Nr 4 (110) (1991)
Artykuły

Partie polityczne w polskim prawie konstytucyjnym: wczoraj, dziś, jutro

[Political parties in Polish constitutional law: yesterday, today, tomorrow]

Opublikowane 1991-04-30

Słowa kluczowe

  • partia polityczna,
  • prawo konstytucyjne,
  • pluralizm polityczny,
  • ustawodawstwo,
  • nauki polityczne,
  • political party,
  • constitutional law,
  • political pluralism,
  • legislation,
  • political science
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Partie polityczne w polskim prawie konstytucyjnym: wczoraj, dziś, jutro: [Political parties in Polish constitutional law: yesterday, today, tomorrow]. (1991). Studia Prawnicze The Legal Studies, 4 (110), 3-32. https://doi.org/10.37232/sp.1991.4.1

Abstrakt

Polski ustawodawca konstytucyjny musiał przede wszystkim udzielić odpowiedzi na pytanie podstawowe: czy sprawę bytu i funkcji partii politycznych zaliczyć do materii regulowanej ustawą zasadniczą, czy też uznać za pozostającą poza tą materią, co zresztą nie wykluczałoby jej przynajmniej częściowej regulacji w drodze ustawy bądź ustaw zwykłych. Za powściągliwością w tej mierze przemawiały bowiem poważne argumenty.

Po pierwsze, sens regulacji konstytucyjnej jak i w ogóle prawnej - był podważany ze stanowiska radykalnego liberalizmu, dostrzegającego głównie przejaw ekspresji jednego z praw człowieka, jakim jest wolność zrzeszania się i upatrującego nie bez racji w każdej regulacji prawnej groźby ograniczenia tej wolności. Zdaniem stronników tego poglądu regulacja prawna stanowiłaby przeszkodę na drodze swobodnego kształtowania się wolnościowego, pluralistycznego systemu partyjnego.

Po drugie, sam przedmiot regulacji - ten właśnie nowy system wielopartyjny daleki jest w Polsce, podobnie jak w innych państwach postkomunistycznych, od pełnej krystalizacji, znajduje się ciągle jeszcze in statu nascendi. Różnice między partią a innymi postaciami politycznego organizowania się obywateli pozostają nieostre, co utrudnia odrębne ujęcie prawnokonstytucyjne tych organizacji, które miałyby być formalnie kwalifikowane jako partie. Przypisywane zazwyczaj partiom funkcje są wypełniane z powodzeniem przez ruchy społeczne, związki zawodowe czy stowarzyszenia, gdy niektóre z organizacji określających się jako partie są w praktyce raczej wąskimi klubami.

Po trzecie wreszcie, niektórzy obserwatorzy zachodniej sceny politycznej stwierdzili we współczesnych państwach rozwiniętej demokracji zjawiska kurczenia się roli partii w tamtejszych systemach sprawowania władzy na rzecz innych form społecznego zorganizowania, jak stowarzyszenia, grupy nacisku czy inicjatywy obywatelskie', co wiązać można z innym fenomenem, dającym się określić jako postępująca dezideologizacja partii'. Wynikać to ma z malejącej adekwatności podziałów partyjnych do struktury danego społeczeństwa. Partie, jak powiadają niektórzy politolodzy, utraciły równowagę między artykulacją zróżnicowanych interesów a ich agregowaniem na rzecz agregowania. Widząc degradację współczesnych partii politycznych, odmawia się im znaczenia uzasadniającego regulację na poziomie konstytucji, dopuszczając co najwyżej - a i to nie zawsze  - „zakotwiczenie” przez wzmiankowanie w ustawie zasadniczej.

Wątpliwościom tym przeciwstawiano jednak argumenty na tyle przekonywające, że ostatecznie zadecydowały o rozstrzygnięciu sporu na korzyść zwolenników konstytucyjnych, a następnie ustawowych regulacji partii politycznych.

