Opublikowane
2004-03-29
Słowa kluczowe
- dyrektywy,
- wdrożenie,
- przejęcie,
- Wspólnoty Europejskie,
- prawo Wspólnot Europejskich,
- spółka publiczna,
- directives ,
- implementation ,
- takeover,
- European Communities,
- European Communities law,
- public company
...Więcej
Less
Abstrakt
Z zakresu zastosowania Trzynastej Dyrektywy o publicznych ofertach przejęcia wyłączone są publiczne oferty dotyczące nabycia papierów wartościowych wyemitowanych przez spółki, których przedmiotem działalności jest wspólne inwestowanie powierzonych im przez osoby trzecie środków pieniężnych na zasadzie rozproszenia ryzyka, a wyemitowane przez te spółki jednostki są, na żądanie ich posiadaczy, wykupywane lub umarzane bezpośrednio lub pośrednio kosztem majątku tych spółek. Z punktu widzenia prawa polskiego pojęcie to oznacza działające w formie spółki akcyjnej towarzystwo funduszy inwestycyjnych, prowadzące fundusz inwestycyjny otwarty lub mieszany.
W ofercie publicznej obowiązkowej (zawartej w art. 5 ust. 1 Trzynastej Dyrektywy o publicznych ofertach przejęcia) upatruje się instrumentu ochrony drobnych inwestorów, którzy podjęli decyzję co do inwestycji w papiery wartościowe danej spółki, biorąc pod uwagę nie tylko jej przedmiot działalności i perspektywy zysku, lecz także panujące w niej określone stosunki właścicielskie. Wraz z przejęciem kontroli nad spółką przez inny podmiot, z czym może wiązać się również zmiana dotychczasowej strategii jej rozwoju, zmieniają się podstawy podjętej uprzednio przez inwestora decyzji inwestycyjnej, co powinno uzasadniać przyznanie mu prawa "wyjścia" (ang. exit right) ze spółki i zainwestowania na nowo odzyskanego w ten sposób kapitału.
Z brzmienia art. 11 ust. 5 dyrektywy o publicznych ofertach przejęcia nie wynika jednoznacznie, kto (państwo członkowskie, oferent czy spółka-cel) powinien być zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Ze względu na to, że zastosowanie zasady przełamania leży przede wszystkim w interesie oferenta, można bronić tezy, że to na nim powinien spoczywać ten obowiązek.
Ratio legis instytucji zawartej w art. 15 Trzynastej Dyrektywy o publicznych ofertach przejęcia stanowi umożliwienie akcjonariuszowi większościowemu uzyskania pełnej kontroli nad spółką, a także wyeliminowania kosztów i ryzyka, jakie wiążą się z pozostawaniem w spółce akcjonariuszy mniejszościowych (np. koszty związane ze zwoływaniem walnych zgromadzeń spółki, niebezpieczeństwo nadużywania uprawnień korporacyjnych przez tych akcjonariuszy).
Excluded from the scope of application of the Thirteenth Directive on public takeover bids are public bids for the acquisition of securities issued by companies whose core activity is to jointly invest the money entrusted to them by third parties on a risk-dispersed basis, and the units issued by these companies are, at the request of their holders, repurchased or redeemed directly or indirectly at the expense of the assets of these companies. From the point of view of Polish law, this term means an investment fund company operating in the form of a joint-stock company and running an open-ended or mixed investment fund.
A mandatory public offering (set forth in Article 5 (1) of the Thirteenth Directive on public takeover bids) is considered to be an instrument for the protection of small investors who have made a decision to invest in the securities of a particular company, taking into account not only its core business activity and potential profits, but also its prevailing ownership structure. With the acquisition of control over a company by another entity, which may also involve a change in the previous strategy of its development, the basis of the investment decision previously made by the investor changes, which should justify granting him or her the right to exit the company and reinvest the capital thus recovered.
It is not clear from the wording of Article 11(5) of the Directive on public takeover bids who (the member state, the bidder, or the target company) should be obliged to pay the compensation. Because the application of the breakthrough rule is primarily in the interest of the bidder, the claim that it is the bidder who should be required to fulfil this obligation can be defended.
The ratio legis of the institution set forth in Article 15 of the Thirteenth Directive is to enable the majority shareholder to gain full control of the company, as well as to eliminate the costs and risks associated with minority shareholders remaining in the company (e.g., the costs associated with convening the company’s general meetings and the risk of abuse of corporate powers by these shareholders).
Bibliografia
- Baum H., Funktionale Elemente und Komplementaritäten des britischen Übernahmerechts, "Recht der Internationalen Wirtschaft" 2003, nr 6.
- Chłopecki A., Dyl M., Prawo Wspólnot Europejskich a prawo polskie. Prawo rynku kapitałowego, Warszawa 2000, s. 395.
