Nr 1-2 (143-144) (2000)
Artykuły

Źródła prawa w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego

[Sources of law in the light of the case law of the Constitutional Tribunal]

Opublikowane 2000-06-30

Słowa kluczowe

  • moc wiążąca orzeczeń TK,
  • hierarchia norm prawnych,
  • Trybunał Konstytucyjny,
  • konstytucja,
  • system źródeł prawa,
  • binding force of the judgments of the Constitutional Tribunal,
  • hierarchy of legal norms,
  • Polish Constitutional Court,
  • constitution,
  • sources of law system
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Źródła prawa w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego: [Sources of law in the light of the case law of the Constitutional Tribunal]. (2000). Studia Prawnicze The Legal Studies, 1-2 (143-144), 5-62. https://doi.org/10.37232/sp.2000.1-2.1

Abstrakt

Powszechnie w literaturze prawniczej krytykowano w przeszłości niejasne relacje między aktami prawnymi oraz niezgodne z konstytucją formy tworzenia prawa przez pozakonstytucyjne organy państwa, co prowadziło do tzw. ,,rozchwiania” i ,,otwarcia” systemu źródeŁ prawa. Postulaty de lege ferenda fundamentali zmierzały więc do tzw. ,,zamknięcia” systemu źródeł prawa, tzn. do: 1) wyczerpującego wymienienia w konstytucji form tworzenia prawa (określenie wszystkich aktów prawotwórczych); 2) wyposażenia konkretnych podmiotów w kompetencje do wydawania określonych aktów normatywnych; 3) określenia zakresu spraw, które mogłyby być normowane poszczególnymi rodzajami aktów normatywnych; 4) ustalenia relacji między tymi aktami prawa.

Celem tych postulatów było też dążenie do podkreślenia znaczenia prawa w kształtowaniu stosunków między jednostką i państwem oraz wyraźne ustalenie zasad budowy systemu źródeł prawa.

Z postulatami nauki pozostawało w zgodzie stanowisko Trybunału Konstytucyjnego, który już w pierwszym orzeczeniu z 28 maja 1986 r. (U 1/86) musiał zająć stanowisko dotyczące budowy systemu źródeł prawa w Polsce. Stwierdził on wówczas, że hierarchiczna budowa systemu źródeł prawa jest podstawowy m założeniem ustroju u prawotwórstwa w konstytucji.  Wyobrażenie o zasadach budowy systemu prawa Trybunał wyraził m.in. na przykładzie akceptowanych społecznie ,,samoistnych” aktów normatywnych administracji, dotyczących uprawnień obywateli. W orzeczeniu z 9 maja 1989 r. (Kw. 1/89) wypowiedziany został pogląd, że stanowisko, iż podstawą działalności organów administracji państwowej w zakresie przyznawania uprawnień obywatelowi mogą być ,,samoistne” akty normatywne administracji tylko pozornie wydaje się zgodne z naczelną zasadą systemu prawnego - zasadą praworządności.

