No. 1 (171) (2007)
Artykuły

Opodatkowanie działalności rolniczej podatkiem od towarów i usług

[Taxation of agricutur activity value added tax]

Beata Jeżyńska
Maria Curie-Skłodowska University in Lublin

Published 2007-04-29

Keywords

  • agricultural produce,
  • European Communities law,
  • value added tax,
  • directives

How to Cite

Opodatkowanie działalności rolniczej podatkiem od towarów i usług: [Taxation of agricutur activity value added tax]. (2007). Studia Prawnicze The Legal Studies, 1 (171), 115-144. https://doi.org/10.37232/sp.2007.1.6

Abstract

In accordance with the provisions of Art. 93 and 94 of the Romę Treaty, the regulations of the EU Member States on indirect taxes are fully harmonized, as far as it is necessary for free trading of goods and services without frontier control limitations. The harmonization of value added tax regulations is of fundamental significance in the tumover of agricultural products. The most important regulation for valid Community VAT taxation system is the Sixth Council Directive 77 / 388 / EEC of 17-th May 1977 on the harmonization of the laws of Member States relating to turnover taxes - Common system of value added tax: uniform basis of assessment. The agricultural production was included in the Community value added tax system. A special simplified system of VAT assessment and collection for agricultural producers was formed, complementary to the generał system. 

The simplified Community VAT taxation system of agricultural production is construed on two basie assumptions. Firstly- the reduction of excessive complications resulting from generał principles of taxation; secondly-partial tax refund for lump-sum agricultural taxpayers of value added tax paid for the purchase of means necessary for agricultural production.

The concept of VAT taxation of agricultural activities in Polish law has evolved, a evidenced in successive statutory norms of indirect taxes. The harmonization of Polish and Community regulations, relating to the taxation of agricultural producers, was finally effected in the VAT law of 11-th March 2004. Delivery of agricultural products and agricultural services are considered as subject to value added tax, as stipulated in the Sixth Council Directive. The taxation rules are however varied. Farmers subject to special producers are named lump-sum taxpayers; other farmers are taxed according to generał rules. The taxation method, on the day when the VAT regulations is agriculture came in force, was so constructed that almost all existing agricultural producers became ex lege lump-sum taxpayers.

The VAT law proved elear inconsistencies in the definition of such elementary terms as agricultural activity, agricultural household and lump-sum farmer. The object of taxation is also not defined in conformity with the reąuirements of levy law.

As shown above, there is no fixed normative concept of treating agricultural producers as entrepreneurs, neither are their production and the production effects considered as business activity. Conseąuently, no fixed normative concept of VAT taxation has been developed.

References

  1. Aron W., VAT Experiences of some European Countries, Deser 1982.
  2. Maruchin W., VAT - harmonizacja polskiego prawa podatkowego z prawem Unii Europejskiej, Warszawa 1998.
  3. Gotz-Kozierkiewicz D., Podatek od wartości dodanej, „Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa” 1990, nr 9.
  4. Jargiełło A., Podatek od towarów i usług w rolnictwie elementem dostosowawczym do systemu podatkowego krajów Unii Europejskiej, [w:] Szanse i zagrożenia dla krajowego ogrodnictwa po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, Materiały III Ogólnopolskiej Konferencji Ogrodniczej, Lublin 13-14 grudnia 2000.
  5. Kozłowska B., Stan dostosowania prawa polskiego do regulacji wspólnotowych w zakresie podatku od towarów i usług w rolnictwie, [w:] R. Budzinowski, A. Zieliński (red.), Prawo Rolne. Problemy teorii i praktyki, Wydaw. Stowarzyszenia Notariuszy Rzeczypospolitej Polskiej - Rejent, Kluczbork 2000.
  6. Szósta Dyrektywa Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), Dz.Urz. L 145 z 13 czerwca 1977.
  7. Dyrektywa Rady z dnia 19 października 1992 r. (2/77/EEC) w sprawie uzupełnienia wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i w sprawie zmiany VI Dyrektywy; zbliżenie stawek podatkowych (Dz.Urz. L 384 z 31 października 1992.
  8. Dziesiąta Dyrektywa Rady z dnia 31 lipca 1984 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych, zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG– zastosowanie podatku od wartości do danej do wynajmu rzeczy ruchomych (84/386/EWG), Dz.Urz. EWG L 208/58.
  9. Trzynasta dyrektywa Rady z dnia 17 listopada 1986 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych – warunki zwrotu podatku od wartości dodanej podatnikom niemającym siedziby na terytorium Wspólnoty (86/560/EWG), Dz.Urz. EWG L 326/40.
  10. Blachowicz A., [w:] K. Sachs (red.), VI Dyrektywa VAT, Warszawa 2003.
  11. Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen przeciwko Minister van Financiën. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym: Hoge Raad - Niderlandy. Sprawa 268/83.
  12. Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 29 lutego 1996 r. w prawie Intercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) przeciwko Belgische Staat. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym: Rechtbank van eerste aanleg Brugge - Belgia. Sprawa C-110/94.
  13. Sachs K. (red.), Komentarz do Dyrektywy Rady Unii Europejskiej dotyczący wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Warszawa 2003.
  14. Wyrok z dnia 8 lutego 1990 r. pomiędzy Staatsecretaris van Financien Shipping and Forwarding Enterprise Safe BV. Wyrok C-320/88.