Nr 3-4 (149-150) (2001): 45 lat Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk 1956-2001
Artykuły

Liberalny czy rygorystyczny model regulacji prawnej podpisu elektronicznego w Polsce

[The liberal or the strict model of legal regulation of electronic signature in Poland?]

Opublikowane 2001-12-30

Słowa kluczowe

  • podpis elektroniczny,
  • regulacje prawne,
  • standardy międzynarodowe,
  • prawo wspólnotowe Unii Europejskiej,
  • prawo cywilne,
  • electronic signature,
  • regulation by law,
  • international standards,
  • community law of the European Union,
  • civil law
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Liberalny czy rygorystyczny model regulacji prawnej podpisu elektronicznego w Polsce: [The liberal or the strict model of legal regulation of electronic signature in Poland?]. (2001). Studia Prawnicze The Legal Studies, 3-4 (149-150), 45-68. https://doi.org/10.37232/sp.2001.3-4.4

Abstrakt

Liberalny model regulacji prawnej podpisu elektronicznego (pod względem formy i treści) preferują wzorce międzynarodowe, a zwłaszcza prawo modelowe UNCITRAL. W tym kierunku ewoluują też regulacje prawne podpisu elektronicznego w państwach europejskich (nawet o germańskiej tradycji prawnej), co wiąże się zapewne ze stopniowym przełamywaniem nieufności wobec nowych technik i technologii tego podpisu. Uzasadnia to wniosek, że również polska regulacja prawna podpisu elektronicznego nie powinna być bardziej rygorystyczna, niż przewidują to standardy europejskie, odzwierciedlające umiarkowanie liberalny model regulacji tego podpisu. Winna to być regulacja ogólna, stanowiąca minimalną interwencję w rynek usług certyfikacyjnych. W szczególności regulacja ta powinna zapewnić bezpieczeństwo obrotu elektronicznego, nie dyskryminując przy tym żadnej technologii podpisu elektronicznego ani nie zamykając żadnemu podmiotowi, który spełnia przesłanki ustawowo określone, możliwości świadczenia usług certyfikacyjnych. Większa swoboda w zakresie świadczenia owych usług mogłaby być równoważona stosowną regulacją prawną zakresu odpowiedzialności podmiotów „uwikłanych” w proces posługiwania się podpisem elektronicznym (tzw. odpowiedzialność „sieciowa” jako rodzaj odpowiedzialności deliktowej) oraz ustawową ochroną prywatności „informacyjnej” (danych osobowych) osób posługujących się podpisem elektronicznym.

Regulacja organizacyjno-prawna godnego zaufania podpisu elektronicznego mogłaby iść w następujących kierunkach: a) ograniczać zakres reglamentacji prawnej do podmiotów wydających certyfikaty kwalifikowane; b) przyjąć zasadę dobrowolności poddawania się nadzorowi publicznoprawnemu; c) organem nadzorczym uczynić organ pozaministerialny o dużej niezależności i interdyscyplinarnym charakterze (np. krajową komisję ds. podpisów elektronicznych), który powinien prowadzić publicznie dostępną listę podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne w ramach systemu nadzoru publicznego; d) umożliwić organowi nadzorczemu - podobnie jak jest to w innych krajach - zlecanie niektórych funkcji nadzorczych podmiotom prywatnym wyspecjalizowanym pod względem technologicznym.