- Chłopecki A., Morowiec Z., Wezwania do sprzedaży Iub zamiany akcji w publicznym obrocie papierami wartościowymi, "Przegląd Prawa
- Handlowego'' 2000, nr 1, s. 21.
- Chłopecki A., Wezwania do sprzedaży Iub zamiany akcji w publicznym obrocie papierami wartościowymi, "Przegląd Prawa Handlowego" 2000, nr 1, s. 20.
- Davies P., Gower and Davies' Principles of Modern Company Law, Londyn 2003.
- Easterbrook F.H., Fischel D.R., The Economic Structure of Corporate Law, Cambridge 1996.
- Easterbrook F.H., Fischel D.R., The Proper Role of a Target's Management in Responding to a Tender Offer [w:] R. Romano, Foundations of Corporate Law, Nowy Jork.
- Easterbrook F.H., Fischel D.R., The Proper Role of the Target's Management in Responding to a Tender Offer, "Harvard Law Review" 1981.
- Farrar J.H., Hannigan B., Farrars Company Law, Londyn, Edynburg, Dublin 1998.
- Fleischer H., Kalss S., Das neue Wertpapiererwerbs- und Übernahmegesetz, Monachium 2002, s.177.
- Frankowska A., Bodnar A., Nie każda "złota akcja" jest złota, "Przegląd Prawa Handlowego" 2003, nr 3.
- Heiser K.J., InteressenkonflIkte in der Aktiengesellschaft und ihre Lösung am Beispiel des Zwangsangebors, s. 58 i n., 352 i n.
- Hommelhoff P., Witt C.-H. [w:] W. Haarmann, K. Riehmer, M. Schüppen, Öffentliche Übernahmeangebote. Kommentar zum Wertpapiererwerbs- und
- Übernahmegesetz, Heidelberg 2003.
- Hopt K., Wymeersch E., European Takeovers. Law and Practice, Butterworths 1992.
- Hopt K.J., Modern Company and Capital Market Problems: Improving European Corporate Governance after Enron, "Journal of Corporate Law
- Study", październik 2003, t. 3.
- Kalss S., The Austrian Law on Public offers and Takeovers, EBOR 2000, nr 1.
- Kleindiek D., Funktion und Geltungsanspruch des Pflichtsangebots nach dem WpÜG: Kapitalmarktrecht: Konzernrecht: Umwandlungsrecht, ZGR 2002, nr 4-5.
- Lambrecht P., The 13th Directive on takover bids: formation and principles [w:] G. Ferrarini, K.J. Hopt, E. Wymeersch, Capital Markets in the Age of the Euro. Cross Border Transactions, Listed Companies and Regulation, Haga, Londyn, Nowy Jork, 2002.
- Lohrer S., Unternehmenskontrolle und Übernahmerecht, Baden-Baden 2001.
- Manne H.G., Mergers and the Market for Corporate Control, "Journal of Political Economy'' 1965, t. 73.
- Mataczyński M., "Złote akcje" w orzecznictwie ETS, "Przegląd Prawa Handlowego" 2004, nr 3.
- Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o funduszach inwestycyjnych, Dz.U.
- z 2002 r., nr 49, poz. 448 ze zm.
- Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, Dz.U. z 2002 r., nr 49, poz. 447 ze zm.
- Oplustil K., Wykluczenie akcjonariuszy mniejszościowych ze spółki w prawie europejskim, niemieckim i polskim, "Studia Prawnicze" 2003, nr 1.
- Podsiadlik C., Wrogie przejęcie spółki, Warszawa 2003.
- Polskie Forum Corporate Governance, Postulat nr 5 Kodeksu Nadzoru Korporacyjnego, www.pfcg.org.pl [dostęp 28 lutego 2021].
- Radwan A., Aktualna i przyszła regulacja przymusowego wykupu akcji drobnych akcjonariuszy w polskim i europejskim prawie spółek, "Przegląd
- Legislacyjny'' 2003, nr 6 s. 29 i n.
- Report of the High Level Group of Company Law Experts on issues related to Takeover Bids.
- Romano R., The Genius of American Corporate law, Waszyngton 1993.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.7.2001 r. w sprawie wzorów wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółki publicznej, szczegółowego sposobu ich ogłaszania oraz warunków nabywania akcji w wyniku tych wezwań, Dz.U. nr 86, poz. 941.
- Szumański A. [w:] W. Pyzioł, A. Szumański, I. Weiss, Prawo spółek, Kraków 2002, s. 822.
- Zimmer D., Grenzüberschreitende Übernahmen, "Zeitschrift für Unternehmens- und Gesellschaftsrecht" (ZGR) 2002, nr 4-5.