Prowadzi to bowiem z jednej strony do przyznania obywatelowi uprawnienia, z drugiej jednak strony uzależnia realizację określonych praw w danej dziedzinie od reglamentacyjnej działalności organów administracji państwowej. Skutkuje zatem w istocie ograniczeniem swobód obywatelskich. Podzielając pogląd nauki, że ład w budowie porządku prawnego jest samoistnym dobrem społecznym o wyznaczonych granicach nienaruszalności tego dobra, Trybunał przyjął, że zobowiązanie podporządkowanych organów administracji państwowej wewnętrznym aktem kierowania, by przyznawały obywatelom określone korzyści mimo braku w tym względzie merytorycznej podstawy w ustawie zwvkłej, jest przykładem ,,zastępowania'' ustawy przez formy kierowniczego działania nie mającego charakteru prawotwórczego. Stąd „takie postępowanie ma obiektywny sens naruszania zasad budowy systemu prawa i musi być ocenione negatywnie nawet wówczas, gdy osiągane w ten sposób skutki czynią zadość społecznemu odczuciu słuszności i z tego punktu widzenia spotykają się ze społeczną aprobatą”. Trybunał w orzeczeniu tym odmówił więc charakteru prawotwórczego wewnętrznym aktom kierowania pochodzącym od organów administracji państwowej. ograniczając zaś normatywne znaczenie ,,samoistnych” źródeł prawa administracji, opowiadał się wyraźnie za koncepcją wyłączności ustawy w kształtowaniu praw obywateli. Wyrażona została w ten sposób pewna koncepcja budowy, charakteru i treści źródeł prawa, która rozwinęła się i utrwaliła w orzecznictwie Trybunału. W orzecznictwie tym m.in. charakteryzowano strukturę systemu źródeł prawa, moc prawną poszczególnych żródeł, miejsce i znaczenie konstytucji oraz tzw. zasadę prymatu ustawy i zasadę wyłączności materii ustawowej, a także ograniczano rolę ,,samoistnych” źródeł prawa, formułowano warunki prawidłowego (konstytucyjnego) upoważnienia ustawowego oraz warunki konstytucyjności i legalności aktów podustawowych.

Na podstawie analizy wcześniejszego orzecznictwa Trybunału, tj. sprzed wejścia w życie Konstytucji RP z 1997 r' można powiedzieć, że organ opowiadał się za koncepcją systemu źródeł prawa, który charakteryzowały: 1) najwyższa moc konstytucji w porządku prawnym; 2) prymat ustawy i wyłączność ustawy w określaniu praw i obowiązków obywateli i ich relacji z organami państwa; 3) dopuszczalność regulowania praw i obowiązków obywateli na podstawie ustawodawstwa delegowanego (rozporządzenia), ale tylko w granicach i na podstawie ustaw; 4) zasadniczo niedopuszczalność subdelegacji.

 

The legal literature in the past criticised the unclear relationship between legal acts and the unconstitutional forms of lawmaking by extra-constitutional state organs, leading to the so-called 'unbalancing' and 'opening up' of the law source system. The postulates de lege ferenda fundamentali thus aimed at the so-called ‘closure’ of the system of sources of law, i.e. to: 1) the exhaustive listing in the Constitution of the forms of lawmaking (identification of all lawmaking acts); 2) the endowment of specific entities with the competence to issue specific normative acts; 3) the determination of the scope of matters that could be normalised by particular types of normative acts; 4) the determination of the relationship between these acts of law.

These demands also sought to emphasise the importance of the law in shaping the relationship between an individual and the state and to clearly establish the principles for the construction of a system of sources of law.

The position of the Constitutional Tribunal, which already in its first ruling of May 28, 1986 (U 1/86) had to take a position on the construction of the system of sources of law in Poland, was in agreement with the postulates of science. At the time, it stated that the hierarchical structure of the system of sources of law was a basic assumption of the system of lawmaking in the Constitution.  The Tribunal's concept of the principles of the construction of a system of law was expressed, inter alia, based on the example of the socially accepted 'self-contained' normative acts of the administration concerning the rights of citizens. In the ruling of May 9, 1989 (Kw. 1/89), the view was expressed that the position that the basis for the activity of state administrative bodies in granting rights to a citizen may be 'self-contained' normative acts of the administration only apparently appears to be consistent with the supreme principle of the legal system – the rule of law.