Wskazywano więc, że funkcja partii jako organizatorów artykulacji woli politycznej narodu (społeczeństwa) oraz ich sprzężenie z mechanizmami formowania i realizowania władzy państwowej są na tyle doniosłe, iż ich pominięcie grozi redukcją znaczenia konstytucji do roli parawanu, dekoracji, a w najlepszym razie fasady zasłaniającej rzeczywiste procesy polityczne. Partie są nie tylko formą realizacji prawa do zrzeszania się, ale przy tym wypełniają istotne funkcje publiczne, ściśle związane z władzą państwową.

Po wtóre zaś ta władza - zgodnie z deklaracjami zawieranymi w konstytucjach państw postkomunistycznych, z polską włącznie - poddana ma być rygorom „państwa prawnego”, co czyni pominięcie regulacji partii rozstrzygnięciem niekonsekwentnym wobec tego założenia ogólnego. Argument ten ma znaczenie wtedy, kiedy przyjmuje się, że podstawą systemu prawa, któremu przyznano priorytet w życiu publicznym, jest konstytucja, a dokładniej - konstytucja pisana'.

Po trzecie, w takiej regulacji chce się widzieć właśnie gwarancję pluralizmu politycznego 8, zapobiegającą odradzaniu się skłonności do monopolizowania wpływu na władzę przez jedną tylko formację, a zarazem czynnik sprzyjający organizowaniu się politycznemu obywateli w partiach, o wyraźnie określonym charakterze prawnym, funkcjach, uprawnieniach i obowiązkach.

Po czwarte, przyjęte rozwiązanie uwzględniać powinno w większym stopniu rzeczywiste potrzeby społeczne, wynikające z aktualnych, faktycznie występujących tu i teraz form życia politycznego, niż liczyć się z zastrzeżeniami doktryny i argumentami natury teoretycznej. Niezbędne jest przy tym uwzględnienie także narodowych tradycji i przyzwyczajeń, co nie oznacza mechanicznego do nich nawiązania, oraz wzięcie pod uwagę tego stanu prawnego, który chce się reformować.

