Nr 3 (177) (2008)
Artykuły

Zestrzelenie samolotu typu renegade a poszanowanie podstawowych praw człowieka

[Shooting down a renegade type plane and respecting basic human rights]

Jan Kulesza
Uniwersytet Łódzki

Opublikowane 2008-04-29

Słowa kluczowe

  • terroryzm,
  • prawa człowieka,
  • systemy prawne państw obcych,
  • Niemcy,
  • prawo lotnicze,
  • terrorism,
  • human rights,
  • legal systems of foreign states,
  • Germany,
  • aviation law
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Zestrzelenie samolotu typu renegade a poszanowanie podstawowych praw człowieka: [Shooting down a renegade type plane and respecting basic human rights]. (2008). Studia Prawnicze The Legal Studies, 3 (177), 83-104. https://doi.org/10.37232/sp.2008.3.4

Abstrakt

Nowelizacją z dnia 2 lipca 2004 r. wprowadzono do ustawy Prawo lotnicze (dalej p.lot.) art. 122a, stanowiący podstawę do zestrzelenia porwanego przez terrorystów samolotu cywilnego, również z pasażerami na pokładzie, jeżeli „wymagają tego względy bezpieczeństwa państwa” i jest on „użyty do działań sprzecznych z prawem, a w szczególności jako środek ataku terrorystycznego z powietrza”. Chodzi oczywiście o potencjalne posłużenie się nim jak bronią, w celu rozbicia o wieżowiec czy w centrum miasta, tak jak miało to miejsce 11 września 2001 r. w Stanach Zjednoczonych. W zakresie procedury i przesłanek wspomniany przepis odsyła do odpowiedniej części ustawy o ochronie granicy państwowej4(art. 18b). Nie rozwodząc się w tym miejscu nad rozwiązaniem polskim, należy wspomnieć, iż podobne regulacje zostały również przyjęte w Niemczech, Rosji i na Węgrzech. Jednak odpowiednie przepisy niemieckiego Luftsicherheitsgesetz (dalej LuftSiG) zostały uchylone wyrokiem Bundesverfassungsgerichtu (niemieckiego federalnego Trybunału Konstytucyjnego, dalej BVerfG) z dnia 15 lutego 2006 r., m.in. ze względu na sprzeczność takiego rozwiązania z podstawowymi prawami człowieka. Przyjęcie polskich przepisów przeszło niemal całkowicie niezauważone zarówno przez opinię publiczną, jak i prawników. Wydają się one przy tym niezwykle podobne do uchylonych przez Bundesverfassungsgericht, argumenty zaś przytoczone przez Trybunał zdają się mieć walor uniwersalny. Celowe wydaje się zatem prześledzenie losów niemieckiej ustawy oraz następnie odpowiedź na pytanie, czy również odpowiednie regulacje polskich ustaw pozostają w sprzeczności z konstytucyjnie chronionymi wartościami.

 

