Opublikowane
          			          			            			2024-12-23
					          			        		
        		      		
												
				Słowa kluczowe
- Zbrodnie międzynarodowe,
 - ludobójstwo,
 - zbrodnie przeciwko ludzkości,
 - zbrodnie wojenne,
 - zbrodnia agresji,
 - implementacja zobowiązań międzynarodowych,
 - kodeks karny,
 - jurysdykcja uniwersalna,
 - international crimes,
 - genocide,
 - crimes against humanity,
 - war crimes,
 - crime of aggression,
 - Polish penal code,
 - mplementation of international obligations,
 - universal jurisdiction
 ...Więcej
Less
			 
			
																		
							
			
				
		 
		
										
					Abstrakt
					W artykule zaprezentowano wyniki badań mających za przedmiot odpowiedź na pytanie, czy polskie prawo karne jest ukształtowane w sposób umożliwiający prowadzenie skutecznych, czyli pozwalających na oskarżenie konkretnych osób i wydanie wobec nich wyroków, postępowań karnych w sprawie zbrodni międzynarodowych, do których ścigania jest zobowiązana Polska. Wnioski z badań wskazują, że tak nie jest. Regulacje dotyczące definicji zbrodni międzynarodowych i zasad wykonywania jurysdykcji wobec nich są niewystarczające. W pierwszej części artykułu wyjaśniono, że ściganie zbrodni międzynarodowych stanowi zobowiązanie międzynarodowoprawne Rzeczypospolitej i brak podejmowania działań na rzecz wykonania tego obowiązku wiąże się z odpowiedzialnością w prawie międzynarodowym. W drugiej  skupiono się na zasygnalizowaniu braku penalizacji danych zbrodni międzynarodowych w polskim k.k. albo rozbieżności pomiędzy definicjami zbrodni międzynarodowych w prawie międzynarodowym a tymi przyjętymi w polskim k.k. W trzeciej części przeanalizowano kwestie dopuszczalności wykonywania jurysdykcji przez sądy polskie nad zbrodniami międzynarodowymi popełnionymi poza terytorium państwa polskiego. Artykuł wieńczą konkluzje, w których podkreślono, że brak realizacji przez Polskę zobowiązań międzynarodowych prowadzi nie tylko do „strukturalnej bezkarności”, lecz także do niezrealizowania celów stojących przed wymiarem sprawiedliwości w sprawach karnych.
[The article presents the results of research aimed at examining whether Polish criminal law is shaped in a way that allows for conducting effective, i.e. allowing for the indictment of specific persons and the issuance of sentences against them, criminal proceedings in the case of international crimes, which Poland is obliged to prosecute. The conclusions from the research indicate that this is not the case. The regulations concerning the definition of international crimes and the principles of exercising jurisdiction over them are insufficient. Not only is the prosecution of international crimes an international law obligation of the Republic of Poland, as explained in the first part of the article, but the lack of action to fulfil this obligation also carries international legal responsibility. Not only does the second part focus on signalling the lack of penalization of certain international crimes in the Polish Penal Code, but it also highlights discrepancies between the definitions of international crimes in international law and those adopted in the Polish Penal Code. Finally, the third part analyzes the issues of the admissibility of exercising jurisdiction by Polish courts over international crimes committed outside the territory of the Polish state. The article ends with conclusions that emphasize that Poland’s failure to implement its international obligations leads not only to „structural impunity” but also to the failure to achieve the goals of the criminal justice system.]
				 
			
						
			
						
										
					
						Bibliografia
					
											
															- Ambos K., What does ‘intent to destroy’ in genocide mean?, „International Review of a Red Cross” 2009, nr 91, s. 833–858, https://doi.org/10.1017/S1816383110000056. 
 
															- Artykuły Komisji Prawa Międzynarodowego dotyczące odpowiedzialności państw za czyny niezgodne z prawem międzynarodowym A/56/10 z 23 kwietnia–1 czerwca oraz 2 lipca–10 sierpnia 2001 r. 
 
															- Briefing w sprawie śledztwa dotyczącego napaści Rosji na Ukrainę, https://www.gov.pl/web/prokuratura-krajowa/briefing-w-sprawie-sledztwa-dotyczacego-napasci-rosji-na-ukraine [dostęp: 25.11.2024]. 
 
															- Castillejos-Aragón M., The Road to Koblenz. Pathways for international justice through the exercise of uni-versal jurisdiction in German, Fundacja Konrada Adenauera, Nowy Jork 2022. 
 
															- Decentralized Accountability Debate – How Should the ICC Support Decentralized Accountability for Those Accused of Grave Crimes?, https://iccforum.com/decentralized-accountability [dostęp: 21.09.2024]. 
 
