Nr 1 (197) (2014)
Artykuły

Deficyty polskiego ustawodawstwa w zakresie przeciwdziałania mowie nienawiści i przestępstwom z nienawiści

[Tha failures of polish legislation in the field of combating hate speech and hate crimes]

Aleksanda Gliszczyńska-Grabias
Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk

Opublikowane 2014-03-31

Słowa kluczowe

  • prawo antydyskryminacyjne,
  • mowa nienawiści,
  • ustawodawstwo,
  • prawa człowieka,
  • przestępstwo,
  • legislacja,
  • hate speech,
  • human rights,
  • hate crimes,
  • anti-discrimination law,
  • legislation,
  • crime,
  • criminal code,
  • bill draft,
  • postulates of changes
  • ...Więcej
    Less

Jak cytować

Deficyty polskiego ustawodawstwa w zakresie przeciwdziałania mowie nienawiści i przestępstwom z nienawiści: [Tha failures of polish legislation in the field of combating hate speech and hate crimes]. (2014). Studia Prawnicze The Legal Studies, 1 (197), 113-128. https://doi.org/10.37232/sp.2014.1.4

Abstrakt

Ustanawianie w krajowych porządkach prawnych przepisów dotyczących mowy nienawiści i przestępstw z nienawiści w sposób bezpośredni wiąże się z zagadnieniem wrogów tolerancji w demokratycznym państwie i społeczeństwie. Warto zatem rozpocząć od kilku uwag na temat tego, kim są owi „wrogowie tolerancji”? Trzeba bowiem zauważyć, że – zwłaszcza w odniesieniu do mowy nienawiści, a jeśli chodzi o przestępstwa z nienawiści – w odniesieniu do bardziej surowego karania właśnie za ten nienawistny charakter przestępstwa – zagadnienie tolerancji (i nietolerancji) pojawia się dwukrotnie. Po pierwsze, pojawia się w kontekście samej mowy nienawiści i nienawistnej motywacji przy przestępstwach z nienawiści, które postrzegane są jako przejaw nietolerancji, po drugie zaś – w odniesieniu do karania za nie, które przynajmniej dla niektórych może stanowić przejaw nietolerancji. Pytają oni wówczas, dlaczego mamy ograniczać wolność słowa rasisty czy karać surowiej za podpalenie domu właśnie czeczeńskich uchodźców? Czy takie restrykcje prawne nie są same w sobie przejawem nietolerancji?. By posłużyć się też innym przykładem: jeśli uznać wypowiedzi Lecha Wałęsy o miejscu osób homoseksualnych w społeczeństwie za przejaw mowy nienawiści, to można zarzucić mu nietolerancję, ale nietolerancję niektórzy będą zarzucać jego krytykom. Jeszcze inny przykład: czy w słynnej sprawie „duńskich karykatur” nietolerancyjni wobec muzułmańskiej wrażliwości religijnej okazali się wydawcy prasy, w której opublikowano karykaturalne rysunki przedstawiające Mahometa, czy też nietolerancja cechowała raczej zachowanie członków muzułmańskiej mniejszości w wielu państwach Europy, podpalających w proteście przeciwko „znieważeniu Proroka” budynki redakcji prasowych i szturmujących ambasady Danii?

 

The phenomenon of hate speech and hate crimes is not easily captured in the legal definitions and is often described as controversial due to the difficulties with identifying the “hateful element” of words and deeds. Another significant reason for the difficulties concerning penalisation in the area in question is the strict (and for many unjustified) limitation imposed on freedom of speech, assembly and association, which are the freedoms most often affected by the anti-hate provisions of law. Nevertheless the obligations included in the international human rights law oblige Polish legislators to introduce and implement proper mechanisms of counteracting these extremely negative and socially dangerous phenomenon. However, many questions arise: Are the international standards of human rights law fully reflected in the Polish legal provisions and practice? How are the areas demanding alteration and endorsement being defined? What are the obstacles that unable the process of protecting all groups particularly endangered by hate speech and hate crimes? Are the provisions of law a sufficient and effective barrier against spreading hatred in the public sphere? This article seeks to answer all the questions posed above. It also attempts to demonstrate the complexity of the analysed problems, placing them in the centre of the gene-ral discussion on tolerance, minorities protection and the functions of the antidiscrimination law within democratic state and society.