After the attacks of 9.11 many countries, including Poland and Germany, in troduced regulations allowing to shoot down a civilian airplane used by terrorists to conduct an air attack. In Germany adopting the appropriate regulation was preceded by a lively discussion in the national Parliament as well as in the na tionwide press. Even though the bill was executed, it was the subject to a consti tutional complaint and to the decision of the Bundesverfassungsgericht, which on 15th February 2006 ruled that the law was an infringement on the basic human rights. According to the Tribunal, allowing to shot down a hijacked, civilian plane with passengers on board constitutes the breach of their right to life and uman dignity. A state may not deprive those individuals of its protection, especially it is not allowed to compare the value of the life of individuals endangered by the potential terrorist attack and those on board of the plane. Such a comparison may not be made neither based on the time, that the passengers have left to live, nor on the number of individuals, that would have to be killed and the number of ones rescued on the ground. The right of citizens to have their life protected by the state authorities serves them until the very end and the state may not deprive them of such a protection. The passengers may neither be treated as a part of a "weapon" used against the terrorists. In Poland the execution of a similar bill went by unnoticed by the public opin ion and the press. Moreover in the phase of parliamentary work no constitutional uncertainty was expressed. It was only not so long ago that the First Chairman of the Supreme Court decided to address the Constitutional Tribunal to examine the bill in order to check its compliance with the Polish Constitution. He blamed the regulation for infringing in particular the right to life and human dignity and exceeding the competences foreseen in the Constitution for the armed forces to exercise their powers within the state territory. The Tribunal in its sentence from Sept. 30, 2008 agreed with him and claimed a contradiction between the particu lar solutions and the dispositions of the Polish Constitution. Evaluating the legislation in force, it should be noticed that the state is not allowed to decide on whether its citizens on the ground or those on board of the plane shall survive. Allowing to shoot down a renegade type object means depriv ing those on board of the plane of their right to have their life protected, to secur ing which the state is obliged. It is particularly impermissible to allege in this context the potentially short period of time they have to live, to justify their sac rifice. It is also not allowed to treat the passengers and crew as part of the plane, therefore a part of the weapon used by the terrorists, as it constitutes the objec tification of a person, equal to depriving them of their innate and nonnegotiable dignity. It is also improper to create legislation fitting one particular, designated, existing or potential situation, including the occurrences of 11th September 2001. In conflict situations like the one we are dealing with here, it should be assumed, that the collisions of certain kinds of goods, that may not be framed within rigid legal norms, occur, furthermore, the legislator should not attempt to describe and decide on them in the content of a legal act. As even putting them within a legal framework will not change the illegality of every decision, finding the solution in such a situation should be left solely to a person in charge, judging in accordance with their own conscience and morality.