Nadmierny rygoryzm regulacji prawnej podpisu elektronicznego w sferze instytucjonalnej (infrastruktury wzajemnego zaufania) może doprowadzić do efektów przeciwnych do zamierzonych. Zamiast spowodować oczekiwane upowszechnienie tego podpisu (na miarę powszechności podpisu własnoręcznego) oraz zwiększenie szybkości elektronicznego obrotu gospodarczego, a także pożądaną elastyczność tego obrotu (tj. sprawne przyswajanie osiągnięć w zakresie technologii elektronicznego uwierzytelniania), może doprowadzić do usztywnienia, a nawet zablokowania tego obrotu. Surowe warunki w zakresie świadczenia usług certyfikacyjnych mogłyby też spowodować, że zainteresowani stosowaniem podpisów elektronicznych będą korzystać z usług zagranicznych jednostek certyfikacyjnych, a nie krajowych. Umiar w zakresie rygoryzmu jest więc wysoce pożądany. Zachęca do tego zarówno konstytucyjna zasada proporcjonalności w ograniczaniu praw i wolności, odnosząca się bez wątpienia do świadczenia usług certyfikacyjnych, jak też wzgląd na rozwój międzynarodowego, elektronicznego kontraktowania, które może ułatwić tylko odpowiadająca standardom międzynarodowym (a nie „zaściankowa”, nacechowana nieufnością wobec nowej technologii) regulacja prawna podpisu elektronicznego.

 

The liberal model for the legal regulation of electronic signatures (in terms of form and content) is favoured by international models, in particular the UNCITRAL Model Law. The legal regulation of electronic signatures in European states (even those with a Germanic legal tradition) is also evolving in this direction, which is probably related to the gradual overcoming of distrust in new signature techniques and technologies. This justifies the conclusion that the Polish legal regulation of the electronic signature should not be stricter than the European standards, reflecting a moderately liberal model of regulation of this signature. This should be a general regulation, representing a minimum intervention in the market for certification services. In particular, this regulation should ensure the security of electronic trading without discriminating against any electronic signature technology or closing off any entity that meets the statutory conditions from providing certification services. Greater freedom in the provision of such services could be counterbalanced by an appropriate legal regulation of the scope of responsibility of entities 'entangled' in the process of using an electronic signature (so-called 'network' liability as a type of tort liability) and the statutory protection of 'informational' privacy (personal data) of persons using an electronic signature.

The organisational and legal regulation of trustworthy electronic signatures could go in the following directions: a) limiting the scope of legal rationing to qualified certificate issuers; b) adoption of the principle of voluntary submission to public law supervision; c) designating as the supervisory authority a non-ministerial body of a highly independent and interdisciplinary nature (e.g. the National Commission for Electronic Signatures), which should maintain a publicly accessible list of certification service providers under a public oversight system; (d) allowing the supervisory authority - as is the case in other countries - to outsource certain supervisory functions to technologically specialised private bodies.

Excessive rigour in the regulation of electronic signatures in the institutional sphere (infrastructures of mutual trust) can be counterproductive. Instead of resulting in the expected widespread use of this signature (on a par with the ubiquity of the handwritten signature) and increasing the speed of electronic business and the desired flexibility of electronic business (i.e. the smooth uptake of developments in electronic authentication technology), it may lead to rigidity or even blocking of electronic business. Strict conditions regarding the provision of certification services could also result in those interested in using electronic signatures using foreign certification bodies rather than domestic ones. Moderation in terms of rigour is therefore highly desirable. This is encouraged both by the constitutional principle of proportionality in the restriction of rights and freedoms, which undoubtedly applies to the provision of certification services, and by the consideration of the development of international electronic contracting, which can only be facilitated by a legal regulation of electronic signatures that corresponds to international standards (rather than a 'parochial' one, characterised by distrust of the new technology).

