Opublikowane
2021-06-30
Słowa kluczowe
- prawo publiczne,
- prawo prywatne,
- polityka spójności,
- public law,
- private law,
- contract for co-financing the project,
- cohesion policy
...Więcej
Less
Abstrakt
Zawarcie umowy o dofinansowanie projektu jest efektem przeprowadzenia przez organy administracji postępowania w przedmiocie transferu środków publicznych do określonego przedsięwzięcia. Cała dwuetapowa procedura została uregulowana przez ustawodawcę z wykorzystaniem zarówno administracyjnej jak i cywilnoprawnej metody regulacji. Przyjmuje się, że postępowanie prowadzone przed organami ma charakter administracyjnoprawny i kończy się zawarciem umowy o charakterze cywilnoprawnym. Jednak na każdym z tych etapów, niemal w równym stopniu stosowane są przepisy o charakterze publicznoprawnym oraz prywatnoprawnym. Nie pozostaje to bez wpływu na dyskusję o charakterze zawieranego kontraktu. W efekcie można mówić o umowie o charakterze quasi prywatnoprawnym, która nie jest ani typową instytucją prywatnoprawną, ani też nie daje się w pełni zakwalifikować jako umowa publicznoprawna. Jest porównywana do różnych form działania administracji, których zakres zastosowania pozostaje jednak ograniczony.
A contract for co-financing a project is the result of proceedings carried out by administrative bodies to transfer public funds which are supposed to support a specific project. The complete two-stage procedure has been regulated by the legislator using both the administrative and civil law method of regulation. As a result, it is assumed that any proceeding before the authorities is administrative and ends with a civil law contract. However, at each of these stages, public and private law provisions are applied. It is definitely most visible in relation to the concluded contract. Public-law and private-law provisions apply almost equally to this form of administrative activity. This has an impact on the discussion about the nature of the contract. As a result, we can talk about a quasi-private-law contract, which is neither a typical private-law institution, nor can it fully be qualified as a public-law contract. As a consequence, it is compared to various forms of administrative activity, the scope of which, however, remains limited.
Bibliografia
- Becker F., Application of community law by member states’ public authorithies between autonomy and effectivness, „Common Market Law Review” 2007, vol. 44, nr 4, s. 1035-1056.
- Biernat S., Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, PWN, Warszawa 1994.
- Błaś A., Umowy cywilnoprawne, [w:] J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Kolonia Limited, Wrocław 2005, s. 363-364.
- Boć J., O umowie administracyjnej, [w:] L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć (red.), Umowy w administracji, Kolonia Limited, Wrocław 2008, s. 29-41.
- Bullinger M., Vertrag und Verwaltungsakt zu den Handlungsformen und Handlungsprinzipien der öffentlichen Verwaltung nach deutschen und englischen Recht, Stuttgart Kohlhammer, Stuttgart 1962.
- Cardwell M., The European Model of Agriculture, OUP, Oxford 2004.
- Chlipała M., Przyrzeczenie administracyjne w systemie prawnych form działania administracji, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2016, nr 1, s. 155-167.
- Chróścielewski W., Akt administracyjny generalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.
- Cieślik Z., Umowa administracyjna w państwie prawa, Zakamycze, Kraków 2004.
- Craig P., de Burca G., EU Law. Text, Cases, and Materials, OUP, Oxford 1995.
- Craig P., UK, EU and Global Administrative Law. Foundations and Challenges, CUP, Cambridge 2015.
- Czarkowska A., Umowy adhezyjne w administracji publicznej, [w:] L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć (red.), Umowy w administracji, Kolonia Limited, Wrocław 2008, s. 43-48.
- Dawidowicz H., Umowy administracyjne w gospodarce uspołecznionej, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1964, nr 1, s. 4-8.
- Delicostopoulos J.D., Towards European Procedural Primacy In National Legal Systems, „European Law Journal” 2003, vol. 9, nr 5, s. 599-613.
- Dolnicki B., Ewolucja pojęcia umowy publicznoprawnej, [w:] I. Bogucka, Z. Tobor (red.), Prawo a wartości. Księga jubileuszowa Profesora Józefa Nowackiego, Zakamycze, Kraków 2003, s. 35-53.
