Opublikowane
2010-06-30
Słowa kluczowe
- prokurator,
- postępowanie przygotowawcze,
- międzynarodowe trybunały karne,
- Międzynarodowy Trybunał Karny,
- przestępstwa międzynarodowe,
- prosecutor,
- pre-trial,
- international criminal tribunals,
- International Criminal Court,
- international crimes
...Więcej
Less
Abstrakt
Pozycja prokuratora w postępowaniu przed trybunałami międzynarodowymi zależy w dużej mierze od tego, jaką pozycję posiada sam trybunał w świetle prawa międzynarodowego. Różne sposoby organizacji i funkcjonowania tych trybunałów są przede wszystkim rezultatem odmiennych sposobów rozwiązywania sytuacji post-konfliktowych w konkretnym przypadku. Jednak podstawowym czynnikiem wpływającym na rolę, jaką odgrywa prokurator międzynarodowego trybunału karnego, jest ukształtowanie postępowania przed takim trybunałem. Twórcy trybunałów musieli za każdym razem utworzyć nowy wzorzec postępowania. Procedura ta nie powiela żadnej z procedur krajowych, stanowiąc za każdym razem twór sui generis. Opiera się na elementach znanych z różnych systemów krajowych, nie zawsze ze sobą kompatybilnych. Już w pierwszych orzeczeniach Międzynarodowego Trybunału Karnego do spraw Jugosławii (MTKJ) wyjaśniono, że postępowanie przed trybunałami międzynarodowymi stanowi jedyny w swoim rodzaju amalgamat elementów systemu common law i prawa kontynentalnego, który nie naśladuje jednak ściśle zasad charakterystycznych dla jednego z nich. Różnice między systemami common law i prawa kontynentalnego stały się zresztą przyczyną nieporozumień i długich negocjacji już w momencie tworzenia pierwszych międzynarodowych trybunałów wojskowych w Norymberdze i Tokio. Obecnie nie ulega wątpliwości, że funkcjonowanie międzynarodowych trybunałów karnych stało się forum zbliżania różnych systemów postępowania karnego prowadząc do powstania nowej jakości w sferze postępowania karnego. W wyniku wielu lat działania trybunałów ad hoc, jak również trybunałów quasi-międzynarodowych, można obecnie mówić o wytworzeniu się pewnych wzorców, wspólnych cech i rozwiązań.
In the process of creation of international criminal tribunals not only criminal procedure sui generis was designed but also for the first time detailed powers of prosecutor had to be adapted to specificity of their functioning. Procedure of international criminal tribunals creates new foundations to the position of prosecutor. The role that is played by this organ in international justice system depends mainly on the position of the tribunal itself. The creators of international tribunals applied legal instruments from several legal systems choosing solutions that seemed most appropriate for organs of international justice. In the consequence such procedure constitutes an amalgamate of common law institutions and solutions used in continental legal systems. In the negotiations during creation of the International Criminal Court for many years the best solutions were discussed and designed. Several questions regarding the shape of procedure had to be answered. The answers influenced not only the powers of prosecutor but also the role of tribunal. The place of prosecutor as an organ of the tribunal was the first issue of fundamental importance. International military tribunals in Nuremberg and Tokyo did not create prosecutor as an independent organ. Prosecutors acted only in the name of the victorious governments. It was only with creation of ad hoc tribunals – International Criminal Tribunal for former Yugoslavia and International Criminal Tribunal for Rwanda – that prosecutor became an independent organ, equipped with his own powers. At the time being, in the procedure before the International Criminal Court independence of prosecutor is the fundamental element of his status and is protected equally to independence of judges. Secondly, the choice between opportunity and legality of prosecution had to be made. It was agreed that prosecutor should take actions only in the most severe situations regarding most serious violations of international criminal law when specific circumstances indicate that they are in the interest of an international organ of justice. Perpetrators of international crimes are usually too numerous to be brought to justice before an international organ. In such situation it is accepted that prosecutor should initiate criminal proceedings only when he sees the procedure to be in interests of international justice. The issue of initiation of procedure was equally crucial. Each tribunal offers to prosecutor such powers, although in the ICC it was one of the most disputed solutions. In the consequence prosecutor plays an important role in the functioning of international justice. Not only he can initiate procedure proprio motu but also chooses situations and perpetrators that should be brought to justice before international tribunals. The shape of pre-trial stage constitutes an amalgamate of different criminal justice systems – both elements of common law and continental legal systems have been employed in order to create procedure most fitted to the specificity of situations that have to be dealt with by international tribunals. Such institutions as disclosure of charges and documents come from common law. Continental legal systems provided solutions of confirmation of indictment and active role of Pre-Trial Chamber in the pre-trial stage. In the consequence system of checks and balances was created – prosecutor conducts the pre-trial stage but most important decisions have to be confirmed by a judicial organ. This article presents powers of prosecutors of international criminal tribunals during the pre-trial stage of proceedings. It focuses on such institutions as power to initiate of proceedings and its limitations, preliminary examination of a case, authorization of investigation, conditions of such authorization and powers of prosecutor to act on a territory of states. Many procedural issues concerning the role of prosecutor have been explained during the judicial activities of ad hoc tribunals. It can be expected that in the jurisprudence of the ICC problems concerning the role of prosecutor of international tribunal will be further developed.