Bibliografia

  1. Ambroziewicz A., Podpis elektroniczny - pojęcie i funkcja w obrocie, „Przegląd Sądowy” 2001, nr 1.
  2. Barta J., Markiewicz R., Internet a prawo, TAiWPN "Universitas", Kraków 1998.
  3. Bierć A. (red.), Uwarunkowania prawne rozwoju gospodarki elektronicznej w Polsce, Centrum Prawa Bankowego, Warszawa 2000.
  4. Bizer J., Miedbrodt A., Rechtssicherheit im digitalen Rechtsverkehr [w:] D. Kroger, M.A. Gimmy, Handbuch zum Internetrecht, Springer, Berlin 2000.
  5. Błaszczyk W., Elektroniczne czynności prawne [w:] A. Bierć (red.), Uwarunkowania prawne rozwoju gospodarki elektronicznej w Polsce, Centrum Prawa Bankowego, Warszawa 2000.
  6. Bondaryk K., Bezpieczny podpis?, „Rzeczpospolita” z 18.09.2001 r.
  7. Borzyszkowski A.M., Srebrny M., System scentralizowany czy rynkowy, „Rzeczpospolita” z 17.09.2001 r.
  8. Brenn C., Summary of the Austrian Law on Electronic Signatures, www.brenn.com.
  9. Chajda M., Prowadzenie działalności bankowej z wykorzystaniem systemów informatycznych [w:] R. Skubisz (red.), Internet 2000. Prawo-ekonomia-kultura, Verba, Lublin 2000.
  10. Directive 2000/31/EC of the European Parliament and of the Council of 8 June 2000 on certain legal aspects of information society services, in particular electronic commerce, in the Internal Market, OJ L 178, 17.07.2000 r.
  11. Domaszewicz Z., Gospodarka elektroniczna. Podpis rządu, „Gazeta Wyborcza” z 9.02.2001 r.
  12. Domaszewicz Z., Spory wokół e-podpisu. Elektroniczny zawijas, „Gazeta Wyborcza” z 9.02.2001 r.
  13. Drozd E., Problematyka formy czynności prawnych na tle art. 77 k.c., „Studia Prawnicze” 1973, nr 38, s. 201-232.
  14. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/93/WE z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisów elektronicznych, OJ L 13/12, 19.01.2000 r.
  15. Ebbing F., Schriftform und E-mail, „Computer und Recht” 1996.
  16. Gaweł J., Świerczyński M., Elektroniczne kontrakty, „Prawo i Życie” 2001, nr 3, s. 17-26.
  17. Gaweł J., Swierczyński M., Podpis elektroniczny (wprowadzenie) oraz Projekt ustawy modelowej UNCITRAL o podpisach elektronicznych, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2001, nr 1.
  18. Gniewek E., Łuszpak-Zając A., Machnikowski P., Uwagi do projektowanych zmian przepisów kodeksu cywilnego dotyczących zawierania umów, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2001, nr 1, s. 99-113..
  19. Greenwood D.J., Campbell R.A., Electronic Commerce Legislation: From written on paper and signed in ink to electronic records online authentication, „Business Law” 1997.
  20. Jacyszyn J., Elektroniczne czynności prawne, „Przegląd Prawa Handlowego” 1999, nr 7, s. 29-36.
  21. Jakubowski R., Jeden podpis - dwa projekty, „Computerworld” z 12.02.2001 r.
  22. Jędrzejewska A., Pisemna forma oświadczeń woli a „automatyzacja” obrotu prawnego, „Państwo i Prawo” 1993, nr 1, s. 69-74.
  23. Jodłowski J., Resich Z., Lapierre J., Misiuk-Jodłowska T., Postępowanie cywilne, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1997.
  24. Kocot W., Elektroniczna forma oświadczeń woli, „Przegląd Prawa Handlowego” 2001, nr 3, s. 1-8.
  25. Kocot W., Zawarcie umowy w drodze elektronicznej wymiany informacji, „Przegląd Prawa Handlowego” 1998, nr 4, s. 6-14.
  26. Krupska M., Dokumenty bankowe w formie elektronicznej, „Prawo Bankowe” 2000, nr 5, s. 52-60.
  27. Kuner C., Miedbrodt A., Written Signature Requirements and Electronic Authentication. A Comparative Perspective, www.kuner.com.
  28. Kuner C., Proposed Amendments to the German Digital Signature Law, www.kuner.com.