- Dolnicki B., Umowa publicznoprawna – zagadnienia wybrane, [w:] J. Filipek (red.), Jednostka w demokratycznym państwie prawa, Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2003, s. 162-178.
- Dolnicki B., Umowa publicznoprawna w prawie niemieckim, „Państwo i Prawo” 2001, nr 3, s. 79-86.
- Dzwonkowski H., Gołębiowski G. (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz prawno-finansowy, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2014.
- Faludi A., From European spatial development to territorial cohesion policy, „Regional Studies” 2006, nr 6, s. 667-678.
- Fennell R., The Common Agricultural Policy: Continuity and Change, Clarendon Press, Oxford 1997.
- Gajewski S., Model postępowania w sprawach udzielania świadczeń ze środków publicznych w drodze umowy, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2015, nr 2, s. 33-42.
- Galetta D., Procedural Autonomy of EU Member States: Paradise Lost? A Study on the “Functionalized Procedural Competence” of EU Member States, Springer Verlag, Heidelberg-Dordrecht-London-New York 2010.
- Gonet W., Zakres swobody zawierania umów przez jednostki samorządu terytorialnego, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
- Grant W., The Common Agricultural Policy, MacMillan, Londyn 1997.
- Grzybowski S., Akt administracyjny jako źródło stosunków obligacyjnych, „Państwo i Prawo” 1966, nr 9, s. 263-276.
- Hauser R., Niewiadomski Z., Wróbel A. (red.), Europeizacja prawa administracyjnego, System Prawa Administracyjnego, t. 3, C.H. Beck, INP PAN, Warszawa 2014.
- Hauser R., Niewiadomski Z., Wróbel A. (red.), Prawne formy działania administracji, System Prawa Administracyjnego, t. 5, C.H. Beck, INP PAN, Warszawa 2013.
- Herdegen M., Praw o europejskie, C.H. Beck, Warszawa 2006.
- Iniewski R., Nowa umowa o dofinansowanie projektu, „Finanse Publiczne” 2010, nr 3, s 58-63.
- Jaremba U., National Judges As EU Law Judges: The Polish Civil Law System, Martinus Nijhof Publishers, Leiden-Boston 2014.
- Kijowski D., Przepisy czy zasady ogólne prawa administracyjnego, [w:] J. Supernat (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Janowi Bociowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, s. 290-304.
- Kijowski D., Ucieczka administracji publicznej w sferę prawa cywilnego, [w:] M. Wierzbowski, J. Jagielski, A. Wiktorowska, E. Stefańska (red.), Współczesne zagadnienia prawa i procedury administracyjnej. Księga jubileuszowa dedykowana prof. zw. dr. hab. Jackowi Langowi, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2009, s. 115-136.
- Knysiak-Molczyk H., Umowa cywilnoprawna jako forma działania organów administracji publicznej, [w:] J. Zimmermann (red.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego. Zjazd katedr prawa administracyjnego Zakopane 24-27 września 2006 roku, Wolters Kluwer, Warszawa–Kraków 2007, s. 491-506.
- Kober M., Umowa cywilnoprawna czy decyzja administracyjna, „Casus” 2006, nr 4, s. 42-43.
- Krukowski M., Budżet Unii Europejskiej – od projektu do absolutorium, [w:] G. Paluszak, M. Sapała (red.), Dylematy budżetu i wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013, s. 36-55.
- Krzykowski P., Postępowanie administracyjne w sprawie odzyskiwania wypłaconych środków unijnych w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych. Wybrane zagadnienia, E-seria Monografie Wydziału Prawa i Administracji UWM, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2017.
- Kubiak A., Perspektywy rozwoju form konsensualnych w polskim prawie administracyjnym, [w:] J. Boć, L. Dziewięcka-Bokun (red.), Umowy w administracji, Kolonia Limited, Wrocław 2008, s. 77-88.
- Langrod J.S., Instytucje prawa administracyjnego. Zarys części ogólnej, Zakamycze, Kraków 2003.
- Lemańska J., Umowa administracyjna a umowa cywilnoprawna, [w:] I. Skrzydło-Niżnik, P. Dobosz, D. Dąbek, M. Smaga (red.), Instytucje współczesnego prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa profesora zw. dra hab. Józefa Filipka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001, s. 421-427.
