Abstrakt
Pozostawiona jest gwarantowi możliwość decydowania o tym, w jaki sposób zrealizuje cel gwarancji (figura prawna facultatis alternativae), ale możliwość ta ma właśnie służyć temu celowi, co oznacza, że w razie gdyby np. naprawa musiała ze względów technicznych trwać nadmiernie długo, powinien zamiast niej dokonać wymiany np. zepsutego podzespołu czy części, gdyby zaś taka wymiana opóźniała się z powodu np. okresowego braku części zamiennych albo nawet zaprzestania ich produkcji, powinien zamiast niej dokonać wymiany całego przedmiotu.
Odpowiedzialność gwarancyjna obejmuje także jakość świadczeń gwarancyjnych, a to w tym sensie, że naprawa nieskuteczna lub o nietrwałym skutku, albo wymiana na przedmiot wadliwy nie mogą być "zaliczone" jako wykonanie obowiązków z gwarancji.
Wymiana gwarancyjna musi być dokonana również (a właściwie przede wszystkim!) w razie, gdy przedmiot objęty gwarancją uległ zniszczeniu w następstwie wady i nie może być fizycznie „zwrócony” w ramach wymiany. To samo (a fortiori!) dotyczy sytuacji, w której przedmiot ulegnie zniszczeniu u gwaranta; moim zdaniem nie byłoby w takiej sytuacji konieczności sięgania do roszczenia odszkodowawczego i narażania eo ipso uprawnionego z gwarancji na konieczność zadowolenia się odszkodowaniem pieniężnym (art. 363 § 1 zd. II k.c.).
Odpowiedzialność gwarancyjna obejmuje nie tylko spełnianie świadczeń z art. 577 § 1 k.c., ale i inne czynności obsługi gwarancyjnej, np. dokonywanie przeglądów gwarancyjnych i zabiegów konserwacyjnych, badanie rzeczy również celem wykrycia innych wad niż zgłoszone przez uprawnionego oraz ich kwalifikowanie i ustalanie sposobu ich usunięcia. W tej sytuacji wykonanie nawet znacznej liczby napraw czy wymiany gwarancyjnej nie zwalnia ani nie ogranicza dalszej odpowiedzialności gwarancyjnej, która trwa w pełnym rozmiarze aż do końca okresu gwarancyjnego.
Cały założony okres gwarancyjny jest postawiony do dyspozycji uprawnionego celem wykorzystania go dla „gwarancyjnej eksploatacji” przedmiotu: z jednej strony zatem odpowiedzialność obejmuje wady ujawnione choćby w ostatnim dniu tego okresu, które reklamować można później, z drugiej zaś - sam ten okres gwarancyjny ulega wydłużeniu w razie przeszkód w eksploatacji wywołanych wadą przedmiotu. Istotne jest też, że w odniesieniu do określonych rodzajów rzeczy długość okresu gwarancyjnego określana jest nie upływem czasu, lecz ilością wykonanej pracy (albo w sposób kombinowany), co wskazuje właściwy cel „gwarancyjnej eksploatacji”.
Wobec uprawnionego z gwarancji to gwarant - a nie jego pomocnicy, zastępcy czy wyręczyciele - ponosi pełną gwarancyjną odpowiedzialność także za skutki ich działań (np. nieudana naprawa, która pogarsza stan przedmiotu, uzasadnia żądanie wymiany, skuteczne wobec gwaranta).
Uprawnionym z gwarancji jest każdy użytkownik-posiadacz rzeczy i dokumentu gwarancyjnego, a nie kupujący, gwarancja bowiem wiąże się z używaniem rzeczy, a nie ze stosunkiem umownym.
The guarantor decides how it fulfils the purpose of the guarantee (the legal figure of facultatis alternativae), but this possibility is precisely to serve this purpose, which means that if, for example, the repair has to take an unreasonably long time for technical reasons, the guarantor should replace, for example, the broken component or part, and if such a replacement is delayed due to, e.g., a periodic shortage of spare parts or even their discontinuation, it should replace the whole item instead.
Warranty liability also includes the quality of warranty performance, and in the sense that an ineffective or a temporary repair, or a replacement with a defective item, cannot be “counted” as the performance of warranty obligations.
A warranty replacement must also (and actually, first and foremost!) be carried out if the item covered by the warranty has been damaged as a result of a defect and cannot be physically 'returned' for replacement. The same (a fortiori!) applies if the item becomes destroyed while with the guarantor; I believe that in this situation, a compensatory claim and the exposure eo ipso of the person entitled by the warranty should not be necessary because of the requirement of satisfaction with a monetary compensation (Article 363(1) sentence. 2 of the Civil Code).
The warranty liability covers not only the performance of obligations covered under Article 577(1) of the Civil Code, but also other items of the warranty service, e.g. carrying out warranty inspections and maintenance procedures, examination of the goods also for the purpose of identifying defects other than those reported by the entitled party and their qualification and determining the manner of their removal. In this situation, the performance of even a significant number of warranty repairs or replacements does not release or limit further warranty liability, which continues in full until the end of the warranty period.
The entire warranty period is left at the disposal of the entitled party to use for the “warranty period operation” of the item: on the one hand, the liability therefore extends to defects discovered even on the last day of this period, which can be claimed at a later date, and on the other hand, the warranty period itself is extended in the event of operation interruptions caused by a defect in the item. It is also important to note that, for certain item types, the length of the warranty period is determined not by the passage of time, but by the amount of work done (or a combination of the two), which indicates the proper purpose of “warranty period operation”.
In relation to the party entitled by the warranty, it is the guarantor - and not its assistants, authorised representatives or assignees - who also bears full warranty liability for the consequences of their actions (e.g. an unsuccessful repair that worsens the condition of the item justifies a demand for replacement, effective against the guarantor).
The party entitled by a warranty is the user-owner of the item and the warranty document, and not the buyer, as the warranty is linked to the use of the item and not to the contractual relationship.