Opublikowane
1979-04-30
Słowa kluczowe
- ochrona konsumenta ,
- gwarancje procesowe,
- przedsiębiorstwo,
- consumer protection,
- procedural guarantees,
- enterprise
...Więcej
Less
Abstrakt
Cywilnoprawny charakter stosunku między przedsiębiorstwem handlowym lub usługowym a indywidualnym konsumentem sprawia, że główną drogą przewidzianą w przepisach prawa dla dochodzenia roszczeń wynikających z tych stosunków jest droga postępowania sądowego. Obserwacja praktyki dowodzi jednak, że sytuacje sporne wynikające między tymi przedsiębiorstwami a konsumentami są rozwiązywane w większości przypadków bez udziału sądów cywilnych. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy stroną zgłaszającą roszczenie jest konsument.
Bibliografia
- Grygolajtys Ł., Rękojmia i gwarancja. Bez taryfy ulgowej dla bubli, „Gazeta Prawnicza” 1977, nr 23.
- Hippel E.V., Besserer Rechtsschutz des Verbrauchers?, „ Rabels Zeitschrift für ausländisches und internationales Privatrecht ” 1973, z. 2-3.
- Hippel E.V., Grundfragen des Verbraucherschutzes, „Juristenzeitung” 1972, nr 14, s. 417-423.
- Ignatowicz J. (red.), System prawa cywilnego. Część ogólna, t. I, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1977.
- Instrukcja nr 1 MHW z 20 stycznia 1971 r. w sprawie załatwiania w sklepach reklamacji jakościowych artykułów spożywczych, zgłaszanych przez kupujących, Dz. Urz. MHW Nr 26, poz. 210.
- Instrukcja nr 2 MHW z 29 czerwca 1968 r. w sprawie załatwiania w sklepach jakościowych reklamacji nabywców oraz zamiany artykułów przemysłowych, Dz. Urz. MHW Nr 26, poz. 53.
- Kaliciuk S. (oprac.), Wykorzystanie książek skarg i wniosków, BWzK „Opinia”, Warszawa 1973.
- Lang J., Struktura prawna skargi w prawie administracyjnym, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydaw., Wrocław 1972.
- Obwieszczenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 25 sierpnia 1969 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 25 lutego 1958 r. o Państwowej Inspekcji Handlowej, Dz.U. 1969 Nr 26, poz. 206.
- Uchwała nr 198 Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1973 r. w sprawie detalicznej sprzedaży oraz świadczenia usług dla ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej na warunkach kredytu ratalnego, M.P. 1973 Nr 37, poz. 225.
- Zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 1 września 1971 r. w sprawie książek skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, M.P. 1971 Nr 47, poz. 305.
- Zarządzenie nr 40 Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 maja 1966 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów w zakresie sprzedaży przez placówki handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, M.P. 1966 Nr 24, poz. 123.
- Zedler F., Ochrona praw konsumenta w sądowym postępowaniu cywilnym, „Studia Prawnicze” 1979, nr 3, 21-43.