This is because it leads, on the one hand, to granting of an entitlement to the citizen, but on the other hand, it makes the enforcement of certain rights in a given area dependent on the rationing activity of state administrative bodies. It therefore has the effect of actually restricting civil liberties. Sharing the view of science that order in the construction of the legal order is an intrinsic social good with delimited boundaries to the inviolability of this good, the Tribunal assumed that the obligation of subordinate bodies of state administration by an internal act of direction to grant certain benefits to citizens, despite the lack of a substantive basis in this respect in the normal law, is an example of 'substitution' of the law by forms of directing action not having the character of lawmaking. Hence, "such conduct has the objective sense of violating the rules of construction of the legal system and must be judged negatively even if the effects thus achieved do fulfil the social perception of fairness and, from this point of view, meet with social approval". The Tribunal thus denied the lawmaking character of internal acts of direction emanating from state administrative bodies in this judgement. However, by limiting the normative significance of the ‘autonomous’ sources of administrative law, it explicitly favoured the concept of the exclusivity of the law in shaping citizens' rights. This expressed a certain concept of the construction, nature and content of sources of law, which has developed and become established in the Tribunal's case law. This case law, characterised, among other things, the structure of the system of sources of law, the legal force of individual sources, the place and importance of the constitution and the so-called principle of the primacy of the law and the principle of the exclusivity of the statutory matter, as well as limited the role of the 'self-contained' sources of law, formulated the conditions of correct (constitutional) statutory authorisation and the conditions of constitutionality and legality of sub-statutory acts.

Based on an analysis of the Tribunal's earlier judical decisions, i.e. prior to the entry into force of the 1997 Constitution of the Republic of Poland', it can be stated that the body advocated the concept of a system of sources of law, which was characterised by: 1) the supreme power of the Constitution in the legal order; 2) the primacy of the law and the exclusivity of the law in determining the rights and duties of citizens and their relations with the state authorities; 3) the permissibility of regulating the rights and duties of citizens on the basis of delegated legislation (regulation), but only within the limits and on the basis of laws; 4) the inadmissibility of subdelegation in principle.

