Nr 4 (154) (2002)
Artykuły

Kodyfikacja prawa o odpowiedzialności międzynarodowej państw

[Codification of the Law of International Responsibility of States]

Opublikowane 2002-12-30

Słowa kluczowe

  • odpowiedzialność międzynarodowa,
  • państwo,
  • kodyfikacja,
  • projekt,
  • odpowiedzialność deliktowa,
  • international responsibility,
  • state,
  • codification,
  • project,
  • tortious liability
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Kodyfikacja prawa o odpowiedzialności międzynarodowej państw: [Codification of the Law of International Responsibility of States]. (2002). Studia Prawnicze The Legal Studies, 4 (154), 33-53. https://doi.org/10.37232/sp.2002.4.2

Abstrakt

Projekt artykułów o odpowiedzialności międzynarodowej z 2001 r. jest wynikiem dojrzałej i stojącej na wysokim poziomie naukowym pracy wszystkich kolejnych specjalnych sprawozdawców, jakkolwiek nie sposób nie docenić wiodącej roli J. Crawforda w przygotowywaniu ostatecznej wersji projektu. Jak zwykle w praktyce Komisji Prawa Międzynarodowego, projekt został przyjęty przez konsensus, bez formalnego głosowania, co sugeruje kompromis pomiędzy różnymi stanowiskami reprezentowanymi przez poszczególnych członków Komisji. Odzwierciedla on również zrównoważony kompromis pomiędzy zróżnicowanymi opiniami państw. Podczas dyskusji w VI Komitecie Zgromadzenia ogólnego NZ w 2001 r. wiele państw prezentowało pogląd, że projekt kodyfikuje obowiązujące normy o odpowiedzialności państw. Zdaniem autora jednak rację mają przeciwnicy takiego stanowiska. Wątpliwości co do roli norm peremptoryjnych, indywidualnych środków odwetowych (countermeasures) oraz stanowiska państw trzecich wobec odpowiedzialności deliktowej w prawie międzynarodowym wskazują, ze istnieje znaczna różnica zdań co do charakteru norm proponowanych przez KPM. Krytykę wywołało również pominięcie w ostatecznej wersji projektu procedur rozstrzygania sporów, usprawiedliwione wszelako niejasną i niepewną przyszłością dokumentu. Włączanie procedur załatwiania sporów do niewiążącego instrumentu byłoby bezcelowe. Nie jest jednak jasne, czy państwa wykażą wystarczającą wolę polityczną, aby przyjąć ostateczną wersję projektu, nie mówiąc już o przestrzeganiu jego postanowień.

 

The 2001 Draft Articles on International Responsibility are the result of mature and scientifically high quality work by all subsequent Special Rapporteurs, although the leading role of Mr Crawford in preparing the final draft cannot be underestimated. As is usual in the practice of the International Law Commission, the draft was adopted by consensus, without a formal vote, suggesting a compromise between the different positions represented by the various members of the Commission. It also reflects a balanced compromise between the differing opinions of states. During discussions in the Sixth Committee of the UN General Assembly in 2001, many states presented the view that the draft codifies existing norms on state responsibility. In the author's view, however, the opponents of such a position are right. Doubts about the role of peremptory norms, individual retaliation (countermeasures) and the position of third states vis-à-vis tort liability in international law indicate that there is a considerable disagreement about the nature of the norms proposed by the ILC. There has also been criticism of the omission of dispute resolution procedures in the final draft, justified in any case by the unclear and uncertain future of the document. It would be pointless to include dispute settlement procedures in a non-binding instrument. However, it is not clear whether the states will show sufficient political will to adopt the final draft, let alone comply with its provisions.

