Nr 1-4 (123-126) (1995)
Artykuły

Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Zagadnienia ustrojowe

[Sole shareholder company of the State Treasury. Systemic issues]

Opublikowane 1995-12-30

Słowa kluczowe

  • Skarb Państwa,
  • spółka jednoosobowa,
  • prawo spółek,
  • osoba prawna,
  • State Treasury,
  • sole shareholder company,
  • corporate law,
  • legal person
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Zagadnienia ustrojowe: [Sole shareholder company of the State Treasury. Systemic issues]. (1995). Studia Prawnicze The Legal Studies, 1-4 (123-126), 5-23. https://doi.org/10.37232/sp.1995.1-4.1

Abstrakt

Jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa mogą być tylko spółki z o.o. oraz spółki akcyjne. W konsekwencji jednoosobowa spółka Skarbu Państwa jest zawsze osobą prawną w rozumieniu art. 33 k.c.

Jednoosobowa spółka Skarbu Państwa może być utworzona tylko w przypadku, w którym przepis zezwala na jej ,,zawiązanie". Przepisami tymi są, z wyjątkiem art. 158 ust. 1 i 2 k.h., przepisy o charakterze szczególnym zawarte bądź w kodeksie handlowym (art. 308 zd. 3) bądź w ustawach szczególnych, z których do najważniejszych należą: ustawa o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (art. 5, 6 i 16) oraz prawo bankowe (art. 86[2]). Przy tworzeniu jednoosobowych spółek Skarbu Państwa regułą jest decydujący współudział naczelnych organów administracji państwowej (art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz art. 36[2] pkt pr.bank.). Niejednokrotnie jednoosobowe spółki Skarbu Państwa Są tworzone przez akty normatywne (ustawy lub rozporządzenia) zawierające normy o charakterze indywidualnym.

Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są właścicielami mienia przydzielonego im w chwili ich utworzenia lub nabyte go później. Mienie to jest mieniem państwowym w rozumieniu art. 44[2] § 1 k.c.

Do organów jednoosobowych spółek Skarbu Państwa odnoszą się wprost przepisy kodeksu handlowego o organach spółki z o.o. i spółki akcyjnej, chyba że przepisy szczególne wprowadzają od nich odstępstwa. W praktyce jednak funkcjonowanie organów tych spółek znacznie odbiega od zasad kodeksu handlowego. W charakterze zgromadzenia wspólników oraz walnego zgromadzenia akcjonariuszy występują urzędnicy ministerstw, którym dana jednoosobowa spółka Skarbu Państwa jest podporządkowana ze względów branżowych. Ministerstwa niejednokrotnie ingerują w bieżącą działalność jednoosobowych spółek Skarbu Państwa bądź bezpośrednio jako przedstawiciele jedynego akcjonariusza pod postacią zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia akcjonariuszy, bądź przez całkowicie od nich zależne rady nadzorcze. Ingerencje te w praktyce bardzo ograniczają samodzielność jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, a w konsekwencji ich odrębność od Skarbu Państwa i innych państwowych osób prawnych. Prowadzi to do ponownego skupienia w ręku rządowych organów administracji gospodarczej funkcji imperium i funkcji dominium.

Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa najczęściej powstają w wyniku komercjalizacji, tj. przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej osoby prawnej, np. banku państwowego, w spółkę. Z założenia miałoby to stanowić pierwszy krok do późniejszej prywatyzacji tej spółki. Prywatyzacja powinna nastąpić w stosunkowo krótkim terminie, określonym ustawowo. W praktyce terminy te często nie są dotrzymywane. Forma prawna jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, zamiast mieć charakter przejściowy, zaczyna stawać się także formą trwałą; jednoosobowe spółki Skarbu Państwa tworzone poza procesem prywatyzacji są najczęściej ich docelową formą prawną, a w każdym razie nie przewiduje się ich rychłej prywatyzacji. Zauważyć wreszcie można próby wykorzystywania formy jednoosobowych spółek Skarbu Państwa do etatyzacji jednostek państwowych uprzednio skomercjalizowanych.