Bibliografia

  1. Agencja Praw Podstawowych UE http://fra.europa.eu/en/publications-and-resources/publications.
  2. Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej, EU LGBT survey – European Union lesbian, gay, bisexual and transgender survey (2013), http://fra.europa.eu/en/publications-andresources/publications.
  3. Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Making hate crime visible in the European Union: acknowledging victims’rights, listopad 2012, http://fra.europa.eu/en/publications-andresources/publications.
  4. Decyzja Ramowa Rady 2008/913/WSiSW z dn. 28 listopada 2008r. w sprawie zwalczania pewnych form i przejawów rasizmu i ksenofobii za pomocą środków prawno-karnych, Dz. Urz. UE L 328 z dn. 6 grudnia 2008r.
  5. Druk sejmowy nr 1078 z dnia 27 listopada 2012r., http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/FFF40D49D8014150C1257B0A00363700/%24File/1078.pdf.
  6. Druk sejmowy nr 340 z dnia 7 marca 2012r., http://orka.sejm.gov340pl/Druki7ka.nsf/0/BCB32B331B21B732C12579EB00408447/$File/340.pdf.
  7. Dyrektywa rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000r.wprowadzająca w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne, Dz. Urz. WE L 180 z dn. 19 lipca 2000 r.
  8. Europejska Komisja przeciw Rasizmowi i Nietolerancji Rady Europy, http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/ecri/Country-by-country/Poland/Poland CBC en.asp.
  9. Fekete L., Youth killed because they thought he was Jewish, „IRR News”, 1, February 2003.
  10. Geje "za murem". Posłowie nie potępią Lecha Wałęsy, https://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/816660,Geje-za-murem-Poslowie-nie-potepia-Lecha-Walesy.
  11. Gliszczyńska-Grabias A., Bychawska-Siniarska D., Jak traktujemy osoby LGBT? Raport Agencji Praw Podstawowych UE, „Kwartalnik Praw Człowieka” 2013, nr 3.
  12. Gliszczyńska-Grabias A., Homofobiczna „mowa nienawiści” – glosa do wyroku ETPCz z 9.02.2012 r. w sprawie Vejdeland i in. v. Szwecja (skarga nr 1813/07), „Europejski Przegląd Sądowy” 2012, nr 5.
  13. Gliszczyńska-Grabias A., Sadurski W., Która zniewaga kary wymaga, „Gazeta Wyborcza”, 12 grudnia 2012 r.
  14. Gliszczyńska-Grabias A., Sawicka P. (red.), Organizacje skrajne w demokratycznym państwie i społeczeństwie, Warszawa 2013.
  15. Harłukowicz J., Sąd sankcjonuje rasizm, „Gazeta Wyborcza”, 11 stycznia 2011r., http://w yborcza.pl/1,76842,8929000,Sad sankcjonuje rasizm.html.
  16. Hate Crime Laws. A Practical Guide, OSCE Offi ce for Democratic Institutions and Human Rights, Warsaw 2009.
  17. Helsińska Fundacja Praw Człowieka, http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/FFF40D49D8014150C1257B0A00363700/%24File/1078.pdf.
  18. Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej, 19 kwietnia 2011r, http://www.kph.org.pl/download/mowa-nienawisci/ustawa projekt2.pdf
  19. Konwencja o cyberprzestępczości, sporządzona w Budapeszcie dn. 23 listopada 2001 r., CETS No.: 185.
  20. List Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka do szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 11 czerwca 2012 r., http://www.otwarta.org/wp-content/uploa-ds/2012/06/skanyabw-21.pdf.
