Nr 3 (61) (1979)
Artykuły

Procesowe gwarancje ochrony interesu konsumenta w stosunkach z przedsiębiorstwami handlowymi i usługowymi

[Procedural protection of the Consumer in his relations with trade and service enterprises]

Opublikowane 1979-04-30

Słowa kluczowe

  • ochrona konsumenta ,
  • gwarancje procesowe,
  • przedsiębiorstwo,
  • consumer protection,
  • procedural guarantees,
  • enterprise
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Procesowe gwarancje ochrony interesu konsumenta w stosunkach z przedsiębiorstwami handlowymi i usługowymi: [Procedural protection of the Consumer in his relations with trade and service enterprises]. (1979). Studia Prawnicze The Legal Studies, 3 (61), 45-57. https://doi.org/10.37232/sp.1979.3.4

Abstrakt

Cywilnoprawny charakter stosunku między przedsiębiorstwem han­dlowym lub usługowym a indywidualnym konsumentem sprawia, że główną drogą przewidzianą w przepisach prawa dla dochodzenia ro­szczeń wynikających z tych stosunków jest droga postępowania sądo­wego. Obserwacja praktyki dowodzi jednak, że sytuacje sporne wyni­kające między tymi przedsiębiorstwami a konsumentami są rozwiązywa­ne w większości przypadków bez udziału sądów cywilnych. W szczegól­ności dotyczy to sytuacji, gdy stroną zgłaszającą roszczenie jest konsument.

Bibliografia

  1. Grygolajtys Ł., Rękojmia i gwarancja. Bez taryfy ulgowej dla bubli, „Gazeta Prawnicza” 1977, nr 23.
  2. Hippel E.V., Besserer Rechtsschutz des Verbrauchers?, „ Rabels Zeitschrift für ausländisches und internationales Privatrecht ” 1973, z. 2-3.
  3. Hippel E.V., Grundfragen des Verbraucherschutzes, „Juristenzeitung” 1972, nr 14, s. 417-423.
  4. Ignatowicz J. (red.), System prawa cywilnego. Część ogólna, t. I, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1977.
  5. Instrukcja nr 1 MHW z 20 stycznia 1971 r. w sprawie załatwiania w sklepach reklamacji jakościowych artykułów spożywczych, zgłaszanych przez kupujących, Dz. Urz. MHW Nr 26, poz. 210.
  6. Instrukcja nr 2 MHW z 29 czerwca 1968 r. w sprawie załatwiania w sklepach jakościowych reklamacji nabywców oraz zamiany artykułów przemysłowych, Dz. Urz. MHW Nr 26, poz. 53.
  7. Kaliciuk S. (oprac.), Wykorzystanie książek skarg i wniosków, BWzK „Opinia”, Warszawa 1973.
  8. Lang J., Struktura prawna skargi w prawie administracyjnym, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydaw., Wrocław 1972.
  9. Obwieszczenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 25 sierpnia 1969 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 25 lutego 1958 r. o Państwowej Inspekcji Handlowej, Dz.U. 1969 Nr 26, poz. 206.
  10. Uchwała nr 198 Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 1973 r. w sprawie detalicznej sprzedaży oraz świadczenia usług dla ludności przez jednostki gospodarki uspołecznionej na warunkach kredytu ratalnego, M.P. 1973 Nr 37, poz. 225.
  11. Zarządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 1 września 1971 r. w sprawie książek skarg i wniosków w uspołecznionych placówkach handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, M.P. 1971 Nr 47, poz. 305.
  12. Zarządzenie nr 40 Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 maja 1966 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów w zakresie sprzedaży przez placówki handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, M.P. 1966 Nr 24, poz. 123.
  13. Zedler F., Ochrona praw konsumenta w sądowym postępowaniu cywilnym, „Studia Prawnicze” 1979, nr 3, 21-43.