Zamierzenia takie należy uznać, za sprzeczne z dążeniem do rozwijania w Polsce gospodarki wolnorynkowej.

 

Only limited liability companies and joint stock companies can be sole shareholder companies of the State Treasury. Consequently, the sole shareholder company of the State Treasury is always a legal entity within the meaning of Article 33 of the Civil Code.

The sole shareholder company of the State Treasury may only be established where a provision allows it to be “incorporated”. These provisions are, with the exception of Article 158(1) and (2) of the Commercial Code, provisions of a special nature contained either in the Commercial Code (Article 308 sentence 3) or in special acts, the most important of which are the Acts on Privatisation of State Enterprises (Articles 5, 6 and 16) and the Banking Law (Article 86[2]). When establishing sole shareholder companies of the State Treasury, the rule is decisive participation of the chief bodies of state administration (Article 5(1) and Article 6(1) of the Act on Privatisation of State Enterprises and Article 36[2] of the Banking Law). Sole shareholder companies of the State Treasury are often created by normative acts (acts or regulations) containing norms of an individual nature.

Sole shareholder companies of the State Treasury own the property allocated to them at the time of their establishment or acquired later. This property is state property within the meaning of Article 44[2] § 1 of the Civil Code.

The provisions of the Commercial Code on the bodies of a limited liability company and a joint-stock company apply directly to the bodies of sole shareholder companies of the State Treasury, unless special provisions introduce exceptions thereto. In practice, however, the functioning of the bodies of these companies deviates significantly from the principles of the Commercial Code. Officials of the ministries to which the sole shareholder company of the State Treasury in question is subordinated for industry reasons act as the shareholders’ assembly and the general meeting of shareholders. Ministries frequently intervene in the day-to-day operations of the sole shareholder companies of the State Treasury either directly as representatives of the sole shareholder in the form of a shareholders’ meeting or the general meeting of shareholders, or through supervisory boards entirely dependent on them. These interferences in practice severely limit the independence of sole shareholder companies of the State Treasury and, consequently, their separateness from the State Treasury and other state legal entities. This leads to a refocusing of the functions of the empire and the functions of the dominion in the hands of the government economic administration bodies.

Sole shareholder companies of the State Treasury are most often established as a result of commercialisation, i.e. the transformation of a state-owned enterprise or other state-owned legal entity, such as a state-owned bank, into a company. By assumption, this would be the first step towards the subsequent privatisation of this company. Privatisation should take place within a relatively short statutory timeframe. In practice, these deadlines are often not met. The legal form of sole shareholder companies of the State Treasury, instead of being temporary, is also beginning to become a permanent form; sole shareholder companies of the State Treasury created outside the privatisation process are most often their target legal form, and in any case their imminent privatisation is not envisaged. Finally, one can note attempts to use the form of sole shareholder companies of the State Treasury to etatisation of previously commercialised state entities.

Such intentions should be regarded as contrary to the desire to develop a free market economy in Poland.