Bibliografia

  1. Baldus M., Gefahrenabwehr in Ausnahmelagen - Das Luftsicherheitsgesetz auf dem Prufstand, „Neue Zeitschrift fur Verwaltungsrecht” 2006, nr 5, http://www.deutscheswehrrecht.de/WR-Zeitschriftenauswertung2006.html.
  2. Baumann K., Das Urteil des BVerfG zum Luftsicherheitsgesetz der Streitkrafte, „JURA” 2006, nr 6, http://www.deutsches-wehrrecht.de/WR-Zeitschriftenauswertung2006.html.
  3. Begrundung zum Entwurf eines Gesetzes zur Neuregelung von Luftsicherheitsaufgaben, Deutscher Bundestag Drucksache 15/2361 z 14.01.2004, http://dip.bundestag.de/btd/15/023/1502361.pdf.
  4. Beltran de Felipe M., Rodriguez de Santiago J.M., Shooting Down Hijacked Airplanes? Sorry, We’re Humanists. A Comment on the German Constitutional Court Decision of 2.15.2006, Regarding the Luftsicherheitsgesetz (2005 Air Security Act), bepress Legal Series. bepress Legal Series.Working Paper 1983, http://law.bepress.com/cgi/viewcontent.cgi?article=9355&context=expresso.
  5. Bittner J., Burger, frei zum Abschuss, „Die Zeit” z 3.11.2005 r., nr 45, http://www.zeit.de/2005/45/Luftsicherheit.
  6. Bittner J., Frei zum Abschuss, „Die Zeit” z 2 października 2003 r., nr 41, http://www.zeit.de/2005/45/Luftsicherheit.
  7. Blinder Alarm zwingt Luftwaffe wiederholt zu Anti-Terror-Flugen, „Der Spiegel” z 23.10.2004 r., nr 44, http://www.spiegel.de/spiegel/vorab/0,1518,324602,00.html.
  8. Bundesprasident Horst Kohler unterzeichnet Luftsicherheitsgesetz Verfassungsmafugkeit von Einzelvorschriften, http://www.bundespraesident.de/Joumalistenservice/Pressemitteilungen-,11107.621599/Bundespraesident-Horst-Koehler.htm?global.back=/Joumalistenservice/-%2C11107%2C0/Pressemitteilungen.htm [dostęp 12.01.2005].
  9. Bundesrat Drucksache 827/03 z dnia 7 listopada 2003 r., http://dip.bundestag.de/brd/2003/0827-03.pdf.
  10. Bundeswehr mufi Terrorangriffe aus der Luft abwehren, „Welt Online” z 20.02.2006 r., http://www.welt.de/print-welt/article199274/Bundeswehr_muss_Terrorangriffe_aus_der_Luft_abwehren.html.
  11. Calliess Ch., Die grundrechtliche Schutzpflicht im mehrpoligen Verfassungsrechtverhdltnis, „Juristenzeitung” 2006, nr 7.
  12. Deutscher Bundestag Drucksache 15/2649 z dnia 9.03.2004, http://www.thomas-strobl.de/bundestag/bundestag_2004/1502649.pdf.
  13. Deutscher Bundestag Plenarprotokoll 15/115 z 18 czerwca 2004, http://dip.bundestag.de/btp/15/15115.pdf.
  14. Deutscher Bundestag Plenarprotokoll 15/89 z 30.01.2004, http://dip.bundestag.de/btp/15/15089.pdf.
  15. Gramm Ch., Der wehrlose Verfassungsstaat?, „Deutsches Verwaltungsblatt” 2006, nr 11, http://www.dvbl.de/servlet/PB/menu/1205508/index.html?fundstelle=653#.
  16. Gramm Ch., Wie weit darf die Staat bei „besonders schweren Unglucksfallen” gehen?, „Unterrichtsblatter fur die Bundeswehrverwaltung” (dalej UBWV) 2007, nr 4, http://www.deutsches-wehrrecht.de/Aufsaetze/UBWV_2007_121.pdf.
  17. Grundgesetz fur die Bundesrepublik Deutschland, Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 1998.
  18. Haid M., Der „Eisbrecher” Luftsicherheitsgesetz: Bundeswehreinsatze im Inland, http://www.imi-online.de/download/IMI-Analyse-2006-03-MH-LuftSiG.pdf.
  19. Hartleb T., Der neue § 14 III LuftSiG und das Grundrecht auf Leben, „Neue Juristische Wochenschrift” 2005, nr 20.
  20. Hase F., Das Luftsicherheitsgesetz: Abschuss von Flugzeugen ais „Hilfe bei einem Unglucksfall”?, „Die Offentliche Verwaltung” 2006, nr 5, http://www.deutsches-wehrrecht.de/WR-Zeitschriftenauswertung2006.html#03_06.
  21. Hirsch B., Presseerklarung zum neuen Luftsicherheitsgesetz, http://www.vbsk.net/images/luftsicherheit/hirsch_presse.GIF [dostęp 22.06.2004].
  22. Hofling W., Augsberg S., Luftsicherheit, Grundrechtsregime und Ausnahmezustand, „Juristenzeitung” 2005, nr 22.
