J., Pewność prawa a zasada lex retro non agit, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego. Nauki Humanistyczno-Społeczne” 1964.
- Nowacki J., Tobor Z., Wstęp do prawoznawstwa, Naukowa Oficyna Wydawnicza, Katowice 1998.
- Orzeczenie SN z 13 marca 1985 r., III CRN 42/85.
- Orzeczenie SN z 26 października 1951 r., C 426/51.
- Orzeczenie SN z 27 maja 1952 r., C 847/52.
- Orzeczenie SN z 7 marca 1966 r., III CO 72/65.
- Orzeczenie TK z 12 lipca 1980 r., I CR 194/80.
- Orzeczenie z 19 listopada 1997 r., I PKN 270/97.
- Page H. De, Traite elementaire de droit civil Belge. Principes-Doctrine-Jurisprudence, E. Bruylant, Bruxelles 1962.
- Pietrzykowski K. (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, C. H. Beck, Warszawa 1997.
- Planiol M., Traite elementaire de droit civil, Librairie générale de droit et de jurisprudence, Paris 1948.
- Radwański Z., Prawo cywilne. Część ogólna, C. H. Beck, Warszawa 1997.
- Rico-Perez F., Derecho Civil, Confederación española de Cajas de Ahorro, Madrid 1976.
- Roubier P., Le Droit Transitoire. Conflicts des lois dans les temps, Dalloz et Sirey, Paris 1960.
- Rozporządzenie Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą z dnia 30 lipca 1996 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu zwrotu należności celnych pobranych od towarów przywiezionych z zagranicy i zużytych przy wyrobie towarów wywiezionych w obrocie towarowym z zagranicą, Dz.U. 1996 Nr 96, poz. 449.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 kwietnia 1968 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych, Dz.U. 1968 Nr 15, poz. 89.
- Sadurski W., Spór o ostatnie słowo. Demokracja przedstawicielska a sądownictwo konstytucyjne, „Civitas. Studia z Filozofii Polityki” 1998, t. 2, s. 81-100.
- Scheerbarth A., Die Anwendung von Gesetzen auf früher Entstandene Sachverhalte (sogenannte Rückwirkung von Gesetzen), De Gruyter, Berlin 1961.
- Sośniak M., Konflikty w czasie norm cywilnoprawnych, nakł. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1962.
- Spotowski A., Zasada lex retro non agit (geneza, uzasadnienie, zasięg), „Palestra” 1985, nr 9, s. 8-17.
- Summers R.S., Naive Instrumentalism and Law [w:] R.S. Summers, Essays on the Nature of Law and Legal Reasoning, Duncker & Humblot, Berlin 1992.
- Szer S., Prawo cywilne. Część ogólna, Warszawa 1950.
- Tobor Z., Charakterystyka ocen instrumentalnych i instrumentalne oceny przepisów prawnych, Uniwersytet Śląski, Katowice 1986.
- Tobor Z., Teoretyczne problemy legalności, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998.
- Tratat de Drept Civil, t. 1, Partea Generala, Bucaresti 1967.
- Tuleja P., Konstytucyjne podstawy prawa intertemporalnego w orzecznictwie TK, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 1997, nr 1, s. 145-174.
- Uchwała SN z 15 marca 1995 r., III CZP 23/95.
- Uchwała SN z 15 września 1995 r., III CZP 113/95.
- Uchwała SN z 16 grudnia 1970 r., III CZP 82/70.
- Uchwała SN z 16 lipca 1991 r., III CZP 53/81.
- Uchwała SN z 16 lipca 1991 r., III CZP 63/91.
- Uchwała SN z 16 lipca 1992 r., I PZP 41/92.
- Uchwała SN z 19 kwietnia 1979 r., I PZP 23/79.
- Uchwała SN z 21 maja 1986 r., III AZP 4/85.
- Uchwała SN z 22 grudnia 1992 r., III CZP 61/97.
- Uchwała SN z 22 listopada 1997 r., III CZP 64/97.
- Uchwała SN z 24 lutego 1972 r., III CZP 2/72.
- Uchwała SN z 25 marca 1997 r., III CZP 126/96.
- Uchwała SN z 26 maja 1988 r., III CZP 87/87.
- Uchwała SN z 27 kwietnia 1971 r., 14 CZP 8/71.
- Uchwała SN z 27 kwietnia 1971 r., III CZP 8/71.
- Uchwała SN z 27 kwietnia 1977 r., III CZP 15/77.
- Uchwała SN z 27 lipca 1989 r., III PZP 33/89.
- Uchwała SN z 27 maja 1993 r., III AZP 36/92.
- Uchwała SN z 29 listopada 1991 r., III CZP 123/91.
- Uchwała SN z 29 stycznia 1993 r., III CZP 171/92.
- Uchwała SN z 30 czerwca 1987 r., III CZP 32/87.
- Uchwała SN z 30 kwietnia 1996 r., III CZP 41/96.
- Uchwała SN z 30 maja 1996 r., III CZP 41/96.
- Ustawa z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, Dz.U. 1990 Nr 32, poz. 191.
- Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, Dz.U. 1996 Nr 23, poz. 102.
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. 1982 Nr 35, poz. 230.
- Ustawa z dnia 3 grudnia 1984 r. o uznaniu ważności umów o przekazanie gospodarstwa rolnego następcy, Dz.U. 1984 Nr 55, poz. 282.
- Wolter A., Prawo cywilne. Zarys części ogólnej, Wyd. VI, Warszawa 1976.
- Wolter W., Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo cywilne. Zarys części ogólnej, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1997.
- Wyrok SN z 25 września 1948 r., C 331/48.
- Wyrok SN z 27 kwietnia 1948 r., I C 98/48.
- Wyrok SN z 13 marca 1985 r., III CRN 42/85.
- Wyrok SN z 16 marca 1972 r., III CR 8/72.
- Wyrok SN z 22 października 1992 r., III ARN 50/92.
- Wyrok SN z 28 stycznia 1997 r., I CKN 5/96.
- Wyrok SN z 5 listopada 1979 r., II UR 15/79.
- Wyrok z 12 lipca 1980 r., I CR 194/80.
- Wyrok z 13 marca 1985 r., III CRN 42/85.
- Zieliński T., Klauzule generalne w prawie pracy, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa 1988.
- Zippelius R., Juristische Methodenlehre, Beck, Munchen 1994.