- Łętowski J., Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, PWN, Warszawa 1990.
- Litwin J., Z problematyki styku prawa cywilnego z administracyjnym, „Państwo i Prawo” 1965, nr 4, s. 540-555.
- Matuszczak A., Kęciek K., Nowa perspektywa finansowania Unii Europejskiej determinantą reform wspólnej polityki rolnej, [w:] G. Paluszak, M. Sapała (red.), Dylematy budżetu i wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013, s. 127-152.
- Maurer H., Allgemeines Verwaltungsrecht, C.H. Beck, Monachium 2009.
- McMahon J., Law of the Common Agricultural Policy, Longman, Londyn 2000.
- Miemiec W., Przesłanki determinujące zwrot środków przeznaczonych na finansowanie programów realizowanych przez JST z udziałem bezzwrotnych środków europejskich, „Finanse Komunalne” 2012, nr 1-2, s. 34-43.
- Modrzejewski A., Kontraktualizacja w globalnym i europejskim prawie administracyjnym, [w:] D.R. Kijowski, P.J. Suwaj (red.), Kryzys prawa administracyjnego. T. 3 Wypieranie prawa administracyjnego przez prawo cywilne, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012, s. 219-238.
- Molle W., European Cohesion Policy, Routledge, Londyn-Nowy Jork 2007.
- Niewiadomski Z. (red.), Prawo administracyjne. Część ogólna, LexisNexis, Warszawa 2002.
- Niewiadomski Z., Prawne formy działania administracji i ich sądowa kontrola, [w:] Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, LexisNexis, Warszawa 2013, s. 208-215.
- Ochendowski E., Prawo administracyjne. Część ogólna, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, „Dom Organizatora”, Toruń 1996.
- Odachowski J., Karwatowicz G., Decyzja o zwrocie przez beneficjenta środków publicznych w świetle nowelizacji art. 211 ustawy o finansach publicznych z 7 listopada 2008 roku, „Finanse Komunalne” 2009, nr 3, s. 5-13.
- Ofiarski Z. (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2019, LEX.
- Olajos I., Cohesion Policy [w:] Z. Asztalos, C. Pákozdy (red.), Public policies of the European Union, Editura Universitatii „Petru Maior”, Târgu-Mures 2008, s. 129-142.
- Ostałowski J., Postępowanie w sprawie zwrotu środków Unii Europejskiej w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych, „Przegląd Prawa Publicznego” 2014, nr 2, s. 30-52.
- Ostrowska A., Koncepcja umowy administracyjnej na przykładzie umowy o dotację w świetle polskich i zagranicznych regulacji, „Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu” 2018, nr 3, s. 9-27.
- Piszcz A., Partnerstwo publiczno-prywatne jako wyraz kontraktualizacji administracji publicznej, [w:] L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć (red.), Umowy w administracji, Kolonia Limited, Wrocław 2008, s. 255-263.
- Piwowarczyk A., Procedury zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.
- Popowska B., Decyzja i umowa jako formy działania podmiotów administracji gospodarczej; koncepcja, współwystępowanie, czy alternatywa?, [w:] B. Popowska, K. Kokocińska (red,), Instrumenty i formy prawne działania administracji gospodarczej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2009, s. 77-115.
- Postanowienie NSA z 10 lutego 2010 r., II GSK 86/10, LEX 663509.
- Postanowienie SN z 11 sierpnia 1999 r., I CKN 414/99, OSNC 2000, nr 1, poz. 20.
- Postanowienie SN z 16 maja 2012 r., III CZP 19/12 LEX 1212819.
- Postanowienie SN z 21 listopada 2000 r., III CKN 1048/00, LEX 51872.
- Postanowienie SN z 21 marca 2013 r., III CZP 9/13, LEX 1318412.
- Postanowienie SN z 22 sierpnia 2007 r., III CZP 76/07, LEX 345575.
- Postanowienie SN z 24 czerwca 2010 r., IV CSK 554/09, LEX 738131.