Bibliografia

  1. Allerhand M., Kodeks handlowy. Komentarz, Lwów 1935.
  2. Dubowski P., Przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, „Rejent” 1992, nr 6, s. 76-94.
  3. Dziurzyński T., [w:] T. Dziurzyński, Z. Fenichel, M. Honzatko (oprac.), Kodeks handlowy. Komentarz, t. I, Księgarnia Powszechna, Kraków 1936.
  4. Góralczyk W., Komentarz do ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, Twigger, Warszawa 1991.
  5. Grzybowski S., Dzieje prawa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo, Wrocław 1981.
  6. Guhl T., Das Schweizerische Obligationenrecht. Mit Einschluss des Handels-und Wertpapierrechts, wyd. 8, Schulthess Polygraphischer, Zurich 1991.
  7. Huffer U., Aktiengesetz, Beck, Munchen 1993.
  8. Ignatowicz J., Prawo rzeczowe, wyd. 2, PWN, Warszawa 1994.
  9. Jakubecki A., Skubisz R., [w:] R. Skubisz (red.), Zarys prawa spółek, wyd. 3, Meritum, Lublin 1994.
  10. Kidyba A., [w:] R. Skubisz (red.), Zarys prawa spółek, wyd. 3, Meritum, Lublin 1994.
  11. Merle Ch., Droit commerical. Societes commerciales, wyd. 4, Paris 1994.
  12. Morys L., Szczególny status prawny jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu. Państwa powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego, „Przegląd Prawa Handlowego” 1995, nr 4, s. 15-26.
  13. Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 20 września 1993 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U. 1993 Nr 106, poz. 482.
  14. Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 1986 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1982 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów oraz uprawnień Ministra Finansów i podległych mu organów w zakresie kontroli finansowej, Dz.U. 1986 Nr 18, poz. 96.
  15. Obwieszczenie Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 20 lipca 1992 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o Narodowym Banku Polskim, Dz.U. 1992 Nr 72, poz. 360.
  16. Obwieszczenie Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 20 lipca 1992 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo bankowe, Dz.U. 1992 Nr 72, poz. 359.
  17. Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 1995 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o samorządzie terytorialnym, Dz.U. 1996 Nr 13, poz. 74.
  18. Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 marca 1994 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych, Dz.U. 1994 Nr 58, poz. 239.
  19. Obwieszczenie przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 7 listopada 1987 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, Dz.U. 1987 Nr 35, poz. 201.
  20. Radwański Z., Prawo cywilne - część ogólna, wyd. 2, C.H. Beck, Warszawa 1994.
  21. Schmidt K., Gesellschaftsrecht, C. Heymann, Koln 1986.
  22. Sołtysiński S., [w:] S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy. Komentarz, t. 1, C. H. Beck, Warszawa 1994.
  23. Sołtysiński S., [w:] S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy. Komentarz, t. 2, C. H. Beck, Warszawa 1996.
  24. Sołtysiński S., Szwaja J., [w:] S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy. Komentarz, t. 1, C. H. Beck, Warszawa 1994.
  25. Szwaja J., [w:] S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy. Komentarz, t. 2, C. H. Beck, Warszawa 1996.
  26. Tomaszewski P., Pominięcie osobowości prawnej spółki w prawie USA, cz. I, „Przegląd Prawa Handlowego” 1995, nr 10, s. 16-21.
  27. Tomaszewski P., Pominięcie osobowości prawnej spółki w prawie USA, cz. II, „Przegląd Prawa Handlowego” 1995, nr 11, s. 14-19.
  28. Tupin R., Spółki prawa handlowego z udziałem państwa, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1993, nr 6, s. 2-7.
  29. Uchwała składu siedmiu sędziów SN z 17 listopada 1993 r., I KZP 18/93, OSN Izba Karna i Izba Wojskowa 1993, z. 11-12, poz. 65.
  30. Uchwała SN z 10 stycznia 1992 r., III CZP 140/91, OSN Izba Cywilna 1992, z. 6, poz. 109.
  31. Uchwała SN z 19 maja 1992 r., III CZP 49/92, OSN Izba Cywilna 1992, z. 11, poz. 200.
  32. Ustawa z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, Dz.U. 1990 Nr 51, poz. 298.
  33. Ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie, Dz.U. 1995 Nr 147, poz. 713.
  34. Ustawa z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym, Dz.U. 1991 Nr 60, poz. 253.
  35. Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, Dz.U. 1995 Nr 4, poz. 18.
  36. Ustawa z dnia 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej, Dz.U. 1990 Nr 59, poz. 344.
  37. Ustawa z dnia 29 grudnia 1982 r. o urzędzie Ministra Finansów oraz urzędach i izbach skarbowych, Dz.U. 1982 Nr 45, poz. 289.
  38. Wiesner G., [w:] M. Hoffmann-Becking (red.), Münchener Handbuch des Gesellschaftsrechts Band 4, Aktiengesellschaft, Munchen.
  39. Wiśniewski A., Prawo o spółkach. Podręcznik praktyczny, t. II, Poltext, Warszawa 1991.
  40. Włodyka S., Prawo spółek, Instytut Prawa Spółek i Inwestycji Zagranicznych, Kraków 1991.