Opublikowane
2002-03-30
Słowa kluczowe
- usługi,
- rolnictwo,
- prawo Wspólnot Europejskich,
- wolność gospodarcza,
- przedsiębiorstwo rolne,
- services,
- agriculture,
- European Communities law,
- economic freedom,
- agricultural enterprise
...Więcej
Less
Abstrakt
Jeśli przepisy państwa przyjmującego poddają działalność rolniczą na jego terytorium określonym ograniczeniom lub formalnościom, usprawiedliwionym ze względu na interes ogólny, to zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy Rady 63/261 te same zasady będą dotyczyły rolników z innych państw członkowskich. Zagwarantowanie standardu jednakowego traktowania obywateli innych państw, podejmujących samodzielną działalność rolniczą, rozumieć należy bardzo szeroko, nie tylko w znaczeniu formalnoprawnym, ale także na poziomie praktyki funkcjonowania organów państwowych.
Nakaz traktowania narodowego w zakresie pomocy finansowej przewidzianej dla cudzoziemców podejmujących działalność rolniczą w innym państwie członkowskim [wynikający z art. 4 lit. b dyrektywy Rady 63/261] należy widzieć znacznie szerzej, nie tylko jako zagwarantowanie jednakowych warunków dostępności do kredytów, ale także jako zakaz udzielania własnym obywatelom wszelkich form pomocy finansowej (lub innej), która mogłaby naruszyć realizację swobody przedsiębiorczości w państwie przyjmującym.
Reguły wykładni funkcjonalnej nakazują rozumieć przez [prawo przystępowania do spółdzielni rolniczych na równi z obywatelami danego państwa, wynikające z art. 4 ust. 3 dyrektywy Rady 63/261] także prawo przynależności do wszelkich organizacji rolniczych o branżowym charakterze (np. grup producentów rolnych). Członkostwo w takich organizacjach warunkuje bowiem prawo korzystania z określonych w ramach wspólnych organizacji rynkowych świadczeń dla producentów rolnych, zgodnie z zasadą traktowania narodowego.
Przepis art. 2 dyrektywy Rady 63/262 nie jest precyzyjny, gdyż mówi o gospodarstwach nieuprawianych, podczas gdy chodzi w nim w istocie o nieuprawiane grunty rolne, stanowiące tylko jeden z czynników gospodarstwa rolnego.
If the legislation of the host country subjects agricultural activities on its territory to certain restrictions or formalities justified on grounds of general interest, then [in compliance with Article 5(1) of Council Directive 63/261] the same rules will apply to farmers from other member states. Ensuring equal treatment of foreign citizens undertaking independent agricultural activities should be understood very broadly, not only in a formal legal sense, but also at the level of the practice of State bodies.
The imperative of national treatment with regard to the financial assistance provided to foreigners taking up an agricultural activity in another member state [deriving from Article 4(b) of Council Directive 63/261] should be seen much more broadly, not only as a guarantee of equal conditions of access to credit, but also as a prohibition of any form of financial (or other) aid to one's own nationals that might prejudice the exercise of freedom of establishment in the host state.
The rules of functional interpretation dictate that [the right to join agricultural cooperatives on an equal footing with nationals, as provided for in Article 4(3) of Council Directive 63/261] also includes the right to belong to any agricultural organisation of a professional nature (e.g. agricultural producer groups). Indeed, membership in such organisations conditions the right to benefit from the benefits for agricultural producers set out in the CMOs, in accordance with the principle of national treatment.
The provision of Article 2 of Council Directive 63/262 is not precise, as it speaks of uncultivated holdings, whereas it actually refers to uncultivated agricultural land, which is only one factor of an agricultural holding.
Bibliografia
- Blanpain R., Matey M., Europejskie prawo pracy w polskiej perspektywie, Agencja Scholar, Warszawa 1993.