- Poździk R., Decyzje o zwrocie środków unijnych w praktyce wdrażania regionalnych programów operacyjnych, „Samorząd Terytorialny” 2013, nr 7-8, s. 105-115.
- Poździk R., Ocena i wybór projektów do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2013.
- Poździk R., Zasady wdrażania funduszy unijnych w latach 2014–2020, „Europejski Przegląd Sądowy” 2014, nr 12, s. 4-11.
- Prutis S., Regulacja pomiędzy cywilną a administracyjna metodą regulacji prawnej na przykładzie instytucji prawa rolnego, [w:] J. Gołaczyński, P. Machnikowski (red.), Współczesne problemy prawa prywatnego. Księga Pamiątkowa ku czci Profesora Edwarda Gniewka, C.H. Beck, Warszawa 2010, s. 495-508.
- Razowski P., Niedopuszczalność drogi sądowej w postępowaniu sądowoadministracyjnym, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2015.
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich, Dz.Urz. UE L 248 z 16.09.2002 r.
- Sancewicz P., Umowa jako prawna forma działania administracji publicznej w polskiej i niemieckiej doktrynie prawa publicznego, „Studia Prawa Publicznego” 2019, nr 1, s. s. 55-79.
- Sawczuk W.S., Właściwość sądów administracyjnych i sądów powszechnych w sprawach rozdziału funduszy unijnych na przykładzie rozdziału środków w ramach polityki rozwoju, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2011, nr 6, s. 83-85.
- Scheuring K., Stosowanie prawa wspólnotowego przez organy administracyjne państw członkowskich, Ars Boni et Aequi, Poznań 2008.
- Smoleń P. (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, C.H. Beck Warszawa 2014.
- Smyczyński T., Skutki cywilnoprawne aktu administracyjnego w obrocie uspołecznionym, „Palestra” 1973, nr 12, s. 57-63.
- Sobieralski K., Szczygieł-Grüdl I., Solner A., Zwrot środków przeznaczonych na realizacje programów regionalnych finansowanych z udziałem środków europejskich – weryfikacja decyzji, Presscom, Wrocław 2017.
- Starościak J., Administracja. Zagadnienia teorii i praktyki, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1974.
- Starościak J., Iserzon E., Prawo administracyjne, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1963.
- Starościak J., Prawne formy i metody działania administracji, [w:] T. Rabska, J. Łętowski (red.), System Prawa Administracyjnego, t. 3, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1978, s. 39-129.
- Starościak J., Prawo administracyjne, PWN, Warszawa 1978.
- Starościak J., Uwagi o metodach działania administracji, „Studia Prawnicze” 1970, nr 26/27, s. 232-244.
- Stasikowski R., Funkcja regulacyjna administracji publicznej. Studium z zakresu nauki prawa administracyjnego oraz nauki administracji, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Katowice 2009.
- Stec P., Umowy w administracji, Difin, Warszawa 2010.
- Stelmachowski A., Wstęp do teorii prawa cywilnego, PWN, Warszawa 1984.
- Sukiennik A., Finansowanie Budżetu Unii Europejskiej i propozycje jego reformy, [w:] G. Paluszak, M. Sapała (red.), Dylematy budżetu i wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2013, s. 59-82.
- Świstak M., Tkaczyński J.W., Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.
- Szczepaniak R., Postępowanie cywilne – droga sądowa – dochodzenie roszczeń o zwrot dotacji ze środków strukturalnych Unii Europejskiej. Glosa do wyroku SN z dnia 11 maja 2012 r., II CSK 545/11, „Orzecznictwo Sądów Polskich” 2014, nr 2, poz. 17.
- Szczepaniak R., Wybrane problemy związane z przeplataniem się cywilnoprawnej i administracyjnej metody regulacji na przykładzie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, „Studia Prawa Prywatnego” 2014, nr 3, s. 103-221.
- Szewczak M., Administracyjno-prawne aspekty realizacji wspólnej polityki rolnej w Polsce, Wydawnictwo KUL, Lublin 2008.
- Szilágyi J. E., Common Agricultural Policy, [w:] Z. Asztalos, C. Pákozdy, Public policies of the European Union, Editura Universitatii „Petru Maior”, Târgu Mures 2008, s. 88-104.