Bibliografia

  1. Berndtson E., Democracy, Socialism and the Future of Political Parties, Dania, marzec 1990 r„ maszynopis powielony.
  2. Burdeau G., Traite de Science Politique. T. X, La Rebellion du Social, Paris 1977.
  3. Chojnowski A., Piłsudczycy u władzy. Dzieje BBWR, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław 1986.
  4. Cimoszewicz W., Jest potrzeba, nie ma zgody, „Prawo i Życie” z 2.12.1989 r., nr 48.
  5. Cimoszewicz W., Nasz projekt ustawy o partiach politycznych, „Trybuna Ludu” z 17.01.1990 r.
  6. Czeszejko-Sochacki Z., Projekty nowej Konstytucji. Przegląd zagadnień węzłowych, „PiP” 1991, z. 7, s. 3-14.
  7. Dehnel-Szyc M., Stachura J., Gry polityczne - orientacje na dziś, Volumen, Warszawa 1991.
  8. Dekret o stowarzyszeniach, Dz.Pr.P.P. 1919 Nr 3 poz. 88.
  9. Dubiński K., Magdalenka - transakcja epoki. Notatki z poufnych spotkań Kiszczak-Wałęsa, Warszawa 1990.
  10. Dziewattowski M.K., The Communist Party of Poland. An Outline of History, Harvard University Press, Cambridge 1976.
  11. Galli G., Storia dei partiti politici europei, Rizzoli, Milano 1989.
  12. Gebether S., Party System in Making. Poland in the Middle of 1990, b.d., maszynopis powielony.
  13. Gebether S., Political Parties and the Electoral System. The Polish Perspective, Sympozjum, Oslo 14-16.05.1991 r.
  14. Gross Z., Gross F., Socjologia partii politycznej, Nakładem Spółdzielni Księgarskiej "Czytelnik", Kraków 1946.
  15. Grzybowski M., The Polish Party System in Transition [w:] S. Berglund, M. Grzybowski, J.A. Dellenbrant, M. Bankowicz, East European Multi-Party System, Finnish Soc. of Sciences and Letters, Helsinki 1988.
  16. Grzybowski M.T., Political Parties as Links between the Society and the Political System, Oslo 14-16.05.1991 r.
  17. Haimai G., The Freedom of Assebly and Association, b.d., maszynopis powielony.
  18. Hall A., Projektować będzie życie, „Tygodnik Solidarność” z 6.10.1989 r., nr 19.
  19. Hall A., Rządowe spojrzenie na partie polityczne, „Trybuna Ludu” z 20-21.01.1990 r.
  20. Heidar K., Should the Parties be Incorporated in the Written Constitution?, Oslo 14-16.05.1991 r.
  21. Jackiewicz Z., O definicji partii politycznych, „PiP” 1990, z. 5.
  22. Janicki L., Wprowadzenie [w:] L. Janicki (red.), Ustawa o partiach politycznych w RFN i przepisy uzupełniające, zbiór tekstów, Poznań 1989.
  23. Jaskiernia J., Zasada pluralizmu politycznego w projektach nowej Konstytucji RP, „PiP” 1991, z. 10, s. 16-25.
  24. Kruk M., Partie, państwo, pieniądze, „Kultura” z 16.02.1990 r., nr 7.
  25. Kruk M., Zmiany w Konstytucji, „Kultura” 1989 nr 50.
  26. Kurczewski J., Piekło polskiej polityki, „Życie Warszawy” z 10.05.1991 r.
  27. Łopuchowska K., Koniec sporów - partie polityczne mogą zarabiać, „Rzeczpospolita” z 16.05.1990 r.
  28. Mordwiłko J., Prezydium Krajowej Rady Narodowej [w:] A. Burda (red.), Krajowa Rada Narodowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1976.
  29. Murillo-Castano G., The Role of Political Parties: Prospect for Partisan Democratic Strengthening in Latin America, Budapest 30 VII-2 VIII 1991, maszynopis powielony.
  30. Najder Z., Wielkie przyspieszenie, „Tygodnik Solidarność” z 1.09.1989 r.
  31. Nowotarski B., Czas partii politycznych, „Polityka” z 23.02.1991 r., nr 8.
  32. Obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 marca 1990 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, Dz.U. 1990 Nr 23 poz. 138.
  33. Olszewski J., Legislacyjny niewypał, czyli ustawa o partiach politycznych, „Rzeczpospolita” z 19.09.1990 r.
  34. Oświadczenie Komisji Politycznej Komitetu Obywatelskiego przy Przewodniczącym NSZZ „Solidarność”, „Trybuna” z 22.08.1990 r.
  35. Partie według senatorów, „Trybuna” z 13-14.06.1990 r.
  36. Pismo Konferencji Episkopatu Polski z 26 I 1976 r. do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Nadzwyczajnej, „Pismo Okólne” nr 5/90/1145.