  21. Łętowska E., Głos odrębny dołączony do apelu „Tygodnika Powszechnego” o przeciwdziałanie mowie nienawiści z dn. 24 lipca 2012 r., http://tygodnik.onet.pl/30,0,77176,apel8222tygodnika8221,artykul.html.
  22. Makuchowska M., Pawlęga M. (red.), Situation of LGBT Persons in Poland. 2010 and 2011 Report, Warszawa 2013.
  23. Międzynarodowa konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej z 1965r., Dz. U. z 1969 r. Nr 25, poz. 187.
  24. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z 1966r., Dz. U. z 1977 r. Nr 38, poz. 167.
  25. Orzeczenie w sprawie Sharon Coleman przeciwko kancelarii prawnej Attridge Law (C-303/06).
  26. OSCE Meeting on the Relationship Between Racist, Xenophobic and Anti-Semitic Propaganda on the Internet and Hate Crimes, Consolidated Summary z dnia 27 września 2004r., PC.DEL/918/04/Corr.1.
  27. Protokół Dodatkowy do Konwencji o cyberprzestępczości, Strasburgu dnia 28 stycznia 2003r., CETS No.: 189.
  28. Przestępstwa nie stwierdzono. Prokuratorzy wobec doniesień o publikacjach antysemickich oraz Przestępstwa z nienawiści w Polsce na podstawie badań akt sądowych z lat 2007–2009, „Otwarta Rzeczpospolita”, http://www.otwarta.org/raporty,641.html (ostatni dostęp 15 kwietnia 2012 r.).
  29. Raport ECRI dotyczący Polski (czwarty cykl monitoringu), opublikowany w dniu 15 czerwca 2010, CRI (2010)18.
  30. Reszka P., Dwie cegły ze swastyką w okno, „Gazeta Wyborcza”, 20 grudnia 2010 r., http://wyborcza.pl/1,76842,8843273,Dwie_cegly_ze_swastyka_w_okno.html.
  31. Sari A., The Danish Cartoons Row: Re-Drawing the Limits of the Right to Freedom of Expression?, ,,Finnish Yearbook of International Law’’, Vol. 16, 2006.
  32. Seremet A., Seremet: Prokurator nie może być niezależny od rozumu, rozmowę przepr. Bogdan Wróblewski, „Gazeta Wyborcza”, 29 czerwca 2013 r., http://wyborcza.pl/1,75478,14189654,Seremet__Prokurator_nie_moze_byc_niezalezny_od_rozumu.html#ixzz2ZUxLA72q.
  33. Sprawozdanie stenograficzne z 96 posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 13 lipca 2011 r., http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter6.nsf/0/208F6E0D249437FBC12578CC007D0C42/$file/96 a ksiazka.pdf.
  34. Stanowisko Rządu do druku nr 340, http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/AF0F5301B3BC6251C1257A67004A6F64/%24File/340-s.pdf.
  35. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Poradnik Antydyskryminacyjny, http://poradnik.interwencjaprawna.pl/dyskryminacja_pa.htm.
  36. Summary Report of the OSCE High Level Meeting on Confronting Anti-Semitism in Public Discourses z dnia 10 maja 2011r., ODIHR.GAL/26/11.
  37. Thiel M. (red.), The ‘Militant Democracy’ Principle in Modern Democracies, Farnham, Burlington 2009.
  38. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny, Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.
  39. Waldron J., The Harm in Hate Speech, London 2012.
  40. Wykopmy rasizm z Białegostoku, http://bialystok.gazeta.pl/bialystok/0,126508.html.
  41. Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 9 lutego 2012r. w sprawie Vejdeland i in. przeciwko Szwecji, skarga nr. 1813/07.
  42. Wyrok z dnia 6 lipca 2005r. w sprawie Nachova i in. Przeciwko Bułgarii, skargi nr 43577/98 i 43579/98.