Bibliografia
- Ambos K., The status, role and accountability of the prosecutor of the International Criminal Court. A comparative overview on the basis of 33 national reports, „European Journal of Crime, Criminal Law and Criminal Justice” 2000, nr 8, s. 89–118.
- Annan K.A., Report of the International Commission of Inquiry on Darfur to the Secretary-General, S/2005/60.
- Appeals Chamber, Judgment on the appeal of the Prosecutor against the „Decision on the Prosecution’s Application for a Warrant of Arrest against Omar Hassan Ahmad Al Bashir”, postanowienie z dnia 3 lutego 2010 r., ICC-02/05-01/09, www.icc-cpi.int [dostęp: 2010 r.].
- Arbour L., Eser A., Ambos K., Sanders A., The Prosecutor of a Permanent International Criminal Court. International Workshop in co-operation with the Office of the Prosecutor of the International Criminal Tribunals (ICTY and ICTR), Freiburg im Breisgau, May 1998, Edition iuscrim, Freiburg im Breisgau 2000.
- Bergsmo M., Pejić J. [w:] O. Trifferer (red.), Commentary on the Rome Statute of the International Criminal Court. Observers' notes, article by article, Nomos, Baden-Baden 1999.
- Bruer-Schaefer A., Der Internationale Strafgerichthof. Die Internationale Strafgerichtsbarkeitim Spannungsfeld von Recht und Politik, Frankfurt am Main 2001.
- Burke-White W., Complementarity in practice. The International Criminal Court as part of a System of Multi-level Global Governance in the Democratic Republic of Congo, „Leiden Journal of International Law” 2005, nr 18, s. 557–590.
- Cherif Bassiouni M., Introduction to International Criminal Law, Aspen Publishers, New York 2003.
- Cryer R., Friman H., Robinson D., Wilmshurst E., An Introduction to International Criminal Law and Procedure, Cambridge University Press, Cambridge 2005.
- Cryer R., Sudan, Resolution 1593, and International Criminal Justice, „Leiden Journal of International Law” 2006, nr 19, s. 195–222.
- Decision on the Confirmation of Charges Decision. Postanowienie z 30 sierpnia 2008 r., sygn. ICC-01/04-01/07.
- Decision Pursuant to Article 15 of the Rome Statute on the Authorization of an Investigation into the Situation in the Republic of Kenya, ICC-01/09.
- Haye E. La, The jurisdiction of the International Criminal Court: Controversies over the preconditions for exercising its jurisdiction, „Netherlands International Law Review” 1999, nr 1, s. 1–25.
- Herik L. van den, Sliedregt E. van, Ten years later, the Rwanda Tribunal still faces legal complexities. Some comments on the vagueness of the indictment, complicity in genocide, and nexus requirement for war crimes, „Leiden Journal of International Law” 2004, nr 17, s. 537–557.
- https://english.aljazeera.net [dostęp: 7.10.2010 r.].
- https://www.icc-cpi.int/ [dostęp: 7.10.2010 r.].
- International Military Tribunal for the Far East Charter (IMTFE Charter) z dnia 19 stycznia 1946 r., http://avalon.law.yale.edu/imt/count.asp [dostęp: 20.02.2010 r.].
- Izydorczyk J., Wiliński P., Postępowanie przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym, „Państwo i Prawo” 2005, nr 6, s. 61–72.
- Królikowski M., Wiliński P., Izydorczyk J., Podstawy prawa karnego międzynarodowego, Wolters Kluwer, Warszawa 2008.
- Muller-Rappard E., International cooperation in prosecution and punishment [w:] M. Cherif Bassiouni (red.), Post-conflict Justice, New York 2002, s. 913–920.
- Nuremberg Trial Proceedings Vol. 1. Indictment, http://avalon.law.yale.edu/imt/count.asp [dostęp: 20.02.2010 r.].
- Nuremberg Trial Proceedings Vol. 1. Rules of Procedure, http://avalon.law.yale.edu/imt/imtrules.asp [dostęp: 20.02.2010 r.].
- Płachta M., Międzynarodowy Trybunał Karny, Zakamycze, Kraków 2004.
- Płachta M., Status i pojęcie międzynarodowego prawa karnego, „Prokuratura i Prawo” 2009, nr 5, s. 5–16.
- Płachta M., Statut Stałego Międzynarodowego Trybunału Karnego: podstawowe zasady kompetencyjne, organizacyjne i procesowe, „Państwo i Prawo” 1998, nr 12, s. 17–35.
- Płachta M., Zasady procesowe w postępowaniu przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym [w:] J. Czapska, A. Gaberle, A. Światłowski, A. Zoll (red.), Zasady procesu karnego wobec wyzwań współczesności. Księga ku czci profesora Stanisława Waltosia, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2000, s. 101–110.