  37. Podemski S., Ustawa o partiach - krój nie na miarę, „Polityka” z 2.09.1989 r., nr 35.
  38. Preambuła węgierskiej ustawy XXXIII z 1989 r. o działalności i gospodarce partii, „Magyar Közlöny” z 30.10.1989 r., nr 77.
  39. Roboczy projekt ustawy o partiach, „Rzeczpospolita” z 10.04.1990 r.
  40. Rykowski Z., Sokolewicz W., Państwo a partie w systemie politycznym współczesnego kapitalizmu [w:] M. Gulczyński (red.), O kapitalizmie współczesnym, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1981.
  41. Sokolewicz W., Pluralizm polityczny a ochrona praworządności. Z doświadczeń hiszpańskiego konstytucjonalizmu [w:] L. Antonowicz i in. (red.), Państwo - ustrój - konstytucja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1991.
  42. Sokolewicz W., Rzeczpospolita Polska - demokratyczne państwo prawne. Uwagi na tle ustawy z 29 XII 1989 o zmianie Konstytucji, „PiP” 1990 z. 4, s. 12-29.
  43. Sokolewicz W., System polityczny PRL jako przedmiot regulacji konstytucyjno- prawnej [w:] W. Sokolewicz (red.), Założenia systemu politycznego PRL, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, „Studia Konstytucyjne” 1989, t. 2.
  44. Straszun B.A., Konstitucyonnyje pieriemieny w Wostocznoj Jewropie, Moskwa 1991.
  45. Svasand L., Political Parties and the Electoral System, Sympozjum, Oslo 14-16.05.1991 r.
  46. Szacki J., Partie czy ruchy społeczne, „Rzeczpospolita” z 24.07.1990 r.
  47. Szewcow L., ZSRR - kryzys władzy, „Izwestija” 1990 nr 261.
  48. Szymczycha D., Ruch jest wszystkim, partie niczym, „Trybuna” z 23.03.1990 r.
  49. Ujazdowski K.M., Jaka ustawa o partiach?, „Rzeczpospolita” z 16.05.1990 r.
  50. Urbaniak M., Wątpliwości z pozycji praktyka, „Rzeczpospolita” z 13.08.1990 r.
  51. Ustawa o partiach jednak potrzebna, „Rzeczpospolita” z 11.04.1990 r.
  52. Ustawa z dnia 3 marca 1990 r. o wyborach do Wielkiego Zgromadzenia Narodowego, „Dyrżaven Westnik” nr 28.
  53. Ustawa z dnia 20 grudnia 1989 r. o zmianie ustaw - Prawo o ustroju sądów powszechnych, o Sądzie Najwyższym, o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, o Trybunale Konstytucyjnym, o ustroju sądów wojskowych i Prawo o notariacie, Dz.U. 1989 Nr 73 poz. 436.
  54. Ustawa z dnia 22 marca 1990 r. o zmianie ustawy o Prokuraturze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenie oraz ustawy o Sądzie Najwyższym, Dz.U. 1990 Nr 20 poz. 121.
  55. Ustawa z dnia 28 lipca 1990 r. o partiach politycznych, Dz.U. 1990 Nr 54 poz. 312.
  56. Ustawa z dnia 29 grudnia 1989 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Dz.U. Nr 75, poz. 444.
  57. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, Dz.U. 1990 Nr 30 poz. 179.
  58. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa, Dz.U. 1990 Nr 30 poz. 180.
  59. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, Dz.U. 1989 Nr 20 poz. 104.
  60. Valen H., Political Parties as Links between Society and Governmental Institutions, Oslo 14-16.05.1991 r., maszynopis powielony.
  61. W sobotę w Sejmie. Finał prac nad ustawą o partiach politycznych, „Rzeczpospolita” z 30.07.1990 r.
  62. Wachlowski Z., Stronnictwa polityczne w państwie współczesnym, Księgarnia Powszechna, Warszawa-Kraków 1939.
  63. Winczorek P., Ordynacja wyborcza - wnioski z trzech kampanii, „Rzeczpospolita” z 21.01.1991 r.
  64. Winczorek P., Problem ustawowej regulacji położenia partii politycznych w Polsce, „PiP” 1990 z. 1, s. 3-15.
  65. Winczorek P., Wróćmy do normalności. Prawo o partiach politycznych pilnie potrzebne, „Prawo i Życie” 1989 nr 34.
  66. Wojtas A., Partie polityczne a państwo, „Kierunki” z 21.08.1983 r., nr 34.
  67. Wyjaśnienie Biura Trybunału Konstytucyjnego, polemiczne wobec tego Oświadczenia, „Trybuna” z 23.08.1990 r.
  68. Wystąpienie posła W. Cimoszewicza w sprawie przynależności partyjnej ministra sprawiedliwości W. Chrzanowskiego, „Trybuna” z 13.02.1991 r.