Bibliografia

  1. Bałaban A., Akty normatywne wewnętrznie obowiązujące, referat na XLII Ogólnopolską Konferencję Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego, Nałęczów 1-3 czerwca 2000.
  2. Bałaban A., Źródła prawa w polskiej Konstytucji z 2 kwietnia 1997, „Przegląd Sejmowy” 1997, nr 5(22).
  3. Banaszak B., Prawo konstytucyjne, C. H. Beck, Warszawa 1999.
  4. Bogucka J., Bogucki S., O derogacji i pojęciach pokrewnych, „Państwo i Prawo” 1992, nr 6, s. 80-83.
  5. Borucka-Arctowa H., Woleński J., Wstęp do prawoznawstwa, Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1995.
  6. Działocha K., Komentarz do rozdziału III Źródła prawa [w:] L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 1999.
  7. Działocha K., Konstytucyjne cechy ustawy [w:] J. Trzciński (red.), Postępowanie ustawodawcze w polskim prawie konstytucyjnym, Wydaw. Sejmowe, Warszawa 1994.
  8. Działocha K., Wewnętrzna hierarchia norm konstytucji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego [w:] Państwo, ustrój, konstytucja, księga pamiątkowa poświęcona Profesorowi Wiesławowi Skrzydle, Lublin 1991.
  9. Działocha K., Źródła prawa powszechnie obowiązującego w praktyce konstytucyjnej, referat na XLII Ogólnopolską Konferencję Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjngo, Nałęczów 1-3 czerwca 2000.
  10. Galster J., [w:] Z. Witkowski, (red.), Prawo konstytucyjne, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń 1998.
  11. Garlicki L., [w:] Polskie prawo konstytucyjne, Warszawa 1997.
  12. Gdulewicz E., W. Zakrzewski [w:] W. Skrzydło (red.), Polskie prawo konstytucyjne, Wydawnictwo MORPOL, Lublin 1998.
  13. Gwiżdż A., Kilka uwag o tworzeniu prawa pod rządem nowej konstytucji, „Gdańskie Studia Prawnicze” 1999, t. III, s. 99-108.
  14. Jabłońska-Bonca J., Wstęp do nauk prawnych, Ars Boni et Aequi, Poznań 1994.
  15. Łętowska E., Łętowski J., Prawo w systemie funkcjonowania państwa [w:] Jakość prawa, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1996.
  16. Łopatka A., Encyklopedia prawa, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 1998.
  17. Masternak-Kubiak M., Umowa międzynarodowa w prawie konstytucyjnym, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1997.
  18. Niezgódka-Medek M., Źródła prawa w nowej konstytucji, „Radca Prawny” 1997, nr 6, s. 15-25.
  19. Oniszczuk J., Prawo, jego tworzenie i systematyka. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 1999.
  20. Oniszczuk J., Stosowanie prawa. Wybrane zagadnienia, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa, Warszawa 2000.
  21. Oniszczuk J., Źródła prawa w orzecznictwie i powszechnie obowiązującej wykładni ustaw Trybunału Konstytucyjnego, Oficyna Wydawnicza Typografika, Warszawa 1999.
  22. Orzeczenie TK z 1 marca 1994 r., U 7/93, „OTK” 1994, nr 1, poz. 5.
  23. Orzeczenie TK z 12 kwietnia 1994 r., U 6/93, „OTK” 1994, nr 1, poz. 8.
  24. Orzeczenie TK z 15 lipca 1996 r., U 3/96, „OTK” 1996, nr 4, poz. 31.
  25. Orzeczenie TK z 16 czerwca 1986 r., U 3/86, „OTK” 1986, nr 1, poz. 4.
  26. Orzeczenie TK z 19 listopada 1996 r., K 7/95, 1996, nr 6, poz. 49.
  27. Orzeczenie TK z 19 października 1988 r., Uw. 4/88.
  28. Orzeczenie TK z 21 stycznia 1992 r., U 4/91.
  29. Orzeczenie TK z 22 listopada 1995 r., K 19/95, „OTK” 1995, nr 3, poz. 16.
  30. Orzeczenie TK z 22 lutego 1989 r., U. 19/89.
  31. Orzeczenie TK z 22 września 1997 r., K 25/97, „OTK” 1997, nr 3-4, poz. 35.
  32. Orzeczenie TK z 23 października 1995 r., K. 4/95.
  33. Orzeczenie TK z 23 października 1996 r., K 1/96, „OTK” 1996, nr 5, poz. 38.
  34. Orzeczenie TK z 24 stycznia 1995 r., K 5/94, „OTK” 1995, nr 1, poz. 3.
  35. Orzeczenie TK z 24 września 1996 r., K. 13/95.
  36. Orzeczenie TK z 26 kwietnia 1995 r., K. 11/94.
  37. Orzeczenie TK z 26 września 1995 r., U 4/95, „OTK” 1995, nr 1, poz. 4.
  38. Orzeczenie TK z 28 maja 1986 r., U 1/86.
  39. Orzeczenie TK z 29 października 1986 r., U 2/86, „OTK” 1986, nr 1, poz. 5.
  40. Orzeczenie TK z 3 marca 1987 r., P 2/87, „OTK” 1987, nr 1, poz. 2.
  41. Orzeczenie TK z 30 listopada 1988 r., K 1/88, „OTK” 1988, nr 1, poz. 6.
  42. Orzeczenie TK z 5 kwietnia 1989 r., U. 20/89.