  23. Iwański M., Uprawnienie do zestrzelenia cywilnego statku powietrznego (kilka uwag w kwestii zgodności art. 122A prawa lotniczego z Konstytucją RP), „Wojskowy Przegląd Prawniczy” 2008, nr 1, s. 75-85.
  24. Kamińska E., Terroryzm lotniczy - wpływ prawa międzynarodowego na krajowy porządek prawny, „Wojskowy Przegląd Prawniczy” 2006, nr 4, s. 51-56.
  25. Klingst M., Nur das Leben zahlt, „Die Zeit” z 16.02.2006 r., nr 8, http://www.zeit.de/2006/08/01 leit_2_08_06?page= 1.
  26. Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2, Dz.U. 1993 Nr 61, poz. 284.
  27. Kriegsrecht soli Abschuss erlauben, „Zeit Online” z 1.01.2007 r., http://www.zeit.de/online/2007/01/terror-abschuss-schaeuble.
  28. Lepsius O., Human Dignity and the Downing of Aircraft: The German Federal Constitutional Court Strikes Down a Prominent Anti-terrorism Provision in the New Air-transport Security Act, „German Law Journal” 2006, t. 7, nr 9, http://www.germanlawjoumal.com/article.php?id=756.
  29. Linke T., Znr Rolle des Art. 35 GG in dem Entwurf eines Gesetzes zur Neuregelung von Luftsicherheitsaufgaben, „Neue Zeitschrift fur Wehrrecht” 2004, nr 3, http://www.deutsches-wehrrecht.de/Aufsaetze/NZWehrr_2004_l15.pdf.
  30. Łukaszewicz A., W tej walce nie wystarczą paragrafy, „Rzeczpospolita” z 5.04.2006 r.
  31. Merkel R., Wenn der Staat Unschuldige opfert, „Die Zeit” z 8.07.2004 r., nr 29, http://www.zeit.de/2004/29/Abschussgesetz.
  32. Meyer A., Wirksamer Schutz des Luftverkehrs durch ein Luftsicherheitsgesetz?, „Zeitschrift fur Rechtspolitik” 2004, nr 6.
  33. Mitsch W., „ Luftsicherheitsgesetz” - Die Antwort des Rechts auf den „11. September 2001”, „Juristische Rundschau” 2005, nr 7.
  34. Mitsch W., Abschusserlaubnis nach § 14 III LuftSiG, „Zeitschrift fur Rechtspolitik” 2005, nr 7.
  35. Można zestrzelić samolot, „Rzeczpospolitej” 14.01.2005 r.
  36. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 listopada 2005 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ochronie granicy państwowej, Dz.U. 2005 Nr 226, poz. 1944.
  37. Offentliche Anhorung von sachverstandigen zum Thema „Luftsicherheitsgesetz”, Deutscher Bundestag Plenarprotokoll 15/35 z 26.04.2004, http://www.bundestag.de/ausschuesse/archivl5/a04/Oeffentliche_Anhoerungen/Anhoerungen_2/Protokoll.pdf [dostęp: 3.07.2007].
  38. Pabisiak-Karwowski P., Nowe przepisy dotyczące ochrony przed atakami terrorystycznymi z powietrza, „Wojskowy Przegląd Prawniczy” 2004, nr 4, s. 12-15.
  39. Papier H.-J., Bundesrat? Nein, danke!, „Welt Online” z 10.04.2004 r., http://www.welt.de/print-welt/article305982/Bundesrat_Nein_danke.html.
  40. Pawlik M., § 14 Abs. 3 des Luftsicherheitsgesetzes - ein Tabubruch?, „Juristenzeitung” 2004, nr 21.
  41. Peilert A., BVerfG: Verfassungswidrigkeit des Abschusses von Renegade-Flugzeugen nach dem Luftsicherheitsgesetz, „Die Kriminalpolizei” 2006, nr 2, http://www.gdp-berlin.de/gdp/gdpbercms.nsf/id/kripo_lka/$file/kripo206.pdf.
  42. Pestalozza Ch., Inlandstotungen durch die Streitkrafte - Reformvorschlage aus ministeriellem Hause, „Neue Juristische Wochenschrift” 2007, nr 8.
  43. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej oraz niektórych innych ustaw, druk sejmowy nr 2523 z 5.02.2004 r., http://www.senat.gov.pl/K5/dok/sejm/064/2523.pdf.
  44. Protokół z posiedzenia Komisji Obrony Narodowej (nr 110) z 10 marca 2004 r., Biuletyn nr 2922/IV, http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/wgskmr/OBN-110.
  45. Protokół z posiedzenia Komisji Obrony Narodowej (nr 115) z 15 kwietnia 2004 r., Biuletyn nr 3081/IV, http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/wgskmr/OBN-115.
  46. Protokół z posiedzenia Komisji Obrony Narodowej (nr 121) z 26 maja 2004 r., Biuletyn nr 3218/IV, dostępne http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/wgskmr/OBN-l 21.
