Opublikowane
2013-06-28
Słowa kluczowe
- niepełnosprawność,
- edukacja włączająca,
- Organizacja Narodów Zjednoczonych,
- studenci,
- disability,
- inclusive education,
- United Nations,
- students
...Więcej
Less
Abstrakt
Edukacja włączająca, rozumiana jako edukacja osoby z niepełnosprawnością w ogólnodostępnej placówce edukacyjnej najbliżej miejsca zamieszkania, jest w teorii prawem każdego dziecka. Wskazuje na to wyraźnie Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, bowiem zgodnie z art. 24 ust. 1 każda osoba z niepełnosprawnością (dalej OzN) ma prawo do edukacji bez dyskrymi-nacji i na zasadach równych szans, a sygnatariusze Konwencji powinni zapewnić włączający system kształcenia umożliwiający integrację na wszystkich poziomach edukacji i w kształceniu ustawicznym. Artykuł 24 ust. 2 zakazuje również wykluczania OzN z powszechnego systemu edukacji ze względu na niepełnosprawność, nakazując jednocześnie wprowadzenie racjonalnych usprawnień, zgodnie z indywidualnymi potrzebami oraz niezbędnego wsparcia w ramach powszechnego systemu edukacji. Równość w dostępie do edukacji gwarantuje również Konstytucja RP, bowiem zgodnie z art. 70 każdy ma prawo do nauki (...). Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia (...) oraz podstawowy akt prawny dotyczący edukacji, jakim jest w naszym kraju ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Zgodnie z art. 1: System oświaty zapewnia w szczególności: (...) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgod-nie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, a także opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów na-uczania oraz zajęć rewalidacyjnych (...).
In 2012 Poland ratified the UN Convention on the Rights of Persons with disabilities. In relation to this, the article discusses the barriers faced by students with disabilities within the inclusive education system. The analysis is based on the cases reported in 2012 to me, acting at that time, as the public spokesperson for students with disabilities, within the campaign titled „All clear - the availability and quality of education for students with disabilities”. As a result, the analysis identifies three key problem areas that arises from 1) the definition of disability and the system of law, 2) financial support, and 3) the principles and criteria used in diagnosing disabled students. The conclusions show that in theory the Polish legislation seems to protect students with disabilities and provide it with adequate support in the framework of inclusive education. However, specific legal solutions and the practices of many local governments and schools, along with the ignorance of the education law, indicates that the situation of students with disabilities depends on many extralegal factors, such as the knowledge of education rules acquired by the parents and the carers of the students, the financial capacity of the local government as well as the teachers’ attitudes.
Bibliografia
- Brzezińska A.I., Rycielski P., Sijko K., Wyzwania metodologiczne. Diagnoza potrzeb i ewolucja wsparcia wśród osób z ograniczeniami sprawności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
- Cie.men.gov.pl, www.cie.men.gov.pl/index.php/dane-statystyczne/139.html [dostęp: 2013 r.].
- Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych, Salamanka 1994.
- Dudzińska A., Uczniowie z niepełnosprawnościami w Polsce wg danych Systemu Informacji Oświatowej 2010 [w:] B. Imiołczyk, A. Błaszczak (red.), Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami analiza i zalecenia, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2012, s. 121–139.
- Federowicz M., Wojciuk A., Kontynuacja przemian. Raport o stanie edukacji 2011, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2012.
- Golinowska S., Demedykalizacja niepełnosprawności i jej konsekwencje instytucjonalne, „Polityka Społeczna” 2012, nr 39, s. 2–5.
- Golinowska S., Sowa A., Wilmowska-Pietruszyńska A., Funkcjonowanie orzecznictwa lekarskiego oraz działalność lekarzy orzeczników w systemie zabezpieczenia społecznego i wspierania zatrudnienia, „Polityka Społeczna” 2012, nr 39, s. 26–32.
- Herbst M., Finansowanie oświaty, Wydawnictwo ICM, Warszawa 2012.
- Informator Wszystko Jasne, www.wszystkojasne.waw.pl/informator-dla-rodzicow/ [dostęp: 2013 r.].
- Kołaczek B., Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2012.
- Kubicki P., Olcoń-Kubicka M., Analiza kosztów ponoszonych przez rodziców dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością, „Polityka Społeczna” 2012, nr 39, s. 52–56.
- Kubicki P., Równy dostęp do edukacji osób z niepełnosprawnościami [w:] A. Błaszczak (red.), Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2012, s. 34–40.
- Kurowski K., Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna – od medycznego do społecznego modelu niepełnosprawności [w:] A. Błaszczak (red.), Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2013, s. 8–15.
- Lempart M., Wybrane problemy orzecznictwa w zakresie potrzeby kształcenia specjalnego [w:] A. Błaszczak, B. Imiołczyk (red.), Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2012, s. 73–80.
- Roulstone A., Prideaux S., Understanding disability policy, Policy Press, Bristol 2012.
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych, Dz.U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1490.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133.
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, Dz.U. z 2003 r. Nr 139, poz. 1328.
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 lutego 2002 r. w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia Dz.U. z 2002 r. Nr 17, poz. 162.
- Shah S., Priestley M., Disability and social change – private lives and public policies, Policy Press, Bristol 2010.
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zm.
- Waszkielewicz A., Dumnicka K., Finansowanie edukacji uczniów z niepełnosprawnościami, Zasada równego traktowania [w:] B. Imiołczyk, A. Błaszczak (red.), Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami. Analiza i zalecenia, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2012, s. 19–34.
- Woźniak Z., Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej - społeczny kontekst medycznego problemu, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica", Warszawa 2008.
- Wszystkojasne.waw.pl, www.wszystkojasne.waw.pl [dostęp: 2013 r.].
- Wszystkojasne.waw.pl, www.wszystkojasne.waw.pl/sites/default/fi les/men__wj3_rz8.pdf [dostęp: 2013 r.].
- Wszystkojasne.waw.pl, www.wszystkojasne.waw.pl/sites/default/fi les/men_wj3_rz11.pdf [dostęp: 2013 r.].