  43. Piotrowski R., Koncepcja prawa w projekcie Konstytucji RP [w:] E. Zwierzchowski (red.), Prawo i kontrola jego zgodności z konstytucją, Wydaw. Sejmowe. Kancelaria Sejmu, Warszawa 1997.
  44. Postanowienie TK z 1 kwietnia 1987 r., K 1/87, „OTK” 1987, nr 1, poz. 4.
  45. Postanowienie TK z 13 czerwca 1990 r., P. 11/89.
  46. Postanowienie TK z 17 sierpnia 1988 r., Uw 3/87, „OTK” 1988, nr 1, poz. 14.
  47. Postanowienie TK z 18 listopada 1998 r., SK. 1/98.
  48. Preisner A., Zakres i formy prawotwórczej działalności organów wykonawczych [w:] E. Zwierzchowski (red.), Prawo i kontrola jego zgodności z konstytucją, Wydaw. Sejmowe. Kancelaria Sejmu, Warszawa 1997.
  49. Redelbach A., Wstęp do prawoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995.
  50. Rot H., Elementy teorii prawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1982.
  51. Stelmach J., Obowiązywanie prawa w sensie absolutnym i relatywnym [w:] Teoria prawa. Filozofia prawa, współczesne prawo i prawoznawstwo, książka poświęcona Profesorowi Wiesławowi Langowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Toruń 1998.
  52. Stelmach J., Teoria prawa, Wydaw. UJ, Kraków 1996.
  53. Szafarz R., Międzynarodowy porządek i jego odbicie w polskim prawie konstytucyjnym [w:] M. Kruk (red.), Prawo międzynarodowe i wspólnotowe w wewnętrznym porządku prawnym, Wydawnictwo Sejmowe. Kancelaria Sejmu, Warszawa 1997.
  54. Szmyt A., Akty ustawodawcze w konstytucyjnym systemie źródeł prawa [w:] E. Zwierzchowski (red.), Prawo i kontrola jego zgodności z konstytucją, Wydaw. Sejmowe. Kancelaria Sejmu, Warszawa 1997.
  55. Tobor Z., Wstęp do prawoznawstwa, Naukowa Oficyna Wydawnicza, Katowice 1996.
  56. Ustawa z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń w podmiotach gospodarczych oraz o zmianie niektórych ustaw, Dz.U. 1995 Nr 1, poz. 2.
  57. Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych, Dz.U. 1998 Nr 162, poz. 1112.
  58. Winczorek P., Źródła prawa Rzeczypospolitej, „Rzeczpospolita” z 20.07.1995 r.
  59. Winczorek P., Źródła prawa Rzeczypospolitej, „Rzeczpospolita” z 28.07.1998 r.
  60. Wojtowicz K., Umowy międzynarodowe w systemie źródeł prawa RP, referat na XLII Ogólnopolską Konferencję Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego, Nałęczów 1-3 czerwca 2000.
  61. Wronkowska S., [w:] A. Redelbach, S. Wronkowska, Z. Ziembiński, Zarys teorii państwa i prawa, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1992.
  62. Wronkowska S., System źródeł prawa, w nowej konstytucji, „Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich” 2000, z. 38.
  63. Wronkowska S., Zamknięty system źródeł prawa w praktyce oraz dostosowanie prawa do wymogów Konstytucji RP [w:] Konferencja naukowa: Konstytucja RP w praktyce, BRPO, Warszawa 1999.
  64. Wronkowska S., Źródła prawa w projekcie Konstytucji Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego, „Przegląd Legislacyjny” 1996, nr 4(10), s. 16-30.
  65. Wronkowska, S. (oprac.), Stanowisko Rady Legislacyjnej w sprawie „konstruowania” upoważnień do wydawania rozporządzeń, „Przegląd Legislacyjny” 1998, nr 3-4, s. 185-190.
  66. Wróblewski J. [w:] W. Lang, J. Wróblewski, S. Zawadzki, Teoria państwa i prawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980.
  67. Wyrok TK 19 października 1999 r., SK. 4/99.
  68. Wyrok TK z 14 marca 1998 r., K. 40/97.
  69. Wyrok TK z 20 października 1998 r., K 7/98, „OTK” 1998, nr 6, poz. 96.
  70. Wyrok TK z 25 listopada 1997 r., K. 26/97.
  71. Wyrok TK z 25 maja 1998 r., U. 19/97.
  72. Wyrok TK z 26 października 1999 r., K 12/99, „OTK” 1999, nr 6, poz. 120.
  73. Wyrok TK z 9 listopada 1999 r., K 28/98, „OTK” 1999, nr 7, poz. 156.
  74. Wyrzykowski M., Uwaga 17 do art. 1 p. u. m. [w:] L. Garlicki (red.), Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Wydaw. Sejmowe, Warszawa 1995.
  75. Zieliński T., Konsekwencje ratyfikacji Europejskiej Karty Społecznej dla polskiego systemu prawnego [w:] Obywatel - jego wolności i prawa. Zbiór studiów z. okazji 10-lecia urzędu Rzecznika Praw Obywatelskich, Biuro RPO, Warszawa 1998.
  76. Ziembiński Z., [w:] A. Redelbach, S. Wronkowska, Z. Ziembiński, Zarys teorii państwa i prawa, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1992.