  29. Laśkiewicz A., Koncesje na atrament, „Prawo i Gospodarka” z 7.02.2001 r.
  30. Lemley M.A., Meneli P.S., Merges R.P., Samuelson P., Software and Internet Law, Aspen law & business, Nowy Jork 2000.
  31. Łysakowski P., Czekając na podpis, „Gazeta Bankowa” z 14.05.2001 r.
  32. Maruta M., Podpis cyfrowy - zarys przyszłych regulacji prawnych, Warszawa 2000.
  33. Micklitz H.W., Fernabsatz und E-Commerce im Schulrechtsmodernisierungsgestz, „Europaische Zeitschrift fur Wirtschaftsrecht” 2001, nr 5.
  34. Pobierajło J., Bankowość elektroniczna, „Bank” 1999, nr 5.
  35. Przetocki J., Urbanowicz J., Wittlin A., Czynności elektroniczne i kryptografia w pracy notariusza, „Rejent” 1999, nr 8, s. 90-110.
  36. Radwański Z., Cywilnoprawne aspekty podpisu elektronicznego [w:] Ustawa o podpisie elektronicznym i jej konsekwencje dla rynku finansowego, Warszawa, kwiecień 2001.
  37. Radwański Z., Prawo cywilne - część ogólna, C. H. Beck, Warszawa 1997.
  38. Redeker H., EU-Signaturrichtlinc und Umsctzungsbedarf im deutschen Recht, „Medienrecht” 2000, nr 7.
  39. Rennie M., Electronic commerce: A review of the European Commisson’s proposed directive, „Computer and Telecommunications Law Review” 1999, nr 4.
  40. Rudnicki S., Współczesne problemy formy czynności prawnych w świetle judykatury niemieckiej, „Monitor Prawniczy” 1997, nr 7, s. 272-276.
  41. Rzymkowska G., Podpis elektroniczny. Konieczne zmiany w polskim systemie prawnym dla rozwoju gospodarki elektronicznej na tle doświadczeń i rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej [w:] A. Bierć (red.), Uwarunkowania prawne rozwoju gospodarki elektronicznej w Polsce, Centrum Prawa Bankowego, Warszawa 2000.
  42. Sadowska A., Elektroniczne oświadczenia woli w świetle projektowanych zmian przepisów k.c. dotyczących zawarcia umowy i formy czynności prawnych, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2001, nr 1, s. 115-126.
  43. Siedlecki W., Zarys postępowania cywilnego, Warszawa 1996.
  44. Sitnicki I., Błądzenie w pomysłach. Algorytmy dla nowej gospodarki, „Rzeczpospolita” z 10.02.2001 r.
  45. Sitnicki I., Srebrny M., Algorytmy dla nowej gospodarki, „Rzeczpospolita” z 8.02.2001 r.
  46. Skubisz R. (red.), Internet 2000. Prawo-ekonomia-kultura, Verba, Lublin 2000.
  47. Stefanowicz J.A., Szałamacha., P., Kto uwłaszczy się na podpisie elektronicznym?, „Rzeczpospolita” z 14-15.08.2001 r.
  48. Stokłosa J., Techniczne i prawne aspekty stosowania podpisu cyfrowego w Internecie [w:] R. Skubisz (red.), Internet - problemy prawne, Wydaw. "Polihymnia", Lublin 1999.
  49. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, Dz.U. 1997 Nr 118, poz. 754.
  50. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, Dz.U. 1997 Nr 140, poz. 939.
  51. Wejman F., Austriacka regulacja podpisu elektronicznego, raport, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa 2001.
  52. Wejman F., Podpis elektroniczny (Projekt ustawy z uzasadnieniem), Raport nr 25, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa 2000.
  53. Wejman F., Przekład dyrektywy o wspólnotowej infrastrukturze podpisów elektronicznych, „Transformacje Prawa Prywatnego” 2000, nr 1-2, s. 187-209.
  54. Wiaderek G., Internetowe czynności bankowe a forma pisemna czynności prawnych [w:] R. Skubisz (red.), Internet 2000. Prawo-ekonomia-kultura, Verba, Lublin 2000.
  55. Zoll F., Klauzule dokumentowe. Prawo dokumentów dłużnych ze szczególnym uwzględnieniem papierów wartościowych, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2001.