- Szostak R., Kontrola zamówień publicznych finansowanych ze środków europejskich – zagadnienia organizacyjne, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 11, s. 61-79.
- Szumski S., Wspólna Polityka Rolna, WAiP, Warszawa 2007.
- Szymański M., Zwrot środków nieprawidłowo wykorzystanych przy realizacji programów Unii Europejskiej, „Kontrola Państwowa” 2010, nr 2, s. 10-27.
- Talaga R., Ewolucja umowy o dofinansowanie projektu ze środków europejskich w polskim systemie prawnym, „Ius Novum” 2019, t. 13, nr 1, s. 177-191.
- Talaga R., Przedmiotowy zakres zastosowania umowy o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach polityki spójności, [w:] W. Maciołek (red.), Problematyka kwalifikacji prawnej pozakodeksowych umownych stosunków zobowiązaniowych, INP PAN, Warszawa 2020, s. 136-150.
- Taras W., Przyrzeczenie administracyjne, [w:] M. Mozgawa, M. Mazur, J. Stelmasiak, T. Bojarski (red.), Polska lat 90-tych. Przemiany państwa i prawa: materiały z Konferencji, Lublin–Kazimierz, 27–29 kwietnia 1998 r., Wydawnictwo UMCS, Lublin 1997, s. 145-155.
- Taras W., Zalecenie, ostrzeżenie i przyrzeczenie administracyjne w systemie form działania administracji publicznej, [w:] M. Stahl, J. P. Tarno, M. Górski (red.), Administracja i prawo administracyjne u progu trzeciego tysiąclecia. Materiały konferencji naukowej katedr prawa i postępowania administracyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000, s. 465-476.
- Trojanek J., Wpływ decyzji administracyjnej na stosunki cywilnoprawne w obrocie uspołecznionym, [w:] L. Bar (red.) Instytucje prawne w gospodarce narodowej (studia prawne), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław-Warszawa-Kraków Gdańsk-Łódź 1981, s. 127-184.
- Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, t.j. Dz.U. 2020, poz. 818.
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, t.j. Dz.U. 2020, poz. 1740, 2320.
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2019, poz. 869 z późn. zm.
- Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, t.j. Dz.U. 2019, poz. 1295.
- Wierzbowski M., Wiktorowska A., Prawne formy działania administracji, [w:] J. Lang, J. Służewski, M. Wierzbowski, A. Wiktorowska (red.), Polskie prawo administracyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 210-212.
- Wierzbowski M., Wiktorowska A., Prawne formy działania administracji, [w:] M. Wierzbowski, Prawo administracyjne, LexisNexis, Warszawa 2009, s. 115-136.
- Wishlade F., EU Cohesion Policy: Facts Figures and Issues, [w:] L. Hooghe (red.), Cohesion Policy and European Integration: Building Multilevel Governance, OUP, Oxford 1996, s. 27-58.
- Włodyka S., Źródła obowiązku zawarcia umowy, [w:] Z. Radwański (red.), Studia z prawa zobowiązań, PWN, Warszawa–Poznań 1979, s. 193-203.
- Wolter A., Prawo cywilne. Zarys części ogólnej, PWN, Warszawa 1986.
- Wosik Ł., Charakter prawny aktu o przyznaniu dofinansowania z funduszy strukturalnych UE – Glosa do wyroku NSA z 8.06.2006 r. (II GSK 63/06), „Europejski Przegląd Sądowy” 2006, nr 12, s. 51-59.
- Wyporska–Frankiewicz J., Publicznoprawne formy działania administracji o charakterze dwustronnym, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
- Wyrok NSA z 14 czerwca 1981 r., SA 1272/81, ONSA 1981, nr 1, poz. 61.
- Wyrok NSA z 26 kwietnia 2017 r., II GSK 2920/15, LEX 2315755.
- Wyrok NSA z 4 marca 2008 r., II GSK 217/08, LEX 469751.
- Wyrok NSA z 6 września 1983 r., I SA 270/82, ONSA 1983, nr 2, poz. 70.
- Wyrok SN z 11 maja 2012 r., II CSK 545/11, LEX 1229959.
