No. 1 (59) (1979)
Artykuły

The role of the Sejm in the legislative process

[The role of the Sejm in the legislative process]

Jacek Mazur
Uniwersytet Warszawski

Published 2023-04-30

Keywords

  • legislation,
  • Sejm,
  • act

How to Cite

The role of the Sejm in the legislative process: [The role of the Sejm in the legislative process]. (2023). Studia Prawnicze The Legal Studies, 1 (59), 49-72. https://doi.org/10.37232/sp.1979.1.3

Abstract

The paper is an attempt at analysing how the actual legislative process bears upon the role the Sejm plays there and the execution of its competence. Availing of ceratin assumptions of the theory of decision the author has pointed to the fact that the decision-making process (and the legislative process as well) is always the process of data-processing. Therefore, futheron the paper deals with the problem of information indispensable to the Sejm to make legislative decisions. Having made an attempt to ascertain with what information the organ can and should be furnished, both in terms of subject matter (point I) and form (point II), the author has come to the following general conclusions:
— the distinction should be made into particular aspects of the guiding state decisions: the axiological (political), praxiological (expert) and social one;
— in its work the Sejm should lay the strongest stress on the social aspect of the discussed bills;
— in the legislative process the Sejm is to formulate the social aspect in an authoritative manner and confront the former with expert assessment of the administration, finally to exert supervision over the correct approach to both axiological and praxiological aspects of the discussed bills;
— The required amount of expertise on the part of the deputies can be reduced when the social aspect of the resolution is to be formulated;
— this information is substantial and indispensable which would enable the Sejm to make a final selection among at least two variants of a resolution that have been formulated either by the organ which is the author of the respective bill or by the Sejm, on the basis of the information it previously had or received;
— the information the Sejm is provided with should be synthetizing, clear, true and quickly purveyed, selected among fragmentary, uncertain and detailed materials;
— moreover the deputies should have an opportunity to obtain more detailed documentation at any request.
The analysis of the actual operation of the Sejm (point III) has pointed out that it is not provided with information that meets the above requirements. This results in the situation when the legislature depends on the organs which submit their bills.
In the final part of the paper (point IV) the author has discussed in brief those limitations of the role the Sejm plays in the legislative process which are of political nature. E.g. those which hinder the deputies from far reaching motions relating to the subject matter rather than stylistic or editorial aspects of the bills. It seems that this is due to the conviction which is common among the deputies, that the bills submitted by the Council of Ministers have already been aproved by the top party authorities.

References

  1. Bańkowski T., Określenie wymagań techniczno-eksploatacyjnych na sprzęt, oprogramowanie podstawowe i użytkowe systemu „Forum” [w:] Studium potrzeb i rozwiązań systemu informatycznego Sejmu PRL, Warszawa 1972, maszynopis powielany.
  2. Burda A. (red.), Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydaw. Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1975.
  3. Ehrlich S., Praworządność. Sejm, "Książka i Wiedza", Warszawa 1956.
  4. Gebert S., Uwagi o procesie tworzenia prawa w Polsce, „Państwo i Prawo” 1973, z. 8-9, s. 86-100.
  5. Grzybowski M., Polityczne i konstytucyjne aspekty prawa inicjatywy ustawodawczej w państwie socjalistycznym, „Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Nauk Politycznych” 1974, nr 6, s. 25-44
  6. Gwiżdż A., Z zagadnień organizacji procesu legislacyjnego, „Państwo i Prawo” 1975, z. 12, s. 72-82.
  7. Gwiżdż A., Z zagadnień procedury ustawodawczej. O trybie uchwalania ustawy przez Sejm PRL, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1962, R. XXIV, z. 1, s. 31-34.
  8. Gwiżdż A., Zagadnienia parlamentaryzmu w Polsce Ludowej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1972.
  9. Jarosz Z., Możliwości i warunki, „Literatura” 1972, nr 5.
  10. Kazimierska R., Bez upiększania rzeczywistości (kontakty: Sejm - urząd), „Życie Warszawy” z 17.06.1977 r.
  11. Lange O., Znaczenie prakseologii dla ekonomii politycznej, „Materiały Prakseologiczne” 1965, nr 20.
  12. Le parlementaire. Les exigences de son information dans le monde moderne. Vol. 1, Rapports et débats: (in extenso).
  13. Luniak H., Specyfikacja podstawowych procesów informacyjnych występujących w działalności Sejmu PRL [w:] Studium potrzeb i rozwiązań systemu informatycznego Sejmu PRL, Warszawa 1972, maszynopis powielany.
  14. O dalszy socjalistyczny rozwój PRL. Uchwała VI Zjazdu PZPR, Warszawa 1971.
  15. Popkowski W., Poprawki komisji sejmowych do projektów ustaw w Sejmie II kadencji, „Państwo i Prawo” 1963 z. 7, s. 18-32.
  16. Popkowski W., Rola komisji Sejmu PRL II i III kadencji (1957-1965) w realizacji inicjatywy ustawodawczej, „Państwo i Prawo” 1966, z. 10, s. 449-464.
  17. Repel J., Z zagadnień inicjatywy ustawodawczej w europejskich państwach socjalistycznych, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Prawo” 1972, nr 38, s. 135-160.
  18. Skrzydło W., Zawadzki S., System partyjny a socjalistyczne organy przedstawicielskie, „Problemy Rad Narodowych” 1973, nr 25.
  19. Sokolewicz W., Aktualne kierunki zmian w strukturze i działalności organów przedstawicielskich, „Problemy Rad Narodowych” 1973, nr 25, s. 53-151.
  20. Stembrowicz J., Uwagi o prawie i jego stanowieniu, „Miesięcznik Literacki” 1972, nr 9.
  21. Zakrzewski W., Działalność prawotwórcza o mocy ustawy w Polsce Ludowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace prawnicze” 1963, z. 10, s. 7-72.
  22. Zakrzewski W., System przedstawicielski w praktyce, „Miesięcznik Literacki” 1972, nr 6.
  23. Zawadzki S., Mazur J., Piotrowski R., Criteria of Optimal State Decisions and Structure of Socialist Political System, Round Table Conference, University of Belgrade, May 1977.
  24. Zawadzki S., Posłowie muszą wiedzieć, „Polityka” 1973, nr 12.
  25. Zawadzki S., Przesłanki rozwoju demokracji socjalistycznej, „Miesięcznik Literacki” 1971, nr 12.
  26. Zawadzki S., Przyczynek do teorii podejmowania decyzji państwowych, „Studia Nauk Politycznych” 1975, nr 1, s. 11-27.
  27. Zawadzki S., Ranga Sejmu, „Życie Warszawy” z 19-20.03.1972 r.
  28. Zawadzki S., Z doświadczeń Sejmu w okresie 30-lecia Polski Ludowej, „Studia Iuridica” 1976, t. IV, s. 9-26.
  29. Zieleniewski J., Organizacja i zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969.
  30. Zieleniewski J., Organizacja zespołów ludzkich, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965.