Nr 3 (169) (2006)
Artykuły

Konstytucyjne i prawne aspekty Traktatu ustanawiającego konstytucję dla Europy

[Towards constitutional characterization of the Treaty establishing a Constitutiona for Europe]

Dušan Nikodým
Instytut Państwa i Prawa Słowackiej Akademii Nauk

Opublikowane 2006-04-29

Jak cytować

Konstytucyjne i prawne aspekty Traktatu ustanawiającego konstytucję dla Europy: [Towards constitutional characterization of the Treaty establishing a Constitutiona for Europe]. (2006). Studia Prawnicze The Legal Studies, 3 (169), 113-118. https://doi.org/10.37232/sp.2006.3.5

Abstrakt

Zgodnie z Konstytucją Republiki Słowackiej (art. 7 ust. 2) Republika Słowacka może na mocy traktatu międzynarodowego, który został ratyfikowany i ogłoszony w sposób stanowiony przez ustawę lub na podstawie takiego traktatu, przenieść wykonanie części swoich praw na Wspólnotę Europejską lub Unię Europejską. Prawnie obowiązujące akty Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej mają pierwszeństwo przed ustawami Republiki Słowackiej.

Przyjęcie takiego traktatu międzynarodowego wymaga zgody Rady Narodowej Republiki Słowackiej (jednoizbowy parlament RS - przyp. tłum.), co najmniej trzech piątych wszystkich posłów Rady (art. 84 ust. 4 Konstytucji RS).

Powstaje pytanie, czy treść Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy, zwanego dalej traktatem lub traktatem konstytucyjnym, nie oznacza formy zrzeszania się państw typu federacyjnego i w jakim stopniu wpływa to na suwerenność państw członkowskich. Jeżeli chodziłoby o przystąpienie do związku państw, to zatwierdzenie traktatu wymagałoby przyjęcia ustawy konstytucyjnej, którą następnie należałoby potwierdzić w referendum (art. 7 ust. 1 Konstytucji RS).

 

Author considers which form of association of EU states the Treaty establishing a Constitution for Europe reflects.

The word treaty means that one has to deal with the intemational treaty adopted by the will resulting from equality in law of all EU states. On the other hand the word constitution expresses that the entity established by the treaty has a character which in some respects resembles to that of a state.

The EU bears some features of a state - namely citizenship and symbols, nevertheless it does not have its own sovereign power because this is derived from the sovereignty of member states. The EU institutions don't present a copy of classical di vision of power in the state and in this context one may say that the EU doesn't have its own mechanism of enforcement of legal obligations.

In the text of the treaty we don't find an explicit statement that the EU becomes. a composed state. Hereafter one has to deal with the intemational organization with several elements of supranationality whose existence is possible and whose functionning depends on its sovereign member states. Perhaps it seems as most correct to refer to the EU by a functionalist definition.