  47. Rogusch K., Eine „Revolution im verteidigungspolitischen Denken”, „Novo-Magazin” 2003, nr 3A (63), http://www.novo-magazin.de/63/novo6314.htm.
  48. Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego Tekst mający znaczenie dla EOG, Dz.U. L 355 z 30.12.2002.
  49. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie postępowania przy stosowaniu środków obrony powietrznej w stosunku do obcych statków powietrznych niestosujących się do wezwań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, Dz.U. 2004 Nr 279, poz. 2757.
  50. Sachs M., Uwagi do wyroku BYerfG z 15.02.2006 r., 1 BvR 357/05, „Juristische Schulung” 2006, nr 5, http://www.deutscheswehrrecht.de/WR-Zeitschriftenauswertung2006.html.
  51. Samolot z terrorystą można zestrzelić, „Rzeczpospolitej” z 19.08.2004 r.
  52. Schenke W.-R., Die Yerfassungswidrigkeit des § 14 III LuftSiG, „Neue Juristische Wochenschrift” 2006, nr 11.
  53. Semprich Ż., Agresora wolno zestrzelić, „Rzeczpospolita” z 24.02.2004 r.
  54. Sicher M.G., Ist das Luftsicherheitsgesetz verfassungswidrig?, http://www.bundestag.de/dasparlament/2005/04/ThemaderWoche/001.html.
  55. Słupska M., Zwalczanie terroryzmu powietrznego w świetle prawa niemieckiego, „Wojskowy Przegląd Prawniczy” 2007, nr 1, s. 19-26.
  56. Starek Ch., Uwagi do wyroku BYerfG z dnia 15 lutego 2006 r., 1 BvR 357/05), „Juristenzeitung” 2006, nr 8.
  57. Starostik M., Uwagi do wyroku BVerfG z dnia 15 lutego 2006 r., 1 BvR 357/05), http://www.starostik.de/tips/2006/02/anwalt-berlin-flugzeugabschuss-verfassungswidrig.shtml.
  58. Sulyok G., An Assessment of the Destruction of Rouge Civil Aircraft under International Law and Constitutional Law, Fundamentum, „Human Rights Reviev” 2005, Special Issue, http://www.challenge.mtaki.hU/eng/pdf/5_working_papers/5.pdf.
  59. Tresselt M., Renegade flights and the tragic choice: must the State sacrifice innocent people?, http://www.irmgard-coninx-stiftung.de/fileadmin/user_upload/pdf/archive/Matthias_Tresselt_III.pdf.
  60. Urteil zum Luftsicherheitsgesetz. Union drangt auf Grundgesetzanderung, „Spiegel Online” z 15.02.2006 r., http://www.spiegel.de/politik/deutschland/0,1518,401054,00.html.
  61. Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej, Dz.U. 1990 Nr 78, poz. 461.
  62. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o zmianie ustawy o ochronie granicy państwowej oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2004 Nr 172, poz. 1805
  63. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, Dz.U. 2002 Nr 130, poz. 1112.
  64. Winkler D., Die Systematik der grundgesetzlichen Normierung des Bundeswehreinsatzes unter Ankniipfung an die Regelung des LuftSiG, „Die Offentliche Verwaltung” 2006, nr 4, http://www.deutsches-wehrrecht.de/WR-Zeitschriftenauswertung2006.html#02_06.
  65. Wyrok Federalnego Trybunału Konstytucyjnego Niemiec z 15 lutego 2006, 1 BvR 357/05, http://www.bverfg.de/entscheidungen/rs20060215_lbvr035705.html.
  66. Zoll A., Nie można zestrzelić terrorysty, „Rzeczpospolita” z 21.02.2005 r.
  67. Zoll A., Prawa obywatelskie a problem bezpieczeństwa, Wykład wygłoszony przez prof. Andrzeja Zolla na wieczorze akademickim 25 października 2004 r., „Gazeta Uniwersytecka” 2005, nr 4, http://gu.us.edu.pl/index.php?op=artykul&rok=2005&miesiac=01&id=3193&type=nor.
  68. Zoll A., Wykład inauguracyjny, wygłoszony 26 września 2005 r., na rozpoczęcie roku akademickiego 2005/06 w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym OO. Dominikanów w Krakowie, „Teofil” 2005, nr 2, http://www.teofil.dominikanie.pl/?f=artykul&id:=:254&nr=22.
  69. Żylicz M., Terroryzm lotniczy w świetle prawa międzynarodowego, „Państwo i Prawo” 2005, nr 9, s. 17-33.
  70. Żylicz M., Terroryzm lotniczy, „Palestra” 2004, nr 3-4, s. 126-129.