															- Declarations Recognizing the Jurisdiction of the Court as Compulsory, https://www.icj-cij.org/index.php/declarations [dostęp: 25.11.2024]. 
 
															- Decyzja MTK z 15 czerwca 2009 r., ICC-01/05-01/08, Prosecutor p. Jean-Pierre Bemba Gombo, https://www.icc-cpi.int/court-record/icc-01/05-01/08-1386 [dostęp: 20.11.2024]. 
 
															- Draft articles on Prevention and Punishment of Crimes Against Humanity A/74/10 z 2019 r., https://legal.un.org/ilc/texts/instruments/english/draft_articles/7_7_2019.pdf [dostęp: 4.12.2024]. 
 
															- Filek B., Odpowiedzialność karna w Polsce za czyny zabronione popełnione za granicą, Wolters Kluwer, Warszawa 2022. 
 
															- Gardocka T., Międzynarodowy Trybunał Karny a prawo polskie, „Themis Polska Nova” 2007, t. 1, nr 1, s. 211–217. 
 
															- Grzebyk P., Amendments of January 2018 to the Act on the Institute of National Remembrance – Commis-sion for the Prosecution of Crimes against the Polish Nation in Light of International Law, „Polish Yearbook of International Law” 2017, nr 37, s. 287–300, https://doi.org/10.7420/pyil2017o. 
 
															- Grzebyk P., Komentarz do art. 118a, [w:] M. Królikowski, R. Zawłocki (red.), Kodeks karny. Część szczególna. Komentarz. Art. 117–221, t. 2, C.H. Beck, Warszawa 2023, s. 24. 
 
															- Grzebyk P., Kowalczewska K., Kremens K., Kuczyńska H., Wierczyńska K., Efektywne ściganie zbrodni międzynarodowych w Polsce: konieczne zmiany w polskim systemie prawnym i w podejściu do międzynarodowego prawa karnego, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2024, https://hfhr.pl/publikacje/sciganie-zbrodni-miedzynarodowych [dostęp: 25.11.2024]. 
 
															- Grzebyk P., Krzan B., Wierczyńska K., Polski dorobek w zakresie międzynarodowego prawa karnego w latach 1918–2018, Wydawnictwo Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2023. 
 
															- Henckaerts J.-M., Respect for the convention, [w:] Commentary on the First Geneva Convention: Convention (I) for the Amelioration of the Condition of the Wounded and Sick in Armed Forces in the Field, Internation-al Committee of the Red Cross, Cambridge University Press, Cambridge 2016, s. 35–67, https://doi.org/10.1017/9781316755709. 
 
															- Hoffmann T., The crime of genocide in its (nearly) infinite domestic variety, [w:] M. Odello, P. Łubiński (red.), The Concept of Genocide in International Criminal Law, Routledge, Londyn 2020, s. 67–97. 
 
															- Karta Narodów Zjednoczonych, Statut Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości i Porozumienie usta-nawiające Komisję Przygotowawczą Narodów Zjednoczonych, Dz.U. 1947 Nr 23, poz. 90. 
 
															- Keller A., Punishment for Violations of International Criminal Law: An Analysis of Sentencing at the ICTY and ICTR, „Indiana International & Comparative Law Review” 2001, nr 12, s. 53–74. 
 
															- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 Nr 78, poz. 483. 
 
															- Konwencja o niestosowaniu przedawnienia wobec zbrodni wojennych i zbrodni przeciw ludzkości, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych dnia 26 listopada 1968 r., Dz.U. 1970 Nr 26, poz. 208. 
 
															- Konwencja o ochronie ofiar wojny, podpisana w Genewie dnia 12 sierpnia 1949 r., Dz.U. 1956 Nr 38, poz. 171. 
 
															- Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2, Dz.U. 1993 Nr 61, poz. 284. 
 
															- Konwencja w sprawie niewolnictwa podpisana w Genewie dnia 25 września 1926 r., Dz.U. 1931 Nr 4, poz. 21. 
 
															- Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego trak-towania albo karania, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 10 grudnia 1984 r., Dz.U. 1989 Nr 63, poz. 378. 
 
															- Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa, uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 9 grudnia 1948 r. (ratyfikowana zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 1950 r.), Dz.U. 1952 Nr 2, poz. 9. 
 
															- Konwencja wiedeńska o prawie traktatów sporządzona w Wiedniu dnia 23 maja 1969 r., Dz.U. 1990 Nr 74, poz. 439. 
 
															- Markiewicz-Stanny J., Międzynarodowe zobowiązania Polski w zakresie zakazu niewolnictwa, poddaństwa i handlu istotami ludzkimi, „Prokuratura i Prawo” 2012, nr 7–8, s. 160–180. 
 