- Porozumienie międzynarodowe w przedmiocie ścigania i karania głównych przestępców wojennych Osi Europejskiej, podpisane w Londynie dnia 8 sierpnia 1945 r., Dz.U. 1947 r. Nr 63, poz. 367.
- Prokurator v. Bahar Idriss Abu Garda. Decision on the Confirmation of Charges z dnia 8 lutego 2010 r., sygn. ICC-02/05-02/09.
- Prokurator v. Brdanin i Talić. Decision on Objections by Momir Talić to the Form of the Indictment z dnia 20 lutego 2001 r., sygn. IT-99-36.
- Prokurator v. Delalić, Mucić. Delić, Landzo (sprawa Celebici). Wyrok z dnia 16 listopada 1998 r. oraz wyrok Izby Odwoławczej z dnia 20 lutego 2001 r., sygn. IT-96-21-T.
- Prokurator v. Ferdinand Nahimana. Wyrok Izby Orzekającej z dnia 3 grudnia 2003 r., sygn. ICTR-96-11.
- Prokurator v. Krnojelac, Decision on the Defence Preliminary Motion on the Form of the Indictment z dnia 24 lutego 1999 r., sygn. IT-97-25.
- Prokurator v. Kvoćka, Decision on the Defence Preliminary Motion on the Form of the Indictment z dnia 12 kwietnia 1999 r., sygn. IT-98-30/1.
- Prokurator v. Ntagerura, Bagambiki, Imanishmine, Judgment, (Cyangugu Judgment) z dnia 25 lutego 2004 r., sygn. ICTR-99-46-T.
- Prokurator v. Ntakirutimana i G. Ntakirutimana, Amended Indictment z dnia 7 lipca 1998 r., sygn. ICTR-96-17-T.
- Prokurator v. Tadić. Wyrok Izby Orzekającej z dnia 5 sierpnia 1996 r.
- Prokurator v. Thomas Lubanga Dyilo. Decision on the Confirmation of Charges Decision, sygn. ICC-01/04-01/06.
- Prokurator v. Tihomir Blaskić. Decyzja Izby Odwoławczej z 29 października 1997 r., sygn. IT-95-14-AR108.
- Prokurator v. Z. Kupreśkić, M. Kupreśkić, Josipović, Papić, Śantić tzw. „Laśva Valley”. Wyrok Izby Orzekającej z dnia 14 stycznia 2000 r., sygn. IT-95-16.
- Prokurator v. Z. Kupreśkić, M. Kupreśkić, Josipović, Papić, Śantić, Appeal Judgment z dnia 23 października 2001 r., sygn. IT-95-16.
- Reguły Procesowe i Dowodowe MTKJ, IT/32/Rev. 44, wersja poprawiona z dnia 10 grudnia 2009 r. Wersja Reguł Procesowych i Dowodowych MTKR z 18 marca 2008 r.
- Rezolucja 1593 (2005) Rady Bezpieczeństwa ONZ z dnia 31 marca 2005 r. dotycząca sprawozdania międzynarodowej komisji śledczej na temat łamania międzynarodowego prawa humanitarnego i praw człowieka w Darfurze.
- Rogacka-Rzewnicka M., Oportunizm i legalizm ścigania przestępstw w świetle współczesnych przeobrażeń procesu karnego, Wolters Kluwer, Warszawa 2007.
- Rogacka-Rzewnicka M., Prawo międzynarodowe karne. Rozwój i perspektywy sądownictwa międzynarodowego w sprawach karnych, „Studia Iuridica” 2003, nr 41, s. 213–225.
- Rogacka-Rzewnicka M., Wzajemne relacje między jurysdykcją krajową a jurysdykcją Międzynarodowego Trybunału Karnego w aspekcie zagadnienia harmonizacji prawa karnego, „Prokuratura i Prawo” 2009, nr 6, s. 100–113.
- Romano C., Nollkaemper A., Kleffner J., Internationalized Criminal Courts, Oxford University Press, Oxford 2004.
- Roth R., Henzelin M., The Appeal Procedure of the ICC [w:] A. Cassese (red.) The Rome Statute of the International Criminal Court. A Commentary, Oxford University Press, Oxford 2002.
- Shibahara K. [w:] O. Trifferer (red.), Commentary on the Rome Statute of the International Criminal Court. Observers' Notes, Article by Article, Nomos, Baden-Baden 1999.
- Statut MTKJ przyjęty w dniu 25 maja 1993 r., na mocy Rezolucji nr 827, wersja z września 2009 r.
- Statut MTKR, przyjęty w dniu 8 listopada 1994 r. na mocy Rezolucji nr 955, wersja z 2007 r.
- Trifferer O., Commentary on the Rome Statute of the International Criminal Court. Observers' notes, article by article, Nomos, Baden-Baden 1999.
- Turone G., Powers and duties of the Prosecutor [w:] A. Cassese (red.) The Rome Statute of the International Criminal Court. A Commentary, Oxford University Press, Oxford 2002.