- Wyrok SN z 12 stycznia 2012 r., IV CSK 287/11, LEX 1131135.
- Wyrok SN z 2 grudnia 2011 r., III CSK 55/11, LEX 1084604.
- Wyrok SN z 31 marca 2000 r., II CKN 768/98, LEX 51067.
- Wyrok SN z 6 maja 2011 r., II CSK 520/10, OSNC 2012, nr 2, poz 34.
- Wyrok TSUE z 11 lipca 1985 r. w sprawie C-107/84 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec, EU:C:1985:332.
- Wyrok TSUE z 26 marca 1987 r. w sprawie 235/85 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Niderlandów, EU:C:1987:161.
- Wyrok TSUE z 12 września 2000 r. w sprawie C-260/98 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Greckiej, ECLI:EU:C:2000:429.
- Wyrok TSUE z 12 września 2000 r. w sprawie C-408/97 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Niderlandów, EU:C:2000:427.
- Wyrok TSUE z 14 grudnia 2000 r. w sprawie C-446/98 Fazenda Pública przeciwko Câmara Municipal do Porto, ECLI:EU:C:2000:691.
- Wyrok TSUE z 15 maja 1990 r. w sprawie C-4/89, Comune di Carpaneto Piacentino i in. przeciwko Ufficio provinciale imposta sul valore aggiunto di Piacenza, EU:C:1990:204.
- Wyrok TSUE z 16 września 2008 r. w sprawie C-288/07 Commissioners of Her Majesty’s Revenue & Customs przeciwko Isle of Wight Council i innym, EU:C:2008:505.
- Wyrok TSUE z 17 października 1989 r. w sprawach połączonych 231/87 i 129/88 Ufficio distrettuale delle imposte dirette di Fiorenzuola d’Arda i inni przeciwko Comune di Carpaneto Piacentino i inni, EU:C:1989:381.
- Wyrok WSA w Gliwicach z 14 maja 2012 r., III SA/Gl 1999/11.
- Wyrok WSA w Poznaniu z 1 lipca 2015 r., III SA/Po 492/15, LEX 1807771.
- Wyrok WSA w Poznaniu z 10 listopada 2015 r.,III SA/Po 952/15, LEX 1977299.
- Wyrok WSA w Poznaniu z 16 lipca 2015 r., III SA/Po 582/15, LEX 1807795.
- Wyrok WSA w Poznaniu z 20 maja 2015 r., III SA/Po 378/15, LEX 1807739.
- Wyrok WSA w Poznaniu z 23 września 2015 r., III SA/Po 713/15, LEX 1934876.
- Wyrok WSA w Poznaniu z 25 listopada 2015 r., III SA/Po 1038/15, LEX 1947037.
- Wyrok WSA W Warszawie z 10 stycznia 2013 r., V SA/Wa 1758/12, LEX 1326663.
- Wyrok WSA w Warszawie z 25 czerwca 2008 r., V SA/Wa 45/08, LEX 566662.
- Wyrok WSA w Warszawie z 5 lipca 2013 r., V SA/Wa 457/13, LEX 1375658.
- Wyszomirski Ł., Zwrot środków europejskich przez beneficjenta, „Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego” 2013, nr 1, s. 77-93.
- Ziemski K., Alternatywy dla aktu administracyjnego, [w:] J. Zimmermann (red.), Koncepcja systemu prawa administracyjnego. Zjazd katedr prawa administracyjnego Zakopane 24–27 września 2006 roku, Wolters Kluwer, Warszawa–Kraków 2007, s. 415-426.
- Ziemski K., Indywidualny akt administracyjny jako forma prawna działania administracji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.
- Zimmermann J., Prawo administracyjne, Wolters Kluwer-Zakamycze, Warszawa–Kraków 2006.
- Zimmermann M., Formy działania administracji, [w:] M. Jaroszyński (red.), Prawo administracyjne, cz. 2, PWN, Warszawa 1952.
- Zybała A., Polityki publiczne. Doświadczenia w tworzeniu i wykonywaniu programów publicznych w Polsce i innych krajach. Jak działa państwo, gdzie zmierza/chce/musi rozwiązać zbiorowe problemy swoich obywateli?, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa 2012.