															- Międzynarodowa konwencja o zwalczaniu i karaniu zbrodni apartheidu, przyjęta dnia 30 listopada 1973 r. rezolucją 3068 (XXVIII) Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, Dz.U. 1976 Nr 32, poz. 186. 
 
															- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grud-nia 1966 r., Dz.U. 1977 Nr 38, poz. 167. 
 
															- O’Keefe R., Universal jurisdiction: Clarifying the basic concept, „Journal of International Criminal Justice” 2004, nr 2, s. 735–760, https://doi.org/10.1093/jicj/2.3.735. 
 
															- O’Sullivan A., Universal Jurisdictione in International Criminal Law. The Debate and the Battle for Hegemo-ny, Routledge, Londyn 2017. 
 
															- Ostropolski T., Zasada jurysdykcji uniwersalnej w prawie międzynarodowym, Instytut Wydawniczy Euro-Prawo, Warszawa 2008. 
 
															- Oświadczenie rządowe z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie mocy obowiązującej poprawek do Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, sporządzonego w Rzymie dnia 17 lipca 1998 r., przyjętych podczas konferencji rewizyjnej w Kampali (rezolucje nr 5 i 6) w dniach 10 i 11 czerwca 2010 r., Dz.U. 2018, poz. 1754. 
 
															- Poels A., Universal jurisdiction ‘in absentia’, „Netherlands Quarterly of Human Rights” 2005, t. 23, nr 1, s. 65–84, https://doi.org/10.1177/016934410502300104. 
 
															- Pohl Ł., Prawo karne. Wykład części ogólnej, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. 
 
															- Policy on Complementarity and Cooperation, Biuro Prokuratora MTK, Haga 2024, https://www.icc-cpi.int/sites/default/files/2024-04/2024-comp-policy-eng.pdf [dostęp: 25.11.2024]. 
 
															- Polska ratyfikuje Konwencję ONZ o wymuszonych zaginięciach, https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/polska-ratyfikuje-konwencje-onz-o-wymuszonych-zaginieciach [dostęp: 20.11.2024]. 
 
															- Poprawki do Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, sporządzonego w Rzymie dnia 17 lipca 1998 r., przyjęte podczas konferencji rewizyjnej w Kampali (rezolucje nr 5 i 6) w dniach 10 i 11 czerw-ca 2010 r., Dz.U. 2018, poz. 1753. 
 
															- Porozumienie międzynarodowe w przedmiocie ścigania i karania głównych przestępców wojennych Osi Europejskiej, podpisane w Londynie dnia 8 sierpnia 1945 r., Dz.U. 1947 Nr 63, poz. 367. 
 
															- Postanowienie SN z 27 lutego 2017 r., V KK 4/17, LEX 2255447. 
 
															- Protokoły dodatkowe do Konwencji genewskich z dnia 12 sierpnia 1949 r., dotyczący ochrony ofiar między-narodowych konfliktów zbrojnych (Protokół I) oraz dotyczący ochrony ofiar niemiędzynarodowych konfliktów zbrojnych (Protokół II), sporządzone w Genewie dnia 8 czerwca 1977 r., Dz.U. 1992 Nr 41, poz. 175. 
 
															- Raport KPM A/69/10 z 5 maja–6 czerwca oraz 7 lipca–8 sierpnia 2014 r. 
 
															- Raport KPM A/74/10 z 29 kwietnia–7 czerwca oraz 8 lipca–9 sierpnia 2019 r. 
 
															- Raport KPM A/77/10 z 18 kwietnia–3 czerwca oraz 5 lipca–5 sierpnia 2022 r. 
 
															- Reydams L., Universal Jurisdiction: International and Municipal Legal Perspectives, Oxford University Press, Oxford 2004. 
 
															- Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych 177 (II) z dnia 29 lipca 1950 r. w sprawie zasad norymberskich, A/RES/177(II), https://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/177(II) [dostęp: 25.11.2024]. 
 
															- Robinson M., Foreword, [w:] S. Macedo (red.), The Princeton Principles of Universal Jurisdiction, Princeton University: Program in Law and Public Affairs, Princeton, New Jersey 2001, http://www.law.uc.edu/morgan/ne.PDF (depaul.edu) [dostęp: 21.09.2024]. 
 
															- Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego sporządzony w Rzymie dnia 17 lipca 1998 r., Dz.U. 2003 Nr 78, poz. 708. 
 
															- Silving H., In re Eichmann: A dilemma of law and morality, „American Journal of International Law” 1961, nr 55, s. 307–358, https://doi.org/10.2307/2196122. 
 
															- Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego ds. Zbrodni w Byłej Jugosławii, https://www.icty.org/x/file/Legal%20Library/Statute/statute_sept09_en.pdf [dostęp: 20.11.2024]. 
 
															- Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego ds. Zbrodni w Rwandzie, https://legal.un.org/avl/pdf/ha/ictr_ef.pdf [dostęp: 20.11.2024]. 
 
															- Triffterer O., Genocide, its particular intent to destroy in whole or in the part the group as such, „Leiden Journal of International Law” 2001, nr 14, s. 399–408, https://doi.org/10.1017/S0922156501000206. 
 
															- Uchwała SN z 28 stycznia 2016 r., I KZP 15/15, LEX 1963641. 
 
															- Universal Jurisdiction Annual Review 2024, ECCHR, Berlin 2024, https://www.ecchr.eu/fileadmin/user_upload/UJAR_2024_digital.pdf [dostęp: 28.11.2024]. 
 
															- Universal Jurisdiction: A preliminary Survey of Legislation Around the World – 2012, update, https://www.amnesty.org/en/documents/ior53/019/2012/en/ [dostęp: 21.09.2024]. 
 
															- Universal Jurisdiction: The duty of States to Enact and Enforce Legislation, https://www.amnesty.org/en/documents/ior53/017/2001/en/ [dostęp: 21.09.2024]. 
 
															- Ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Na-rodowi Polskiemu, t.j. Dz.U. 2023, poz. 102. 
 
															- Ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o ratyfikacji Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, Dz.U. 2001 Nr 98, poz. 1065. 
 
															- Uzupełniająca Konwencja w sprawie zniesienia niewolnictwa, handlu niewolnikami oraz instytucji i praktyk zbliżonych do niewolnictwa, podpisana w Genewie dnia 7 września 1956 r., Dz.U. 1963 Nr 33, poz. 185. 
 
															- Warylewski J., Prawo karne. Część ogólna, Wolters Kluwer, Warszawa 2020. 
 
															- Wierczyńska K., Act of 18 December 1998 on the Institute of National remembrance – Commission for the Prosecution of Crimes against the Polish Nation as a Ground for Prosecution of Crimes against humanity, War Crimes and Crimes against Peace, „Polish Yearbook of International Law” 2017, nr 37, s. 275–286, https://doi.org/10.7420/pyil2017n. 
 
															- Wierczyńska K., Pojęcie ludobójstwa w kontekście orzecznictwa międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010. 
 
															- Wierczyńska K., Przesłanki dopuszczalności wykonywania jurysdykcji przez Międzynarodowy Trybunał Karny, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016. 
 
															- Wyrok MTK ds. byłej Jugosławii z 2 sierpnia 2001 r., IT-98-33, Prosecutor p. Krstić, https://www.refworld.org/jurisprudence/caselaw/icty/2001/en/40159 [dostęp: 25.11.2024]. 
 
															- Wyrok MTK ds. byłej Jugosławii z 31 lipca 2003 r., IT-97-24-T, Prosecutor p. Milomir Stakić, https://www.refworld.org/jurisprudence/caselaw/icty/2003/en/40192 [dostęp: 25.11.2024]. 
 
															- Wyrok MTK z 7 marca 2014 r., ICC-01/04-01/07, Prosecutor p. German KatangaI, https://www.legal-tools.org/doc/f74b4f/ [dostęp: 20.11.2024]. 
 
															- Wyrok MTS z 11 kwietnia 2000 r., Demokratyczna Republika Konga p. Belgia, I.C.J. Reports 2002. 
 
															- Wyrok MTS z 22 lipca 2022 r., Application of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide (The Gambia v. Myanmar: 7 States intervening), I.C.J. Reports 2022. 
 
															- Wyrok SA w Gdańsku z 13 kwietnia 2016 r., II AKa 383/15, LEX 2334381. 
 
															- Wyrok SA w Krakowie z 27 kwietnia 2016 r., II AKa 45/16, LEX 2268989. 
 
															- Wyrok SA w Warszawie z 12 czerwca 2013 r. II AKa 170/13, LEX 1409347. 
 
															- Wyrok SN z 14 marca 2012 r., WA 39/11, LEX 1341745. 
 
															- Wyrok SN z 17 lutego 2016 r., WA 16/15, LEX 2023428. 
 
															- Yee S., Universal jurisdiction: Concept, logic and reality, „Chinese Journal of International Law” 2011, nr 10, s. 503–530, https://doi.org/10.1093/chinesejil/jmr041. 
 
															- Zając D., Odpowiedzialność karna za czyny popełnione za granicą, Wolters Kluwer, Kraków 2017. 
 
															- Zilinskas J., Broadening the concept of genocide in Lithuania’s criminal law and the principle of ‘nullum crimen sine lege’, „Jurisprudencija” [Jurisprudence] 2009, t. 118, nr 4, s. 333–348.