Nr 26-27 (1970)
Artykuły

Niektóre problemy własności statku morskiego

[Some problems of maritime ship ownership]

Opublikowane 2023-04-30

Słowa kluczowe

  • prawo morskie,
  • kodeks morski,
  • prawo cywilne,
  • kodeks cywilny,
  • statek morski,
  • własność,
  • przynależność,
  • część składowa,
  • prawo rzeczowe,
  • maritime law,
  • maritime code,
  • civil law,
  • civil code,
  • sea vessel,
  • ownership,
  • affiliation,
  • component,
  • property law
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Niektóre problemy własności statku morskiego: [Some problems of maritime ship ownership]. (2023). Studia Prawnicze The Legal Studies, 26-27, 136-146. https://doi.org/10.37232/sp.1970.26-27.12

Abstrakt

We współczesnych kodyfikacjach prawa morskiego nie znajdujemy przepisów normujących umowę o budowę statku. W związku z powyższym mają zastosowanie przepisy prawa cywilnego, traktując tą umowę jako odmianę umowy o dzieło. W niniejszej pracy zostaje przedstawiony problem przejścia własności statku ze stoczni, gdzie został zbudowany, na armatora. Autor próbuje odpowiedzieć na wątpliwości dotyczące zakresu przedmiotowego własności oraz momentu jej nabycia przez armatora. Analizuje konstrukcje umowy o budowę statku, w których wymienia szereg podmiotów, które mogą być stroną umowy. Ponadto przedstawia konkretne przykłady problemów dotyczących własności statku morskiego, takich m. in. jak klasyfikacja na rzeczy główne, części składowych oraz przynależności statku.

 

In the modern codifications of maritime law, we do not find provisions regulating shipbuilding contracts. Accordingly, the provisions of civil law apply, treating this contract as a variant of a work contract. This paper presents the problem of the transfer of ownership of a ship from the shipyard where it was built to the shipowner. The author attempts to answer doubts about the scope of the property in question and when it was acquired by the shipowner. He analyses the structure of a shipbuilding contract, which lists a number of entities that may be party to the contract. In addition, he presents specific examples of problems concerning the ownership of a maritime vessel, such as classification into main things, components and ship's appurtenances, among others.