- Budzinowski R., Przymusowe przejmowanie nieruchomości rolnych, Państwowe Wydaw. Naukowe , Wydaw. PTPN, Warszawa-Poznań 1985.
- Czechowski P., Korzycka-Iwanow M., Prutis S., Stelmachowski A., Polskie prawo rolne na tle ustawodawstwa Unii Europejskiej, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1999.
- Dekret z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i o uregulowaniu innych spraw, związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym, Dz.U. 1955 Nr 18, poz. 107.
- Druesne G., Prawo materialne i polityki Wspólnot i Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 1996.
- Emmert F., Morawiecki M., Prawo europejskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław 2000.
- Galster J., Mik C., Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu, "Comer", Toruń 1995.
- Jurcewicz A., Kozłowska B., Tomkiewicz E., Polityka rolna Wspólnoty Europejskiej w świetle ustawodawstwa i orzecznictwa, Wydaw. Naukowe Scholar, Warszawa 1995.
- Jurcewicz A., Prawne formy ingerencji państwa w sferę produkcyjnego wykorzystania gruntów rolnych, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1989.
- Jurcewicz A., Tomkiewicz E., Wnioski dla strony polskiej wynikające z implementacji do polskiego stanu prawnego dyrektyw dotyczących swobody zakładania przedsiębiorstw rolnych i świadczenia usług rolniczych. Ekspertyza wykonana na rzecz Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego w ramach projektu: „Doradztwo na rzecz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej w zakresie wspierania procesu integracji z Unią Europejską”, Warszawa 1999, maszynopis niepublikowany.
- Kożuch M., Korporacje zawodowe a swoboda prowadzenia działalności gospodarczej i świadczenia usług w świetle prawa europejskiego na przykładzie zawodów prawniczych [w:] C. Mik (red.), Polska w Unii Europejskiej. Perspektywy, warunki, szanse i zagrożenia, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Dom Organizatora, Toruń 1997.
- Lichonowicz A., Problemy legislacyjne związane z procesem harmonizacji polskiego ustawodawstwa rolnego z ustawodawstwem Unii Europejskiej, „Przegląd Legislacyjny” 1998, nr 1-2, s. 32-39.
- Lichorowicz A., Gospodarstwo rolne a kodeks handlowy, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 1998, nr 7-8, s. 13-25.
- Lichorowicz A., Wpływ postanowień Układu Europejskiego na zasady nabywania przez podmioty z Unii Europejskiej nieruchomości położonych na terenie Polski [w:] Prawo rolne. Biała Księga Polska-Unia Europejska, nr 20, Urząd Rady Ministrów, Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej, Warszawa 1995.
- Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 lipca 1986 r. w sprawie nr 66/85 Lawrie-Blum D przeciwko Land Baden-Württemberg, ECR 1985.
- Półtorak N., Świadczenia usług a zakładanie przedsiębiorstw według prawa Wspólnot Europejskich, „Państwo i Prawo” 1999, z. 2, s. 81-88.
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw, OJ L 297, 21.11.1996.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1961 r. w sprawie opuszczonych gospodarstw rolnych, Dz.U. 1961 Nr 39, poz. 198.
- Szwarc M., Ograniczenia swobody zakładania przedsiębiorstw i świadczenia usług w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, „Studia Prawnicze” 2001, z. 2, s. 83-107.
- Szylko-Skoczny M., Prawne aspekty swobodnego przepływu pracowników w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej [w:] A. Stępniak (red.), Swobodny przepływ pracowników w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej, Pełnomocnik Rządu do Spraw Negocjacji o Członkowstwo RP w Unii Europejskiej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2001.
- Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych, Dz.U. 1982 Nr 11, poz. 79.
- Wróbel A., Zakres podmiotowy i przedmiotowy prawa do zakładania przedsiębiorstw w świetle art. 42-58 Traktatu Rzymskiego. Zagadnienia podstawowe, „Rejent” 1994, nr 10, s. 62-71.