Bibliografia

  1. Abi-Saab G., The uses of Article 19, „European Journal of International Law” 1999, t. 10, nr 2.
  2. Ago R., Obligations Erga Omnes and the International Community [w:] J. Weiler, A. Cassese, M. Spinedi (red.), International Crimes of States 1987.
  3. Alland D., Justice privée et ordre juridique international, Pedone, Paris 1994.
  4. Annacker C., The Legal Regime of the Erga Omnes Obligations in International Law, „Austrian Journal of Public Law” 1994, nr 46.
  5. Bank R., Der Fall Pinochet: Aufbruch zu neuen Ufern bei der Verfolgung von Menschenrechtsverletzungen?, „ Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht” 1999, t. 59.
  6. Crawford J., Peel J., Olleson S., The ILC’s Articles on responsibility of States for Internationally Wrongful Acts. Completion of the second reading, „European Journal of International Law” 2001, t. 12, nr 5.
  7. Crawford J., The International Law Commission’s Articles on State Responsibility. Introduction, Text and Commentaries, Cambridge University Press, Cambridge 2002.
  8. Czapliński W., Concepts of ius cogens and Obligations erga omnes in International Law in the Light of Recent Developments, „ Polish Yearbook of International Law” 1997-1998, nr 23.
  9. Czapliński W., Danilenko G., Conflicts of norms in international law, „ Netherlands Yearbook of International Law” 1990, t. 21.
  10. Czapliński W., Odpowiedzialność państwa za naruszenie umowy międzynarodowej, „Państwo i Prawo” 2001, nr 11, s. 18-27.
  11. Czapliński W., Znaczenie czasu w prawic międzynarodowym, „Sprawy Międzynarodowe” 1992, nr 4-6.
  12. Dominicé C., The international responsibility of states for breach of multilateral obligations, „European Journal of International Law” 1999, t. 10, nr 2.
  13. Dominicé Ch., Quelques observations sur l'immunité de juridiction pénale de l'ancien chef d'Etat, „Revue générale de droit international public” 1999, t. 103, nr 2.
  14. Elagab O.Y., The Legality of Non-Forcible Countermeasures in International Law, Oxford 1988.
  15. Frowein J.A., Collective enforcement of international obligations, „Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht” 1987, nr 47.
  16. Gaja G., Obligations erga omnes, international crimes and ius cogens. A tentative analysis of three related concepts [w:] J. Weiler, A. Cassese, M. Spinedi (red.), International Crimes of States 1987.
  17. Gaja G., Should all references to international crimes disappear from the ILC Draft Articles on State Responsibility?, „European Journal of International Law” 1999, t. 10, nr 2.
  18. Gray Ch., Legality of use of force. Provisional measures, „International and Comparative Law Quarterly” 2000, t. 49, nr 3.
  19. Gray Ch., The Choice between Restitution and Compensation, „European Journal of International Law” 1999, t. 10, nr 2.
  20. Heselhaus S., Die Entscheidungen des IGH über den Erlaß vorsorglicher Maßnahmen in den Fällen Legality of Use of Force vom 2. Juni 1999, ,,Archiv des Völkerrechts” 2000, t. 38, nr 3.
  21. Hofmann R., Zur Unterscheidung Verbrechen und Delikt im Bereich der Staatenverantwortlichkeit, „Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht” 1985, nr 45.
  22. Hoogh A. de, Obligations Erga Omnes and International Crimes, Wolters Kluwer, The Hague 1996.
  23. Hummer W., Mayr-Singer J., Der Kosovo-Krieg vor dem Internationalen Gerichtshof „Neue Justiz” 2000, t. 54, nr 3.
  24. Joergensen N.H.B., The Responsibility of States for International Crimes, Oxford 2001.
  25. Karl W., The time factor in the law of state responsibility [w:] M. Spinedi, B. Simma (red.), UN Codification of State Responsibility, Oceana, New York-I.ondon-Rome 1987.
  26. Legal Consequences for Member States of the Non-Fulfilment of their Obligations Towards Third Parties, „Annuaire français de droit international” 1995, t. 41.
  27. Malanczuk P., Zur Repressalie im Entwurf der International Law Commission zur Staatenverantwortlichkeit, „Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht” 1985, nr 45.
  28. Mohr M., The ILC’s Distinction between „International Crimes” and „International Delicts” and Its Implications [w:] M. Spinedi, B. Simma (red.), UN Codification of State Responsibility, Oceana, New York-I.ondon-Rome 1987.
  29. Pellet A., Can a State commit a crime? Definitely, yes!, „European Journal of International Law” 1999, t. 10, nr 2.
  30. Pellet A., L’imputabilité d’éventuels actes illicites: responsabilité de l’OTAN ou des États membres [w:] Ch. Tomuschat (red.), Kosovo and the International Community. A Legal Assessment, Kluwer law international, The Hague 2001.
  31. Ragazzi M., The Concept of International Obligations Erga Omnes, Clarendon, Oxford 1997.
  32. Regina v. Bartle and the Commissioner of Police for the Metropolis and Others ex parte Pinochet, wyrok z 24 marca 1999 r., „ILM” 1999, t. 38.
  33. Report of the International Court of Justice, United Nations, New York 1999.
  34. Report of the International Law Commission of its Fifty-Third Session (2001), Doc. A/56/10.
  35. Ronzitti N., Trattati contrari a norme imperative del diritto internazionale? [w:]
  36. Saccucci A., NATO's Bombings In Yugoslavia under international scrutiny. Issues of jurisdiction and procedure before the International Court of Justice, „The Italian Yearbook of International Law Online” 2000, t. 10, nr 1.
  37. Sicilianos L.A., The relationship between reprisals and denunciation and suspension or suspension of a treaties, „ European Journal of International Law” 1993, nr 4.
  38. Sorel J.M., L'avenir du "crime" en droit international à la lumière de l'experience du jus cogens, „Polish Yearbook of International Law” 1997-1998, nr 23.
  39. Stein T., Kosovo and International Community. The Attribution of Possible Internationally Wrongful Acts. Responsibility of NATO or of its Member States? [w:] Ch. Tomuschat (red.), Kosovo and the International Community. A Legal Assessment, Kluwer law international, The Hague 2001.
  40. Studi in onore di G. Sperduti, Roma 1984.
  41. Vadapalas V., Osuschchestvlenye mezhdunarodno-pravovykh sanktsyy, „SEMP” 1988.
  42. Wyler E., Quelques reflexions sur la realisation dans le temps du fait internationalement illicite, „Revue générale de droit international public” 1991, t. 95, nr 4.
  43. Zoller E., Peacetime Unilateral Remedies. An Analysis of Countermeasures, Transnational Publishers, Dobbs Ferry 1984.